Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Finne ut om en sykkel er tung eller mellomtung?


Anbefalte innlegg

Jeg skal ta MC lappen og er under 21 så må da kjøpe mellomtung. Også vil jeg da ha så sprek sykkel så mulig. Og når jeg da ser rundt vet jeg ikke om det er tung eller mellomtung.

 

 

 

Utklipp fra http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

 

 

Klasse A (tung motorsykkel)

 

Gjelder føring av motorsykkel generelt (med eller uten sidevogn) dersom du har fylt 21 år eller har hatt klasse A i 2 år.

 

eller :

 

føring av mellomtung motorsykkel (med eller uten sidevogn) dersom du ikke har fylt 21 år og heller ikke har hatt klasse A i 2 år.

 

En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg.

 

 

Trodde det var:

opp til 125 cc lett

opp til 600 cc mellom

over 600 cc tung

 

og da er det.. mange steder er det jo ikke oppgitt effekten:S... ossen kan jeg finne ut da..

 

f.eks:

Er denne sykkelen tung eller mellom tung: http://www.kellox.no/index.php?id=227

 

Fant den et sted der det sto tung/mellomtung. Er det da mulig og få den som mellom da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser på tekniske data for CBR600 RRen, så ser du at den har 120hk ~ 90kW. For at du skal kunne kjøre en sykkel som mellomtung kan den bare ha 25kW ~ 34hk, forutsatt at den veier mer enn 155kg (25kW / 0.16 kW/kg ~ 155kg) . Hvis sykkelen er lettere, må du ha en svakere motor. Likevel, hvis den er tyngre, kan du uansett ikke ha mer enn 25kW.

Lenke til kommentar
Trodde det var:

opp til 125 cc lett

opp til 600 cc mellom

over 600 cc tung

Volumet er nok helt uvesentlig, det er kun effekt og vekt som avgjør hvilke klasse den havner i. Det finnes 250 cc sykler som havner i tung og sykler på over 800 cc som kan registreres som mellomtung.

 

En annen ting er at en slik CBR 600RR og lignende er nesten helt umulig å forsikre som førstegangskjøper. Flere selskaper avviser kunder under 30 år med slike sykler fullstendig om dagen. Det gjelder ofte også mellomtung siden det er så vanlig å ta ut plomberingen med en gang, det vet forsikringselskapene veldig godt.

 

Strekest mulig sykkel i mellomklassen vil være noe som veier mellom 155 og 160kg og har akkurat 34HK. Helst noe som ikke er strupet ned for mye, men har omtrent den effekten i utgangspunktet, da får man en mer naturlig effektkurve.

Lenke til kommentar

Kunne jo kanskje også nevnt at de fleste sykler med motor <1000ccm også kan fåes med motoren strupet ned til 34hk, slik at du kan kjøre dem som mellomtung. Det er visst litt delte meninger om hvorvidt denne strupingen er skadelig for motoren eller ei, men sånt har ikke jeg greie på. En strupet motor kan vanligvis enkelt modifiseres til å yte full effekt igjen.

Det er derfor du ser enkelte sykler med betegnelsen "tung/mellomtung"; fordi du kan få dem i begge varianter.

 

Edit: Mailman snek seg mellom, men jeg lar dette stå likevel.

Endret av Edorph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...