Gå til innhold

Aksessering av variabel sendt i url

Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger å sende noen variabler med url strengen. Dvs i form av

www.side.php?variabel. Hvordan aksesserer jeg egentlig denne variabelen?

Jeg bruker nå $_SERVER['QUERY_STRING'] og da får jeg ut variabelen, men ikke bare verdien men navnet også hvis dere forstår.

Dvs jeg sender variabelen $jobbid med url. Denne har verdien 250. Skriver jeg dette i filen som er målet: $j = $_SERVER['QUERY_STRING']; echo($j); Printer den ut jobbid=250. Jeg er kun interessert i verdien da jeg skal bruke dette i en databasespørring.

Regner med at dette egentlig er veldig lett, men blir glad for svar.

Ps, jeg vil ikke bruke $_POST/$_GET funksjoner da det passer dårlig å måtte putte disse verdiene inn i forms. Jeg har også endel ['PHP_SELF'] funksjoner som gjør det litt rotete å bruke post og get funksjoner for akkurat disse verdiene.

Jeg har også "register globals=off" så det er sagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
$j = $_GET['jobbid']

eller bare ta å hente $jobbid direkte, hvis det er aktivert i php.ini på server'n din. (husker ikke hvilken option det var i farta)

Prøvde akkurat det der, og er enig i at det burde fungere. Problemet er bare at når jeg følger linken med parameteret og forsøker å skrive den ut inneholder den ikke noe. Dermed virker det som om $_GET ikke er rett. Den greia i php.ini er nettop register_globals og den kan jeg ikke endre. Det er både usikkert og utenfor mitt domene.( INI filen ligger på server hos fastname :) )

Andre forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...