Gå til innhold

Lysten på banjo!

Isbilen

Anbefalte innlegg

Etter hvert som bluegrass-interessen min har tatt seg kraftig opp i det siste har jeg fått mer og mer lyst på en banjo. Utvalget var imidlertid labert i de norske butikkene jeg har tittet i, og de instrumentene som finnes er gjerne kostbare. Det er kanskje ikke så mange som spiller her. Kom nettopp hjem fra Tyskland hvor jeg så på en som gikk for 180 euro, men siden jeg ikke har snøring på banjoer og ikke hadde noe å sammenligne med ble det med tanken.

Noen her som spiller banjo og kan gi meg noen tips om hva jeg skal se etter når jeg kjøper et instrument?

Fender har en begynner-banjo-pakke til 3000, er det kanskje noen forumbrukere som kan si noe om den?

EDIT: Tvetydighet i emnetittel luket bort.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja...hva vil du ha? 4strengs, 5strengs, 6strengs eller 8strengs?

5strengs er jo trad bluegrass, mens en 6strenger stemmes som en vanlig gitar og har et litt annet bruksområde. Mandolinbanjo (8strengs, stemmes som oftest som en vanlig mandolin) 4strengerne er gjerne litt mer primitive, og høres ofte i sammenheng med inntak av Guinness (irske drikkeviser)

Hadde litt banjofeber for noen år siden, og endte på en 6-strenger. Den har jeg ikke lenger, men synes å huske at den var amerikansk-produsert og kosta rundt 4000,- Tror forresten det finnes en norsk banjomaker, men det finner du sikkert ut av hvis du googler. Forresten: Du kan faktisk få kjøpt byggesett av helt kurante 5strengere fra www.stewmac.com

Kan ikke så mye når det gjelder kvalitetskriteriene, men vil tro at treverk, skinn og hardware er viktig, uten at jeg tror at de lydmessige forskjellene er noe å henge seg veldig opp i.

Edith: Ser ikke ut som om stewmac har banjokits lengre, men de har deler og instruksjonsbøker så det holder, pluss masse annet snacks for oss som er litt "strenge"

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...