Gå til innhold

Viktigheten med å ha norsk etternavn...?

Anbefalte innlegg

I dag hørte jeg på 2 personer (A og B) som hadde en samtale og person B kom inn på at ho hadde amerikansk/østerrisk opphav, men at ho ikke fikk etternavnet til faren fordi mora nekta det. Begrunnelsen var at ho måtte ha et norsk etternavn for å unngå diskriminering fordi B er 2. generasjonsinnvandrer (hvertfall slik ho sa det). Person A svarte med at det er kjempelurt. Og da snudde person B til meg og sa at mens sånne som jeg (asiatisk opprinnelse med like asiatisk navn i folkeregisteret) ikke kan noe for det/ikke kan gjøre noe med det, med en tone som tilsa "veldig synd på sånne som deg med utenlandsk navn".

Jeg bare hevet skuldrene og himla med øynene. Hva så? Og? (Egentlig er det ingenting som hindrer meg i å endre navn heller...)

Er det virkelig et stort behov å ha et norsk etternavn for innvandrere?

For det første tenker jeg at det kanskje ikke er like mye diskriminering som folk vil ha det til, da media er veldig flink med å skrive stort om de tilfellene det faktisk skjer noe mot innvandrere.

For det andre, er det virkelig helt umulig å finne levebrød hvis man heter noe annet enn Ola/Kari Nordmann? Tviler, da familien min er et veldig godt eksempel på god integrering. I løpet av 15 år i landet har de helt uten statlig støtte (bortsett fra norskkursene, så nesten da :p) jobbet seg opp til et veldig godt liv med bare hendene. Et land med helt annerledes språk, kultur og lover. Men de greide å klatre høyt i stigen likevel. Jeg husker fortsatt hvor harde de første årene var, men ikke umulig, bare man biter tennene sammen. (Jeg flytta til landet sammen med dem så jeg er ikke født her.)

Så trenger man virkelig et norsk etternavn for å klare seg i landet?

Jeg syns det er for mange som tenker "hvordan landet skal behandle meg fordi jeg er i elendig situasjon/utenlandsk/fattig/etc. etc."

Hvorfor ikke heller tenke litt på "hva er det jeg kan gjøre for å hjelpe meg selv?"

Jeg utelukker ikke at det finnes folk som har fremmedfrykt som kan gi en innvandrer motgang i sin integrering. Men det finnes også de som ikke har fremmedfrykt. Det handler om viljestyrke i bunn og grunn.

Diskriminerende drittsekker finner man i alle verdens hjørner. Har sett noen asiatiske duster også for den saks skyld.

Men jeg er litt skeptisk til måten person B viser at ho er "frelst" ved å ha norsk etternavn - som om det reddet hennes hele livssituasjon. Og at det var "synd på meg". Vel, jeg syns ikke at det er noe å være synd på. Avisene kan skrive hvor vanskelig det er å integrere seg som de vil, men jeg har vært med og opplevd at det faktisk fantes muligheter. Man må bare ikke gi opp.

Dette er tankene jeg fikk utifra erfaringene/opplevelsene mine. Andre synspunkter? :)

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke man burde skifte fornavn/etternavn fordi man flytter til et annet land. Sett at det kommer inn en ganske mørk afrikaner inn til en arbeidsgiver, som kunn vet heter at afrikaneren heter Jan Johnsen. Jeg ville i hvert fall blitt litt skeptisk - identitetstyveri? :hmm:

Diskriminering i og for seg er jo ikke bra, man kan være vanskelig å unngå. Innvandrere burde i hvert fall lære seg norsk. Flytter man til et annet land, for å bo der, er det så absolutt en fordel å kunne språket. Lettere å komme i kontakt med folk da, tror jeg. (Ikke at jeg er så sosial at det gjør noe :hrm::p )

Får jeg spørre hvor gamle personene A og B er? :huh:

Edit: Flytter man til USA, og heter Simen, spørs det om man burde uttale det ... ja, ikke som på norsk, "seamen" ... Kan jo bli et mobbeoffer :tease: Fornavnet mitt er "Odd" ... mange amerikanere som ikke tror meg.

Endret av notalive
Lenke til kommentar
notalive, hvorfor får ikkje en afrikaner hete Jan johnsen?

Han kan ver adopterte osv.... kansje er han rikare enn deg.

