Xlian Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 hvordan kan jeg lage en viftestyring til pc, jeg vill helst ha en tegning av den! litt usikker på hvordan spesefikasjoner alle komponentene skal ha.... Takk for alle svar Lenke til kommentar
Heimert-kongen Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=242026 Mulig det står noe der. Lenke til kommentar
Xlian Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 det er for lett, skal ha en viftestyring med krets´kort å det Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Spørs litt hvor mye du kan om mikroprosessorer og programmering, men hvis du selv skal lage en skikkelig viftestyring så er mikroprosessor med pwm (pulsbreddemodulering) veien å gå. Denne type viftekontroll gir veldig lite effektap. Ellers kan du bare bruke store transistorer, noen motstander og en variabel spenning inn på gate/base. Har ingen tegninger dessverre. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 ta en titt i worklogen min (link under), kan gi deg noen ideer. PS: var mitt første elektronikkprosjekt, så ville gjort mye annerledes i dag. mye av koden er også utdatert pga nyere kompilator, så er ikke sikkert denkompilerer lenger. Lenke til kommentar
Xlian Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 fy faen. Tror jeg dröyer det littt jeg, kanskje det blir noe av på videregående, tenkte jeg skulle gå elekrtrofag da.. Må si du er meget dyktig! men takk for alle svar:) Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Du kan bruke regulerbar spenningsregulator, jeg gjorde det for et par år tilbake før jeg begynte med mikrokontrollere. Sitter på jobb nå, men skal poste mer info om hvordan når jeg kommer hjem, der ligger skjema og tegninger osv. Lenke til kommentar
Xlian Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 Du kan bruke regulerbar spenningsregulator, jeg gjorde det for et par år tilbake før jeg begynte med mikrokontrollere.Sitter på jobb nå, men skal poste mer info om hvordan når jeg kommer hjem, der ligger skjema og tegninger osv. 9397467[/snapback] flott, tror jeg trenger litt hjelp her:) men har veldig lyst til å pröve Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Er som sagt bare å søke Her er noen: http://www.cpemma.co.uk/ http://behydro.com/Elektronikk_linker.php Fordelen med å bygge en PWM regulering er at da kan du kjøre viftene på lav hastighet uten å risikere at den skal stoppe og brenne seg. Mulig at nye vifter har en form for innebygget sikkerhet mot sann men.... Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Jeg glemte helt vekk de bildene jeg skulle poste, beklager Jeg kan ikke finne dem på PCen her, så det er mulig dem har blitt sletta, men søk etter LM317 på google så finner du sikker masse, var den regulatoren jeg brukte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå