firkantsopp Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hva ligger i begrepet "respekt for religiøse"? For hvert av tilfellene nedenfor, vil du si Ola mangler respekt for kristne eller ei? 1. Ola kommer i prat med en kristen gutt på fest. Gutten spør hvorfor han ikke er kristen. Ola er dønn ærlig og svarer "Fordi jeg synes religionen er dum, naïv og i strid med vitenskapen". 2. Ola er på utveksling i USA. Vertsfamilien oppfordrer han til å delta i bordbønn, men Ola nekter. 3. Ola kjeder seg i mattetimen, og slår ihjel tiden med å tegne muhammed i kladdeboka si. 4. Ola gir "The God Delusion" i bursdagsgave til en kristen venn. 5. Ola skjeller ut Jehovas Vitner etter at de har ringt på døra hans: "Ha dere vekk! Ikke prøv å prakke religionen deres på fornuftige mennesker!" 6. Ola skriver et leserinnlegg i VG hvor han hevder at religion er hovedårsaken til krig og terrorisme i dagens verden. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 1) Et klart spørsmål fortjener et klart svar. 2) Heller mer respektløst av vertsfamilien å be noen om å være hyklerisk. 3) I utgangspunktet nei. Men med tanke på hvordan muslimer oppfatter dette så muligens. Analogt så pisser man ikke på bibelen heller, men om det er fordi man ikke skvetter hvor som helst eller om det bibelen er jo og et spørsmål. Tenker som så at fordi man kan så er det ingen grunn for å må! Litt i tvil, for om det kun er for sin egen fornøyelighet så ok, men er det for å henge opp i skolegården så nei. 4) Bra for alle å få utvidet sine perspektiver. Kjenner ikke godt nok til boken til å si om den er krenkende, men bøker er normal bra. Tilsvarende hadde sikkert ikke Ola hatt vondt av å lese kristen litteratur heller! 5) Helt greit, det vitner heller om respektløshet å oppsøke folk fordi ikke-troende tar etter egen mening feil. Ola ringer sikkert ikke på hos Jehovaene for å snakke med de heller. 6) Fint at han ytrer sin mening. Ikke nødvendigvis at det er så mye substans i det han skriver heller da, men lovt å si det er det. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Jeg vil ikke si at personen i eksemplene mangler nødvendig respekt i noen av tilfellene. Derimot vil det ikke si at jeg er enig med alt. Jeg synes man skal ha en minimumsrespekt for mennesker, men livssyn og andre meninger kan man nådeløst angripe, så lenge man setter det nødvendige gapet mellom personen bak meningen og meningen selv. Ingen meninger er for hellige til å kunne diskuteres. Derimot er det ikke alltid like passende å diskutere alle meninger. Jeg ser ikke vitsen med å gi en bok a la God Delusion til en kristen, for eksempel. Og var jeg i en begravelse, så ville jeg ikke sagt til den dødes nærmeste at himmelen er bare tull. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hvorfor føler jeg at flere av spørsmålene er bygget på meg? Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Ola har ikke respekt for religiøse. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Syntes egentlig ikke han er respektløs, men det er bedre å opptre på en litt andrerledes måte- F.eks på spørsmål nr 1 så kan han si at det strider i mot vitenskapen, uten å si at det er naivt og dumt. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Syntes egentlig ikke han er respektløs, men det er bedre å opptre på en litt andrerledes måte- F.eks på spørsmål nr 1 så kan han si at det strider i mot vitenskapen, uten å si at det er naivt og dumt. 9386601[/snapback] Ikke for å være frekk eller nesevis her, men det lurer jeg på. Hvordan kan det ikke være naivt om det ikke kan bevises, men kun er en følelse? Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Missforstod trådstarter litt tror jeg. Trodde han mente at personer som trodde på dette var naive generelt sett. Kan vel kanskje ta vekk naiv og la dum stå igjen da Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Tilsvarende hadde sikkert ikke Ola hatt vondt av å lese kristen litteratur heller! 9386513[/snapback] En god latter forlenger livet, mener du? Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Hvorfor føler jeg at flere av spørsmålene er bygget på meg? 9386552[/snapback] Fordi du skrev du skal bo hos en amerikansk familie? Hvilke flere av spørsmålene passer for deg? Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hva ligger i begrepet "respekt for religiøse"? For hvert av tilfellene nedenfor, vil du si Ola mangler respekt for kristne eller ei? Han mangler ikke respekt. Han vet bare ikke nok om de forskjellige religionene. Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Hva ligger i begrepet "respekt for religiøse"? For hvert av tilfellene nedenfor, vil du si Ola mangler respekt for kristne eller ei? Han mangler ikke respekt. Han vet bare ikke nok om de forskjellige religionene. 9386943[/snapback] Han vet ikke at de egentlig er ganske logiske, mener du? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Jeg lukter ordvridning og stråmenn lang vei. Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Han vet ikke at de egentlig er ganske logiske, mener du? Nei. Men hadde han skjønt at det finnes folk som faktisk tror på dette, og hvor viktig religion er for dem, hadde han hatt kanskje litt mer respekt for det. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Å ikke ha respekt for en person basert på kun trosretning, mener jeg er rett og slett feil. Man trenger ikke å respektere religion for å respektere personene som tror på den. Jeg er sterkt ateistisk selv, men stort sett hele familien min er kristne (noen mer enn andre må det vel sies). Så lenge de religiøse respekterer mitt syn uten å tro at de er bedre enn andre, så ser jeg på de som likeverdige og fortjener ikke min "ikke-respekt" (fant ikke et skikkelig ord:P) med mindre de har noen andre områder som fortjener den. Men: - Jeg har null respekt for kirken eller religiøse organisasjoner generelt da de er manipulerende og fordømmende. Noen ganger kanskje bare èn av tingene, men ofte begge to, og ofte mer også. - Jeg har null respekt for religion generelt (da jeg mener det rett og slett er tull, og fortjener ikke mer respekt enn andre eventyr). - Jeg har null respekt for folk som tvinger folk til å bli med i religiøse ritualer som f.eks. punkt nr. 2 i lista til trådstarteren. Vi lever i en tilsynelatende fri verden, og der må da virkelig folk få bestemme selv hva de vil være med på av ritualer og lignende. Hadde jeg vært Ola i den lista di, ville jeg bare takket nei og forklart hvorfor. Hadde de ikke respektert det, hadde jeg rett og slett blitt irritert eller sint. Det blir som at en kristen person blir bedt om å be til Satan. - Jeg har også null respekt for religiøse som ikke respekterer andres synspunkter på ting, og som mener at de som ikke er religiøse er en gjeng idioter og/eller mindreverdige mennesker. Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Han vet ikke at de egentlig er ganske logiske, mener du? Nei. Men hadde han skjønt at det finnes folk som faktisk tror på dette, og hvor viktig religion er for dem, hadde han hatt kanskje litt mer respekt for det. 9387031[/snapback] Nei, gi deg! Han skjønner da dette! Du vet også at det finnes folk som tror på jomfruer i paradis hvis du dør som martyr. Er dette noe man skal respektere? Jeg synes ikke det. Derfor respekterer jeg heller ikke teorier som involverer at vantro kommer til helvete, homofili er synd, Jesus er Guds sønn osv. Edit: Hallgeirl har gode meninger i denne saken. Endret 29. august 2007 av firkantsopp Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Ola gjør det rette. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Tilsvarende hadde sikkert ikke Ola hatt vondt av å lese kristen litteratur heller! 9386513[/snapback] En god latter forlenger livet, mener du? 9386821[/snapback] Kanskje det, men uansett hvordan man vender og vrir på det så er samfunnet vårt sterkt influert av religion, og da særlig kristendommen. Å kunne forstå dybden i hvorfor vi er hva vi er og hva som ligger til grunn for vår tenking er ikke alltid å forakte. Om man er enig eller uenig er derimot en sak for seg selv! Lenke til kommentar
firkantsopp Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 Tilsvarende hadde sikkert ikke Ola hatt vondt av å lese kristen litteratur heller! 9386513[/snapback] En god latter forlenger livet, mener du? 9386821[/snapback] Kanskje det, men uansett hvordan man vender og vrir på det så er samfunnet vårt sterkt influert av religion, og da særlig kristendommen. Å kunne forstå dybden i hvorfor vi er hva vi er og hva som ligger til grunn for vår tenking er ikke alltid å forakte. Om man er enig eller uenig er derimot en sak for seg selv! 9387688[/snapback] Kjennskaper til religionens historie og innflytelse i samfunnet er bra. Men dette er historie og samfunnskunnskap. Det oppnår man ikke ved å lese religiøse skrifter. Lenke til kommentar
Lafs Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Ja ola gjør det rette. Jeg hadde selv vært litt hardere mot jehovas vitne når dem kom på døra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå