Jalla Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Her tror jeg du må lese gjennom bibelen, du mener sikkert NT her vil jeg tro Jeg er ganske godt skolert i bibelen takk, og jeg mener selvsagt NT. Det er NT som gjelder når man snakker om kristendom i dag, er det konflikt mellom GT og NT så er det NT som gjelder. Ergo "vend det andre kinnet til", ikke "ikke spis gris, og hold dere unna damer med mensen". Joda, jeg har fått med meg at du ikke er ukjent med det verket, men spøken gikk ikke helt inn på tross av av denne -> Poenget ar at en ikke trenger annet motiv for å handle enn ens religion om en er troende.Vel, en kommunist trenger ikke annet enn sin politiske ideologi for å handle. Ikke en "black panther" heller. Nei, men jeg har helt klart sagt at handlingens art og motiv er to forskjellige ting. En maoist eller Black Panther ville ikke drept noen bare fordi de ikke delte deres politiske ideologi. Det kan en derimot forvente ikke bare av "fanatiske" teister, men også av de som regnes som "moderate", spesielt innen Islam. Jeg ser ærlig talt ikke hva du vil frem til. Om du prøver å si at man kan starte krig kun basert på kristendom fra NT, tar du rett og slett feil.Om det ikke er dette du mener, så er du enig i at religionen faktisk ikke er selve roten til krigene, og diskusjonen er over. Krig basert på NT kan virke søkt, men at det har ført til konflikter og overgrep er helt sikkert. ulike sekter har i større grad enn før til kommet i søkelyset mhp både psykisk og fysiske overgrep. At psykologien bak det hele baserer seg på en utopisk modell har også sine innvirkninger, men det er en helt annen diskusjon. Religion er ikke bare kristendom, legg merke til at jeg bruker ordet teisme og teister konsekvent og ikke kristne eller kristendom. Det er derimot ikke slik at jeg skjærer alle over en kam, enkelte religioner har mer vold i seg enn andre, felles for dem er in-outgroup mentaliteten som kommer frem når en konfronterer troen eller nekter å godta det som en gitt gruppe holder for å være hellig. Ang. Islam tror jeg kanskje du skal lese koranen før du sier den legitimerer drap på vantro. Dramatisering og ordvalg er ikke alltid den faktiske meningen med skrifter. Jeg skal gi et eksempel:Jeg kan dra ut en setning fra historien om Onan: "Onan spilte sin sæd på jorden, og gud ble sint". Utfra dette kan jeg konkludere at onani, anal- og oralsex og all form for prevensjon er synd. Eller jeg kan faktisk lese hele historien, og oppfatte at Gud ikke ble sur fordi Onan hoppet av i svingen, men fordi Gud hadde gitt Onan beskjed om å sette barn på svigerinna, og dermed trosset guds befaling ved å hoppe av i svingen. Er du med? Det er ikke vanskelig i det hele tatt å finne setninger man kan ta ut av sammenhengen i en bok med så mange setninger. Det er derfor jeg sier en oppegående kristen(eller muslim) ikke vil finne grunnlag for krig og drap i boken sin. En sinnsvak mann med en agenda kan lett finne det, men han kan like gjerne finne det i en Stephen King-bok eller et Nerdrum-maleri. Psykisk ustabile mennesker kan gjør fæle ting tilsynelatende uten grunn. For at en psykisk stabil person skal utføre noe lignende kreves en tro på at det h*n gjør er for en større sak, her er det religion kommer inn i bildet. Angående tolkning er dette som du selv demonstrerer en helt klart subjektiv sak, men en kan ikke ungå å se at det som kommer frem i enkelte deler av koranen lett kan tolkes til nettopp å legitimere drap på ikke-troende. Men det er nå min oppfatning, både etter å ha tatt opp temaet med muslimer av den lettere typen her i Norge og å ha observert uttalelser fra folk som lever med en fatwa hengende over seg, som Ayaan Hirsi Ali. Jeg stoler mer på folk som henne og Ibn Warraq når det gjelder dette temaet da de tross alt har tatt et oppgjør med Islam og har kjent det på kroppen for deretter å anta et skeptisk ståsted til det de ble fortalt heller enn å svelge alt rått, men jeg er såklart åpen for at de kan ha overdrevet eller farget sine uttalelser. Uansett er det basert på en rasjonell tankegang heller enn en som bunner i troen på det supernaturlige og dermed er iboende irrasjonell. Eller hos Pink Floyd. Du har sett "The Wall"? Den satiriske fascismen som vises ble delvis adoptert av "Hammerskins"(Eller Hammerskin Nation, som er en neo-nazistisk internasjonal gruppe), som idag bruker logoen fra filmen. Jepp, jeg har også lest om Philip Zimbardos fengselseksperiment, dette viser kun menneskers evne til å utføre handlinger av heller avskyelig karakter mot andre mennesker - og dyr for den saks skyld - når disse blir avpersonifisert, kun opptrer som subjekter eller er representert med numre. Det samme så en med Milgrams berømte elektrosjokkeksperiment. Nå har jo dette rodd seg langt på viddene, hovedargumentet er at teistisk tro er i en klasse for seg selv og at resultatet av handlinger basert på slik tro også er i en klasse for seg selv. Min påstand er at kun en teist kan utføre en handling som drap kun fordi offeret ikke har noen tro. Uansett hvor innbitt maoist, nazist, fotball hooligan eller annet en er vil ikke dette føre til drap med grunnlag i mangel politisk ideologi eller interesse for fotball. Islam er et fenomen i seg selv, der er det mindre rom for tolleranse og mer tendenser til hårsårhet for å kalle det det. En kan godt finne "moderate" religiøse som fint hevder at tegnerne bak mohammedtegningene skulle vært drept, eller i det minste straffet. Her snakker jeg ikke om "folk som skyter i lufta på TV", men en helt "vanlige" moskègjengere. Dette er kun anekdotisk og selvopplevd, men poenget er at en ikke vil finne samme vilje på AP's landsmøte til å gå løs på Morten M om han karrikerte Jens Stoltenberg. Dette er forskjellen på moderat Islam og moderat politisk ideologi som jeg opplever det rent statistsk og utfallsmessig. En undersøkelse i USA, har ikke kilden for hånden her, viser imidlertid at tendensen heldigvis ser ut til å svinge i retning av mindre ekstremimsme. Det er i alle fall en god ting. Lenke til kommentar
toth Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Uansett hvor innbitt maoist, nazist, fotball hooligan eller annet en er vil ikke dette føre til drap med grunnlag i mangel politisk ideologi eller interesse for fotball. Tør jeg minne om at hooligandrap faktisk har forekommet? Og eneste årsak er at offeret holder med feil lag. Forøvrig tror jeg bare vi får enes om å være uenige i at religion holder for å gå til krig. Jeg har ment, og mener fortsatt at oppegående religiøse ikke finner grunnlag for lovbrudd i sine lærebøker. Jeg snakker da primært om andre enn Islam, da de tilsynelatende har vist seg å være hakket mer blodtørstige enn andre, og jeg vet for lite om koranen. Men du får meg ikke med på at en kristen eller buddhist kan rettferdiggjøre krig med hellige skrifter i hånd, uten at det er i kombinasjon med vridd tolkning og et skadet sinn. Og med vridde tolkninger og skadet sinn trenger man som sagt ikke bibel, det holder med Matrix-filmene eller GTA på PC-en. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 Uansett hvor innbitt maoist, nazist, fotball hooligan eller annet en er vil ikke dette føre til drap med grunnlag i mangel politisk ideologi eller interesse for fotball. Tør jeg minne om at hooligandrap faktisk har forekommet? Og eneste årsak er at offeret holder med feil lag. Forøvrig tror jeg bare vi får enes om å være uenige i at religion holder for å gå til krig. Jeg har ment, og mener fortsatt at oppegående religiøse ikke finner grunnlag for lovbrudd i sine lærebøker. Jeg snakker da primært om andre enn Islam, da de tilsynelatende har vist seg å være hakket mer blodtørstige enn andre, og jeg vet for lite om koranen. Men du får meg ikke med på at en kristen eller buddhist kan rettferdiggjøre krig med hellige skrifter i hånd, uten at det er i kombinasjon med vridd tolkning og et skadet sinn. Og med vridde tolkninger og skadet sinn trenger man som sagt ikke bibel, det holder med Matrix-filmene eller GTA på PC-en. Feil lag, joda, men ikke om en totalt mangler interesse for fotball eller er "afotballist" for å kalle det det Bortsett fra det flisespikkeriet er det sikkert klokt å bli enige om å være uenige, jeg forblir en smule mer skeptisk til det motsatte er bevist mens du har dine standpunkter og det er jo aldeles greit, en skal ikke starte krig over slikt i alle fall, hehe Håper du får en grei jul fremover og ikke har irritert deg for mye over mine utsagn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå