nowind Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Jeg har en Canon EF 100-400mm 4.5-5.6 L IS objektiv. Mulig at dette er et veldig dumt spørsmål, men hvordan kan jeg vite med sikkerhet at en IS (Image Stabilizer) fungerer? Hva er den beste måten å sjekke det på dersom jeg skal kjøpe et brukt? Det jeg gjør, er at jeg legger øret inntil objektivet. Når jeg holder utløserknappen halvveis nede og slår på IS, begynner det å summe. Når jeg holder kameraet rolig, summer det jevnt. Når jeg beveger kameraet, summer det ujevnt. Kan jeg da gå ut i fra at IS fungerer som den skal? Endret 29. august 2007 av nowind Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Kan du ikke se i søkeren om det fungerer? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Ja jeg trodde det var hele argumentet for IS i objektiv istedet for kamerahus? At man kan se forskjellen i søker? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hva er poenget med å legge øret inntil objektivet? IS på Canon fungerer vel i prinsippet på samme måte som VR hos Nikon, dvs du ser gjennom søkeren med og uten IS slått på med lang brennvidde, f.eks 300 mm. Dersom du ikke ser at søkerbildet holder seg mer stabilt med IS på sammenlignet med når det er av, så er det noe galt. Lenke til kommentar
nowind Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Takk for svar, men jeg må spørre dere hvordan man kan se forskjellen i søker? Når jeg ser i søkeren og slår IS av og på, ser jeg ikke noe ikon eller annet som tilsier at IS er slått av eller på. Eller mener dere at det er andre måter å se det på? Jeg kan til opplysning nevne at jeg har Canon EOS 10D. Lenke til kommentar
nowind Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Hva er poenget med å legge øret inntil objektivet? IS på Canon fungerer vel i prinsippet på samme måte som VR hos Nikon, dvs du ser gjennom søkeren med og uten IS slått på med lang brennvidde, f.eks 300 mm. Dersom du ikke ser at søkerbildet holder seg mer stabilt med IS på sammenlignet med når det er av, så er det noe galt. 9386685[/snapback] Øret inntil objektivet? Vel, det var derfor jeg spurte. Takk for svaret, jeg skal prøve. Lenke til kommentar
nowind Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 IS på Canon fungerer vel i prinsippet på samme måte som VR hos Nikon, dvs du ser gjennom søkeren med og uten IS slått på med lang brennvidde, f.eks 300 mm. Dersom du ikke ser at søkerbildet holder seg mer stabilt med IS på sammenlignet med når det er av, så er det noe galt. 9386685[/snapback] Takk skal du ha! Jeg tok testen, og IS fungerer aldeles utmerket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå