Gå til innhold

Erfaringer med Nikon SB-400?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svarer meg selv, for da får jeg det svaret jeg vil. ;)

Klippet fra Ken Rockwell My SB-400 works great with my 12-24mm lens even at 12mm, with no shadows at the bottom! This is one of the main reasons I bought my SB-400: so I don't need to haul my SB-600 just for fill with my ultrawides. Built-in flashes are too close to the lens so they cast a dark shadow in the center bottom of the image. No problems with the SB-400!

Lenke til kommentar

Fikk blitsen i går og etter en kjapp test kan jeg avsløre at med Tokina 12-24 f/4 må jeg ta av solblenderen for at den ikke skal gi skygge med SB-400 (med solblenderen montert, gir den skygge ved ca 20mm). Hvis jeg bruker pop-up blitsen, blir det skygge ved ca 20mm uten solblenderen (med, blir det alltid skygge).

Med 18-200 VR og solblender montert, starter skyggen ved ca 24mm med SB-400 og ingen skygge uten. Med pop-up blitsen, ved ca 50mm med solblender og 24mm uten.

Altså, man må ta av (eller snu) solblenderen på disse to objektivene for at de ikke skal gi skygge sammen med SB-400. Hvis man er klar over begrensingene i forhold til storebrødrene, vil jeg trygt kalle den et godt kjøp pga den lille størrelsen.

Både SB-600 og SB-800 er såpass høye at solblenderen ikke skaper skygge hverken på 12-24 eller 18-200 VR.

PS, "testet" med D70s, men tallene er kun veiledende. ;)

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på - hvorfor bruke solblender med blitz? Det ser ihvertfall teit ut.

9406698[/snapback]

Noen av oss liker å bruke blitzen til noe som kalles innfyllingslys. ;) (legg merke til at Kenny nevner "fill flash") Da er det jo fortsatt en sol å blende for. :) Jeg tar aldri av solblenderen - hvorfor skulle jeg det?

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på - hvorfor bruke solblender med blitz? Det ser ihvertfall teit ut.

9406698[/snapback]

Noen av oss liker å bruke blitzen til noe som kalles innfyllingslys. ;) (legg merke til at Kenny nevner "fill flash") Da er det jo fortsatt en sol å blende for. :) Jeg tar aldri av solblenderen - hvorfor skulle jeg det?

9406825[/snapback]

Jeg glemte et relativt viktig ord. "Hvorfor bruke solblender med blitz inne".

Ved bruk av fill flash ute så ser jeg selvfølgelig nytten :)

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...