Gå til innhold

Respekt for religiøse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså jeg mener man skal respektere de religiøse, dersom de respekterer at andre ikke er det. Så derfor ikke nødvendigvis respektere religiøse, men personen med troen. Jeg synes det er irriterende med kristne(bare for å ta et eks) som prøver å trykke sin tro på Gud over på deg, og som ser ned på deg for du feks ikke ventet til du giftet deg med å ha sex, eller tror Jesus gikk på vannet.. Men jeg respekterer religiøse for deres tro og trofasthet til deres religion, det er beundringsverdig. Men ja, jeg mener ikke at alle religiøse nødvendigvis fortjener respekt, men jeg mener at hvis personer er hyggelige mennesker som lar deg være deg, og ikke dømmer så fortjener alle å bli behandlet med respekt religiøse eller ikke ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal ikke Ola, eller jeg for den saks skyld, kunne si sin mening om andres religioner når de finner det for godt å tre sin religion nedover hodene på andre?

Hvem som helst kan ha hvilken som helst slags religion for min del, men prøver de å prakke den på meg, sier jeg hve jeg mener om den..... og det er jeg i min fulle rett til :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at religion absolutt skal være tabu å diskutere eller å ha en mening om? Hvorfor er det slik at omtrent alle andre meninger en har er greit å rakke ned på eller å uttrykke seg negativt om, men når det kommer til personlig tro og religion så er det hellig og må unngås for enhver pris? Forøvrig må man også skille meningene og personene. Man kan ha respekt for en person og samtidig ikke respektere alle dens meninger.

Om du er enig i at dødsstraff er en for streng straff å gi mennesker, skal du da likevel respektere at andre mennesker mener at det IKKE er for streng straff? Man diskuterer da slike politiske og etiske spørsmål helt fint, men når det kommer til religion så skal man ikke kunne si fra, for da er det respektløst?

Lenke til kommentar

syns ola høres ut som en fornuftig kar... altså ikke kødd

siden kan noen for fan fortelle meg hvorfor i helvete skal vi ha respekt for noen sin fantasi venn "gud" har disse folka reda verden, har de oppfunnet noe som har hjulpet mennesker å utvikle seg?

nei

man skal aldri få respekt eller kreve respekt han skal fortjene det og så langt har bare kristne truet om at vist du ikke tror på min fantasi venn som jeg ikke kan bevise eksistere på noen måte borterst fra en roman som ble skreven for 2000år siden så vil du brenne for all evighet... med andre ord tro på det samme som oss eller brenn.

RESPEKT

og ja til dere som var klar nå til å si hva med de kristne hjelpe organisasjonene :o?

har et spørsmål til dere,

så det du sier er at disse organisasjonene gjør det bare for at det står i ei bok at man skal gjøre sånt og ikke pga de bryr seg om andre mennesker?

jeg har mer respekt for pensjonist partiet og demokratene enn jeg har for all religion... vel budistene skader ingen så de kmr jo egentlig på topp av alle religioner xD

Lenke til kommentar
Han vet ikke at de egentlig er ganske logiske, mener du?

Nei. Men hadde han skjønt at det finnes folk som faktisk tror på dette, og hvor viktig religion er for dem, hadde han hatt kanskje litt mer respekt for det.

9387031[/snapback]

Hahaha, mener du at man skal respektere et synspunkt avhengig av hvor mange som tror på det og hvor viktig det er for dem?

Burde jeg respektert Donaldismen dersom 20% av alle nordmenn hadde trodd at Donald faktisk eksisterer og er deres gud?

Lenke til kommentar
1. Ola kommer i prat med en kristen gutt på fest. Gutten spør hvorfor han ikke er kristen. Ola er dønn ærlig og svarer "Fordi jeg synes religionen er dum, naïv og i strid med vitenskapen".

Ola er på fest og spør en kristen gutt hvorfor han er kristen. Gutten er dønn ærlig og svarer "Fordi jeg synes at ateismen er dum og i strid med Bibelen." Ok av ham?

2. Ola er på utveksling i USA. Vertsfamilien oppfordrer han til å delta i bordbønn, men Ola nekter.

Ola er på utveksling i USA. Vertsfamilien oppfordrer han til å delta i bordbønn, selv om de vet han ikke er troende. OK av dem?

3. Ola kjeder seg i mattetimen, og slår ihjel tiden med å tegne muhammed i kladdeboka si.

Yassir kjeder seg i hjembyen i Palestina så han brenner et norsk flagg på torget for å skape liv. Ok?

4. Ola gir "The God Delusion" i bursdagsgave til en kristen venn.

Ola får Bibelen i bursdagsgave av en kristen venn. Ok?

5. Ola skjeller ut Jehovas Vitner etter at de har ringt på døra hans: "Ha dere vekk! Ikke prøv å prakke religionen deres på fornuftige mennesker!"

Ola møter Jehovas vitner i en eller annen sammenheng (ikke hjemme) og skjeller dem ut. Dagen etter oppsøker Jehovas Vitner ham for å prøve å snakke ham til "fornuft". Ok?

6. Ola skriver et leserinnlegg i VG hvor han hevder at religion er hovedårsaken til krig og terrorisme i dagens verden.

Ola's muslimske venn Ali skriver et leserinnlegg i VG hvor han hevder at vestlig dekadense og umoral å mangelen på religion er hovedårsaken til krig i verden, og at terrorisme bare er et svar på dette. Ok?

Prinsipielt kan man godt svare ja på alle disse, begge veier. Men retten til å ytre sin mening er ikke nødvendigvis overordnet alminnelig høflighet.

Jeg ville forsvare Olas rett til å tegne Muhammed og skrive avisinnlegg om religionen. Det er fordi jeg tror på ytringsfriheten. Og ingen skal være nødt til å be til en Gud man ikke tror på, jeg forsvarer trosfriheten også. Men det inkluderer retten til å være troende og gi uttrykk for det. Tros- og ytringsfriheten kan ikke være forbeholdt noen og ikke andre.

Når Jehovas Vitner oppsøker folk på døra så invaderer de folks privatliv og må tåle tilsvar. Men måten det svares på er ikke likegyldig. Er man ufin slår det bare tilbake på en selv, og ikke på den som blir skjelt ut. Og det er ikke prinsipielt anderledes å drive kristen misjon enn atesistisk ditto.

Geir :)

Lenke til kommentar

2. Når de vet at han ikke er troende så ville det være unødvendig å oppfordre til dette, det ville være bedre å informere om at han kan delta hvis han har lyst.

3. Det er aldri OK å ødelegge noe fordi en kjeder seg, men han må gjerne tegne norske brennende flagg i kladdeblokken sin.

5. Meningen her var jo at JV uoppfordret kommer for å mase om religionen sin, det ville også være galt om antireligiøse begynte å banke på dørene til tilfeldige folk for å mase om hvor ille religion er.

Lenke til kommentar
2. Når de vet at han ikke er troende så ville det være unødvendig å oppfordre til dette, det ville være bedre å informere om at han kan delta hvis han har lyst.

3. Det er aldri OK å ødelegge noe fordi en kjeder seg, men han må gjerne tegne norske brennende flagg i kladdeblokken sin.

5. Meningen her var jo at JV uoppfordret kommer for å mase om religionen sin, det ville også være galt om antireligiøse begynte å banke på dørene til tilfeldige folk for å mase om hvor ille religion er.

9500942[/snapback]

Ødelegge?? Hva ødelegger han om han tegner da? :hrm:

Lenke til kommentar

Ja. Det ville være å respektere hans synspunkt. Men trådstarter sier over her: "Hahaha, mener du at man skal respektere et synspunkt avhengig av hvor mange som tror på det og hvor viktig det er for dem?" Så spørsmålet er, skal den kristne vertsfamilien respektere hans synspunkt? Hvorfor?

Ok, glem ødeleggelsen. Si at han syr flagget selv og så brenner det, altså som en symbolsk handling, ikke som vandalisme...?

9500942[/snapback]

Jupp, fordi det er et brudd på privatlivets fred. Men er det greit om de står på gata og musjonerer, enten for troen eller mangel på det samme?

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja. Det ville være å respektere hans synspunkt. Men trådstarter sier over her: "Hahaha, mener du at man skal respektere et synspunkt avhengig av hvor mange som tror på det og hvor viktig det er for dem?" Så spørsmålet er, skal den kristne vertsfamilien respektere hans synspunkt? Hvorfor?

Hvorfor ikke? En må da kunne forvente at voksne folk forstår hva ordet nei betyr?

Ok, glem ødeleggelsen. Si at han syr flagget selv og så brenner det, altså som en symbolsk handling, ikke som vandalisme...?

Så lenge han rydder opp etter seg så må han gjerne brenne sine egenkreasjoner, men jeg ser ikke helt poenget i å gjøre det.

9500942[/snapback]

Jupp, fordi det er et brudd på privatlivets fred. Men er det greit om de står på gata og musjonerer, enten for troen eller mangel på det samme?

9500996[/snapback]

På bakgrunn av at troende gjør dette, så ja -- det er greit at det er litt motvekt der ute, men jeg skulle helst sett at det ikke fantes noen misjonering i det hele tatt.

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...