Mange Innvandre er ikkje fattige, noe komme her for å jobbe for bedrifter

som tjen mange milliarder i åre

9389195[/snapback]

Hva har navnet å gjøre med hvor mye penger du har? :ermm:

Men jeg er enig i at jeg hadde løftet et halvt øyenbryn om en mørkhudet person som ikke snakker flytende norsk hadde introdusert seg som kåre-jonny hansen eller noe ja.

Lenke til kommentar

Person A og B er voksne mennesker. A har tilogmed barn. B vet jeg ikke om ho har barn, men voksen er ho.

Men ut i fra det dere sier så er det heller språket som er viktig, og et norsk navn blir mindre vesentlig. Det er jeg enig i. Jeg har opplevd skepsis selv, men fikk fort tillit da de innså at jeg kunne snakke flytende norsk.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Jeg sa ikke at han ikke skulle få hete det, men at det virker feil - i hvert fall for meg. Dersom han er adoptert er det vel en annen sak, men jeg snakker om en som er for eksempel 25 år som flytter fra sør-afrika til norge, og bytter navn.

9390730[/snapback]

For min del er det bare positivt at noen velger et norsk navn.

Viser ivvertfall at de vil bli "litt mere norske".

Lenke til kommentar

Det er kanskje det vi er litt uenige om. Jeg vil heller vært meg selv, enn å være en annen person, uansett om jeg hadde flyttet til et annet land, hvis du skjønner. Folk burde akseptere inn-/utvandrere for de de er ... Sett at de er sånn passe oppegående og fornuftige(les: ikke terrorister/folk som burde fengsles/legges inn på psykiatrisk sykehus etc.)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vel, jeg kjenner til konkrete eksempler på firma som praktiserer det at jobbsøknader som søker ikke har et norsk navn havner rett i søpla ulest.

Det er brutalt, men en realitet.

Så skal du søke på jobb og vil i det minste bli innkaldt til intervju, så er det veldig viktig med norsk navn ja.

Men skal du drive for deg selv, for eksempel åpne en kebabsjappe, så er det mye bedre med khalifs kebab enn å kalle sjappa for Knut åges kebab.

Skal man strippe, så er det også bedre å hete noe eksotisk enn magnhild.

Skal du jobbe i ambulanseyrket, så må du vel være hvit og stemme frp også :D

så det kommer vel ann på hva du skal gjøre

Lenke til kommentar

En dag jeg jobbet kom en hyggelig gutt av kurdisk avstamning og leverte en jobbsøknad. Sjefen min neste dag så rart på konvolutten ettersom det var et kurdisk navn der, og spurte meg. Snakker han norsk? Tror ikke engang hun gadd å lese den.. Sånn skal ikke arbeidsmarkedet være!

Lenke til kommentar

noe som kan hjelpe bittelitt på CV-en for folk med ikkevestlige navn som har norsk som morsmål er å sette morsmål: norsk rett under personalia og eventuelt nevne også dette i andre setning av søknaden. De fleste arbeidsplassene jeg har vært innom har utlendinger blitt mobbet pga navn/opphav. :thumbdown:

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Min personlige erfaring er at av alle etniske nordmenn jeg har møtt så er stor flertall utrolig åpne og greie til mitt opphav. Bare få som hadde fremmedfrykt og viste diskriminerende holdning.

Når jeg er ferdig med utdannelsen min så håper jeg at jeg kan bidra med min kunnskap om min kultur og språk i min fremtidige arbeidsplass (med tanke på Kinas rolle i verdensøkonomien pr. i dag og tiden fremover), selvfølgelig understreker jeg at jeg kan det norske språket flytende både muntlig og skriftlig i søknaden.

Lenke til kommentar

Det virket rart at østerriksk og amerikansk bakgrunn skulle være noe særlig stort grunnlag for diskriminering, men det kan godt være at arbeidskjøperne/arbeidsgiverne som kaster bort konvolutter med "utenlandske navn" (dette er dokumentert i media, til og med innrømmet av en bedriftsleder) diskriminerer alle ikke-norske, og ikke bare navn de oppfatter som "rare," afrikanske eller muslimske.

Det er sikkert forskjellige fordommer ute og går mot folk av ulik etnisitet, for eksempel er det en utbredt oppfatning om at somaliere er spesielt "late," mens enkelte kanskje forbinder asiater med "stå på"-ånd og arbeidsomhet. Men det er sikkert ikke lett for en norsk arbeidskjøper å vite forskjell på ulike afrikanske eller ulike asiatiske navn og dømmer nok derfor mer etter kontinent enn presist opphavsland. Arabiske navn skiller seg gjerne ut som identifiserbar gruppe, mens det samme gjelder kinesiske/koreanske/japanske og kanskje vietnamesiske navn, og en gruppe afrikanske land.

RV og SV går inn for (tror jeg, det er i alle fall et populært forslag, sålangt jeg registrerer) å innføre anonyme jobbsøknader, slik at innvandrere slipper å endre navnet sitt, men likevel sikrer seg lik mulighet til å få stille til intervju. De skal vurderes for det de kan, ikke hva de heter. En slik ordning kan selvsagt ikke kombineres med regelrett kvotering og bør være mer spiselig for alle partier. Skjønner ikke at det ikke er foreslått for lenge siden. Det er mulig at enkelte mener det ikke er tilstrekkelig som virkemiddel, ettersom arbeidskjøper fremdeles kan diskriminere dem som når fram til intervju-stadiet, men ordningen vil i alle fall gi dem en bedre anledning til å "vise seg fram."

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Jeg har registrert gjennom mine Amerikanske bekjentskaper, at Kinesiske familier i USA har praktisert det å å registere seg selv og barn med "amerikanske" navn og innad i familien bruke kinesiske navn. Kanskje en løsning andre nasjonaliteter kan vurdere å ta i bruk ? :)

Når jeg sitter på telefon i jobben min og skal behandle kunder, må jeg titt og ofte bruke fødsel og personnummer for å lete opp kunder av utenlandsk opprinnelse for å kunne finne dem, fordi noen navn er vanskelige å stave og uttale. :S

Lenke til kommentar
Jeg har registrert gjennom mine Amerikanske bekjentskaper, at Kinesiske familier i USA har praktisert det å å registere seg selv og barn med "amerikanske" navn og innad i familien bruke kinesiske navn. Kanskje en løsning andre nasjonaliteter kan vurdere å ta i bruk ? :)

Jeg vet om mange av kinesisk opprinnelse som kalles "Tommy" eller "Kim" blant sine norske venner. Ettersom disse navnene er lette å uttale på samme måte som kinesiske navn, antar jeg ofte at de ligner på deres egentlige, kinesiske navn, og jeg vet ofte at det faktisk er slik. Det virker som om det er spesielt vanlig blant kinesere å lage noenlunde likelydende navn som er vanlige i vestlige land. Maos etternavn blir jo også ofte oversatt fra "Tse Tung" til "Zedong."

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Navn er en del av en persons identitet og kultur.

Dessverre er det nok slik at noen bedrifter sorterer ut navn som inneholder ukjente/ utenlandske navn. Dette er selvfølgelig en stor uting i de bedrifter der det skjer, men det er kanskje ikke så negativt for de som blir refusert pga. navnet. Hvis bedriften refuserer en søknad med bakgrunn i navn så tyder det på etter min mening a. dårlig ledelse og b. en dårlig kultur innad i bedriften. Det å jobbe for en slik bedrift kan etter min mening ikke være så veldig bra i lengden. Har selv jobbet på steder der det har vært dårlig miljø og kultur innad i bedriften, og det er langt fra morsomt.

Dessuten er det snakk om kompetansen. Hvis de refuserer en person på bakgrunn i navn og ikke kompetanse, så kan det fort hende at de går glipp av personer med god kompetanse og bra arbeidsmoral. Det er i så fall et tap som ikke er så veldig heldig for bedriften.

Lenke til kommentar
Navn er en del av en persons identitet og kultur.

Dessverre er det nok slik at noen bedrifter sorterer ut navn som inneholder ukjente/ utenlandske navn. Dette er selvfølgelig en stor uting i de bedrifter der det skjer, men det er kanskje ikke så negativt for de som blir refusert pga. navnet. Hvis bedriften refuserer en søknad med bakgrunn i navn så tyder det på etter min mening a. dårlig ledelse og b. en dårlig kultur innad i bedriften. Det å jobbe for en slik bedrift kan etter min mening ikke være så veldig bra i lengden. Har selv jobbet på steder der det har vært dårlig miljø og kultur innad i bedriften, og det er langt fra morsomt.

Rasistisk eller xenofobisk arbeidskjøper betyr ikke nødvendigvis at arbeiderne er like rasistisk innstilt. Det er dessuten a) mulig for jobbsøkeren å slutte i jobben dersom miljøet er surt, og b) mulig at arbeiderne og arbeidskjøperen kan forbedre seg når de får impulser og positive erfaringer med å samarbeide med en "fremmed."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...