Gå til innhold

VG sin Velgerguide

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skremmende mange FrP-ere her. Med så mange dumrianer blant oss fortjener vi kanskje ikke å være en velferdsnasjon lenger.

9401713[/snapback]

Snakk for deg selv.

9401777[/snapback]

Og det hjelper heller ikke på diskusjonen at man biter på agnet. Dette blir det bare personangrep ut av. Skjerpings, folkens! Hold dere til sak og hold dere for gode for personangrep :)

Lenke til kommentar

Var vel mer et angrep på FrP enn et personangrep. For å være litt seriøs:

FrP er et rent populistisk parti. Hadde flertallet av nordmenn ønsket høyere skatter, ville FrP gått inn for dette. FrP er helt nøytrale i EU-spørsmålet siden befolkningen her er splittet på midten.

Lenke til kommentar
Skremmende mange FrP-ere her. Med så mange dumrianer blant oss fortjener vi kanskje ikke å være en velferdsnasjon lenger.

9401713[/snapback]

Skal du begynne med saklig debatt snart, eller fortsetter disse skøyeraktige morsomhetene dine i det uendelige?

Lenke til kommentar
Røde partier vil ha mindre forskjeller mellom folks lommebøker.

9400164[/snapback]

Utrolig snevert og naivt syn. Både du og jeg er mer fornøyde i en situasjon hvor du har 1000 kr og jeg har 100 kr, enn en situasjon hvor vi begge har 25 kr.

Glemt barneskolematematikken? 1100 delt på 2 = 550, betraktelig mer enn 25 kroner. Du argumenterer mot det du kaller et "snevert og naivt syn" med en like "snever og naiv" forklaring. Så er det selvsagt andre ting å ta i betraktning: Lever du i Afghanistan, eller for 150 år siden, er kanskje pengeverdier tilsvarende 25 norske kroner mer verdt enn 1000 kroner er verdt i norge i dag.

Den langsiktige virkningen av høyrevridd/sosialliberal politikk over lengre tid kan oppsummeres med ett ord som klinger som musikk i mine ører, og som drar med seg mange positive følger for alle parter av samfunnet: Verdiskapning

Verdiskapning er ikke avhengig av et kapitalistisk system, og det er ikke under alle omstendigheter en bra ting (tenk f.eks. bærekraftig utvikling vs. utbytting av ressurser, fordeling av merverdiene på verdiskapningen).

Lenke til kommentar
Bra, kkt! Hvilket parti stemmer du? Og hva synes du om Venstre?

9402516[/snapback]

I kommunevalget i år (forhånds)stemte jeg på Mamma, som er leder i det lokale SV-laget der jeg kommer fra. Jeg liker i utgangspunktet ikke Venstre, men det er et av de partiene jeg ikke vet fullt så mye om. Jeg setter pris på at Unge Venstre setter fokus på narkotikadebatten fra et radikalt perspektiv, men så betyr det vel egentlig lite eller ingenting for norsk politikk og de gikk ikke så langt som jeg gjerne skulle ønske.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Venstre er jo konge på miljø. Og skole, noe SV ikke er. Har SV landets dårligste skolepolitikk? Jeg tror kanskje det.

9402530[/snapback]

SV er i alle fall nær ved å få til gratis skolebøker, noe Venstre bare kunne drømme om som lillebror i regjering. Egentlig skal det være gjennomført (bortsett fra VG3, som kommer neste år, eller var det nå det var gjennomført?), men jeg fikk vite på mandag at Møre og Romsdal ikke har gjennomført ordningen helt. Kan ikke huske at Venstre har foreslått å gi elevene gratis skolemateriell engang. Antar også at Venstre er for privatskoler, noe SV bidro til å få stoppet, uten at jeg skal kritisere Venstre der før bjørnen er skutt. Jeg mener dessuten at barnehage er bra for barn som skal begynne i skole. Barnehager er en bra måte å lære seg å sosialisere seg på og kan også bidra til å stimulere lærelysten ved å forberede barna forsiktig på skolestarten.

Verre skolepolitikk enn FrP og Høyre slipper du i alle fall ikke unna med å beskylde SV for! FrP har tatt til orde for en skole fra før krigen, begge partiene er veldig for privatskoler og karakterer i barneskolen og FrPs "gratis" skolemateriellordning innebærer reklamefinansiering. Reklame skal holdes utenfor skolen.

At det skorter på høyere utdanning er imidlertid kritikkverdig.

Gratis skolebøker for vgs. kostet forresten like masse som FrP påkostet seg i sitt alternative statsbudsjett i 2005 for å redusere spritavgiftene med 1,50 kroner pr. liter ;) (50 mill).

Miljøpolitikken til Venstre skal jeg kikke nærmere på, men det ser ikke ut til at alle er enige i at den er god. Vi kan nok enes om at begge partiene sliter noe med gjennomføringen av politikken ettersom de ikke klarer å danne regjeringer der de er det største (eller eneste) partiet.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
FrP er et rent polulistik parti. De er ikke partiet for folk flest, men partiet for de aller rikeste. Dessverre tror de fattigste at de vil bli rikere med FrP ved roret.

9402409[/snapback]

Begrunn det gjerne. FrP har jo ikke vært med makten tidligere så du kan ikke basere utsagn på det...

firkantsopp: Etter å ha lest litt her virker det som du er politisk aktiv eller utrolig engasjert. Ikke noe galt i det, men slutt å rakke ned på oss som kommer til å stemme blått. Du gjør det jo ikke mindre tydelig med å komme med kommentarer som "Det er bra, viser at du har hjerte!" når noen sier de stemmer RV.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at firkantsopp roser RVere så langt opp i skyene, kritiserer "de blå" så generelt, og samtidig stemmer på Venstre.... :hmm:

firkantsopps politiske akse ser ut til å gå slik:

Venstre - RV - (de øvrige partiene?) - SV - (de øvrige partiene?) - Høyre og FrP

Eventuelt SV etter Høyre og FrP?

Den framstillingen er rimelig godt stokka om...

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

FRP kom nederst hos meg. Nå husker jeg ikke alle, men ellers så fikk jeg AP på første og SP på andre. Jeg er ikke helt fornøyd med resultatet, jeg kommer ikke til å stemme AP. Dette er mitt første år med stemmerett, og vi skal ved vårt kommunevalg stemme på tre forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke at firkantsopp roser RVere så langt opp i skyene, kritiserer "de blå" så generelt, og samtidig stemmer på Venstre.... :hmm:

firkantsopps politiske akse ser ut til å gå slik:

Venstre - RV - (de øvrige partiene?) - SV - (de øvrige partiene?) - Høyre og FrP

Eventuelt SV etter Høyre og FrP?

Den framstillingen er rimelig godt stokka om...

9405954[/snapback]

Her er partiene rangert etter hvor godt jeg liker dem:

1. V

2. SV

3. AP

4. SP

5. H

6. SP

7. RV

8. KrF

9. FrP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...