Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lang vandring på håndbrekk - Mondeo 95


Anbefalte innlegg

Ja, jeg lurer egentlig hva som skal til for å få dette håndbrekket til å ta uten å nesten dra spaken til himmels.

 

Jeg skifta vaiere hele veien. Ny tromler bak. Bremseband er 6mnd gamle.

 

Selvjustererne er 2 år gamle, og jeg smurte opp den bevegelige kammen på den med kopperpasta.

 

Jeg får den til å låse hjulene, men det er ikke mer enn akkurat.

 

Det virker for meg som om den selvjusterer patenten er helt på trynet. Håndbrekket har aldri vært av de beste, men noe bedre enn dette håper jeg å få det.

 

Bremsene virker forøvrig veldig bra. Satte på nye hjulsylindere bak og i sammeslengen, uten at dette har noe med håndbrekket å gjøre.

 

Noen her som har den fjerneste ide om å få detta til å virke bedre?

 

PS! Det har slått meg at bremsebanda mulig trenger litt tid til å gå seg til med nye tromler

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når tromler og bånd er innkjørt er det lurt å ta av tromlene og justere selvjusteringa. Båndene justerer du sånn at bremsene subber litt.

 

Ta av tromlen og juster ut båndene et par klikk, sett på tromlen. Drei rundt tromlen. Går den lett rundt, tar du av igjen og justerer ut et hakk til. Gjenta til tromlen går litt tregt rundt. Da gir du tromlen et par rapp med en plasthammer. Bank litt forskjellige steder. Fortsetter den å være litt treg å dreie rundt er du ferdig, går den lett rundt tar du av og justerer mer :)

 

Når dette er gjort kan du begynne å tenke på justering av brekkwiren. Det KAN hende du bør slakke wiren litt når du justerer båndene.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å justere vaieren. Den er statisk uten noen form for justering. Det er det selvjusteringen skal sørge for, å holde båndene nærmest mulig tromlene. Båndene tar tak i baktromlene kun med et lett tyrkk på pedalen, så det virker som de står på plass.

 

Når jeg satte det på nå, så justere jeg den manuelt så mye at det gikk akkurat å presse på tromlene. Da var håndbrekk ok, men nå synes jeg det er et par hakk for mye igjen. Lurer på om den selvjusteringa ikke er helt god og drar seg tilbake og. Sjekka at fjæra på den virker, som skal sørge for at den øker og ikke minker igjen.

 

Selv om det er justering, så det skal være nogenlunde konstant hvor langt du drar brekket uavhengig av bremsebånd og tromlers slitasje, synes jeg det nå er for lite til å ta opp evnt strekk i vaiere som vil komme etter litt tids bruk ettersom de er nye. Tviler på de er ferdig "strekt" på fabrikk.

 

Selv når bilen var ny, kan jeg huske at håndbrekket ble lengre og lengre, så den selvjusteringa har jeg liten tro på. Vurderer snart å bolte den fast en gang for alle, så den iallefall ikke smekker for langt tilbake.

Lenke til kommentar

Det hjalp ikke en dritt hva jeg prøvde av bremsing og håndbrekk røsking.

 

Måtte av med hjul og tromler og dra den ut så mye, at jeg så vidt fikk dunka på trommelene igjen.

 

Ser det når jeg tar tak å drar i selvjusteringa selv, at den skal rimelig langt ut før den skyver seg ut. Så det er nok en løsning som ikke er prøvd mye i prakis før de serieproduserte den, for det håndbrekket har aldri vært spesielt bra. :-)

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har samme problem med en '98.

 

Nylig inne på verksted og fått skiftet selvjusteringsbrakettene.

 

Håndbrekket må ha full ereksjon før det fungerer...

 

Regner med de ikke har sett på båndene inni tromlene (eller må de av med tromlene for å skifte selvjusteringsbrakettene?

 

Uansett... De funker ikke.

 

Hvordan tar man av tromlene for å få strammet opp båndene?

Lenke til kommentar

Du tar av hjulene, så tar du av tromlene, ev. skrur ut skruen som holder tromlen fast om det er noen skrue der. Det som ofte, veldig ofte er problemet, er at tromlene har stor slitekant. Ettervært som selvjusteringa sånn ca. gjør jobben sin vil båndene ligge langt nok ute til at slitekanten i tromla tar tak i båndene når du prøver å ta tromla av. Da ligger du an til en god halvtimes banking, lirking, banking, lirking og hen hel haug med bannskap.

 

Er det slitekant av betydning bør den dreies eller om ikke annet slipes bort, slik at det er mulig å justere ut båndene til riktig posisjon og etterpå faktisk være istand til å sette dem på bilen igjen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...