Gå til innhold

noen katte spørsmål

Anbefalte innlegg

skal skaffe meg en eller to katter, og da har jeg en del spørsmål.

1. klarer en katteunge seg alene 9-10 timer om dagen? må jo på jobb og trening, og hvordan er det med do gåing og sånn da?

2. hvordan trene opp en katteunge til og gå på do, og hvor lang tid tar det? har sett på kattedoer med tak og vegger tør katten og gå inn der uten problemer?

3. når skal jeg slippe ut katten, finner den hjem uten videre, eller skal jeg "følge" den ute til og begynne med?

og når den har blitt vant til og være ute er det noe problem og la den være ute mens jeg er på jobb og sånn da?

4. vis jeg skal ha to katter må jeg ha to doer da, og hvordan er det med maten, skal dem ha vær sin matskål og vannskål, eller klarer dem seg med en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9-10 timer alene går greit når de er blitt litt voksne. Er ikke like sikker på om det er greit når den nettopp er fjerna fra moren og trygge omgivelser.

Jeg skaffet meg en ekstra katt slik at ikke det skulle bli ensomt for sikkerhets skyld.

To matskåler og vannskåler bør du ha hvis du skal ha 2 katter. Når du skal gi dem mat og de står utenfor kjøleskapet og venter, kan det bli litt problematisk hvis de bare får ei skål. Uten at jeg skal si det helt skråsikkert.

Når det gjelder do, så velger katter å gå en plass de kan grave det ned. Kattene våre trengte ikke opplæring. De gikk rett i sanden fra første stund. Bare sørg for å holde sanden ren. Blir det for mange bæsjeklumper i den vil ikke katten grave der mer, og velger heller en koselig mørk plass som f.eks under senga...

Plukk jevnlig vekk drit og skift ut sanden ca 1 gang i uka.

Hvis det gjelder do til 2 katter, så kan det forsåvidt holde med en, men da må du sannsynligvis skifte sand mye oftere.

Skal selv begynne å bruke kattesand som kjøpes hos dyrlege. Krystall lignende saker som ikke støver og som samler urinen i klumper. Mye mer renslig og lettere å holde rent.

Endret av JULINGiKAKE
Lenke til kommentar
skal skaffe meg en eller to katter, og da har jeg en del spørsmål.

1. klarer en katteunge seg alene 9-10 timer om dagen? må jo på jobb og trening, og hvordan er det med do gåing og sånn da?

2. hvordan trene opp en katteunge til og gå på do, og hvor lang tid tar det? har sett på kattedoer med tak og vegger tør katten og gå inn der uten problemer?

3. når skal jeg slippe ut katten, finner den hjem uten videre, eller skal jeg "følge" den ute til og begynne med?

og når den har blitt vant til og være ute er det noe problem og la den være ute mens jeg er på jobb og sånn da?

4. vis jeg skal ha to katter må jeg ha to doer da, og hvordan er det med maten, skal dem ha vær sin matskål og vannskål, eller klarer dem seg med en.

9386072[/snapback]

1) Ja, de klarer seg alene fint så lenge de har mat. Dogåing går som regel greit, de fleste skjønner at de skal gjøre fra seg i kattedoen, passe på i starten og lempe de i doen når det ser ut som de må på do er en god idé.

2) lemp de i doen når det ser ut som de må(hvordan det ser ut er jeg ikke helt sikker på, men mener det er noe lignende som om de søker etter noe i hjørner o.l.), de skjønner det som regel med en gang, ang. tak og vegger har jeg ikke peiling

3) De finner veien fint selv, har aldri opplevd at de ikke har funnet veien hjem selv

4) Kattunger som vokser opp sammen pleier som oftest å komme godt overens med hverandre, om det er 2 av samme kjønn kan de selvsagt bli bråkete og kranglete når de er kåte, kastrering løser som regel det problemet(om det blir noe i det hele tatt). De har heller ingen problemer med å dele med hverandre.

Mine opplevelser med 20år med katter rundt meg, håper det hjalp ^^

Lenke til kommentar

3) De finner veien fint selv, har aldri opplevd at de ikke har funnet veien hjem selv

Av erfaring pleier jeg å ta ny katt på en liten rolig "omvisning" på et par minutter rundt huset, noen dager på rad der jeg bare holder katten. Da får den litt tid til å gjøre seg kjent med omgivelsene, og danne seg inntrykk. Det sammen med noen dagers vindustitting regner jeg med er nok til at de finner ut hvor de hører hjemme og evt fluktruter. De første gangene de er ute på egenhånd pleier jeg å holde et lite øye til dem. Gjerne sette meg ute med kaffekoppen og avisa mens de tusler rundt.

Grunnen til at jeg gjør det er at første kattungen jeg hadde ble sluppet ut, og på den lille tida jeg brukte på å lage kaffe mens den var ute alene, ble den angrepet av en stor hannkatt og jagd opp på et utehustak. Måtte ha stige og masse tålmodighet for å få den ned, og når jeg endelig klarte å grabbe tak i den, hadde den drite så mye på seg at der var et jævla mess å få kattungen ren.

Den nye naboen vår slapp ut hennes voksne katt første dagen etter hun flytta inn ved siden av oss. Det skulle hun aldri ha gjort, for den stakkars katten som ikke var kjent med omgivelsene ble kjeppjagd av andre nabokatter. Sannsynligvis også av min, og kom aldri tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...