Thunderhead Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Vil en SB-400 komme høyt nok til at objektivet ikke lager skygge med f.eks 18-200 VR og 12-24 med solblender? Har både SB-600/800, men går med planer om en SB-400 for tur(ist)bruk når jeg sannsynligvis ikke trenger blits og ikke ønsker å ta med en av de store. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Svarer meg selv, for da får jeg det svaret jeg vil. Klippet fra Ken Rockwell My SB-400 works great with my 12-24mm lens even at 12mm, with no shadows at the bottom! This is one of the main reasons I bought my SB-400: so I don't need to haul my SB-600 just for fill with my ultrawides. Built-in flashes are too close to the lens so they cast a dark shadow in the center bottom of the image. No problems with the SB-400! Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Godt du fant ut av det. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Fikk blitsen i går og etter en kjapp test kan jeg avsløre at med Tokina 12-24 f/4 må jeg ta av solblenderen for at den ikke skal gi skygge med SB-400 (med solblenderen montert, gir den skygge ved ca 20mm). Hvis jeg bruker pop-up blitsen, blir det skygge ved ca 20mm uten solblenderen (med, blir det alltid skygge). Med 18-200 VR og solblender montert, starter skyggen ved ca 24mm med SB-400 og ingen skygge uten. Med pop-up blitsen, ved ca 50mm med solblender og 24mm uten. Altså, man må ta av (eller snu) solblenderen på disse to objektivene for at de ikke skal gi skygge sammen med SB-400. Hvis man er klar over begrensingene i forhold til storebrødrene, vil jeg trygt kalle den et godt kjøp pga den lille størrelsen. Både SB-600 og SB-800 er såpass høye at solblenderen ikke skaper skygge hverken på 12-24 eller 18-200 VR. PS, "testet" med D70s, men tallene er kun veiledende. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Så - er dette et eksempel på at Ken Rockwell gir de svarene man vil ha, men at svarene ikke alltid tåler møtet med virkeligheten? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 1. september 2007 Forfatter Del Skrevet 1. september 2007 Så - er dette et eksempel på at Ken Rockwell gir de svarene man vil ha, men at svarene ikke alltid tåler møtet med virkeligheten? 9405850[/snapback] Så vidt jeg ser, nevner han ikke solblenderen med et ord. Objektivene gir ikke skygge sammen med SB-400, men solblenderen på begge gjør. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Det jeg lurer på - hvorfor bruke solblender med blitz? Det ser ihvertfall teit ut. Tom PS. Jeg tipper at det er fordi man bruker solblender som beskyttelse... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Det jeg lurer på - hvorfor bruke solblender med blitz? Det ser ihvertfall teit ut. 9406698[/snapback] Noen av oss liker å bruke blitzen til noe som kalles innfyllingslys. (legg merke til at Kenny nevner "fill flash") Da er det jo fortsatt en sol å blende for. Jeg tar aldri av solblenderen - hvorfor skulle jeg det? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Det jeg lurer på - hvorfor bruke solblender med blitz? Det ser ihvertfall teit ut. 9406698[/snapback] Noen av oss liker å bruke blitzen til noe som kalles innfyllingslys. (legg merke til at Kenny nevner "fill flash") Da er det jo fortsatt en sol å blende for. Jeg tar aldri av solblenderen - hvorfor skulle jeg det? 9406825[/snapback] Jeg glemte et relativt viktig ord. "Hvorfor bruke solblender med blitz inne". Ved bruk av fill flash ute så ser jeg selvfølgelig nytten Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå