L O G I M A N Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Ja, jeg lurer egentlig hva som skal til for å få dette håndbrekket til å ta uten å nesten dra spaken til himmels. Jeg skifta vaiere hele veien. Ny tromler bak. Bremseband er 6mnd gamle. Selvjustererne er 2 år gamle, og jeg smurte opp den bevegelige kammen på den med kopperpasta. Jeg får den til å låse hjulene, men det er ikke mer enn akkurat. Det virker for meg som om den selvjusterer patenten er helt på trynet. Håndbrekket har aldri vært av de beste, men noe bedre enn dette håper jeg å få det. Bremsene virker forøvrig veldig bra. Satte på nye hjulsylindere bak og i sammeslengen, uten at dette har noe med håndbrekket å gjøre. Noen her som har den fjerneste ide om å få detta til å virke bedre? PS! Det har slått meg at bremsebanda mulig trenger litt tid til å gå seg til med nye tromler Endret 29. august 2007 av sesteen Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Når tromler og bånd er innkjørt er det lurt å ta av tromlene og justere selvjusteringa. Båndene justerer du sånn at bremsene subber litt. Ta av tromlen og juster ut båndene et par klikk, sett på tromlen. Drei rundt tromlen. Går den lett rundt, tar du av igjen og justerer ut et hakk til. Gjenta til tromlen går litt tregt rundt. Da gir du tromlen et par rapp med en plasthammer. Bank litt forskjellige steder. Fortsetter den å være litt treg å dreie rundt er du ferdig, går den lett rundt tar du av og justerer mer Når dette er gjort kan du begynne å tenke på justering av brekkwiren. Det KAN hende du bør slakke wiren litt når du justerer båndene. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Det er ikke mulig å justere vaieren. Den er statisk uten noen form for justering. Det er det selvjusteringen skal sørge for, å holde båndene nærmest mulig tromlene. Båndene tar tak i baktromlene kun med et lett tyrkk på pedalen, så det virker som de står på plass. Når jeg satte det på nå, så justere jeg den manuelt så mye at det gikk akkurat å presse på tromlene. Da var håndbrekk ok, men nå synes jeg det er et par hakk for mye igjen. Lurer på om den selvjusteringa ikke er helt god og drar seg tilbake og. Sjekka at fjæra på den virker, som skal sørge for at den øker og ikke minker igjen. Selv om det er justering, så det skal være nogenlunde konstant hvor langt du drar brekket uavhengig av bremsebånd og tromlers slitasje, synes jeg det nå er for lite til å ta opp evnt strekk i vaiere som vil komme etter litt tids bruk ettersom de er nye. Tviler på de er ferdig "strekt" på fabrikk. Selv når bilen var ny, kan jeg huske at håndbrekket ble lengre og lengre, så den selvjusteringa har jeg liten tro på. Vurderer snart å bolte den fast en gang for alle, så den iallefall ikke smekker for langt tilbake. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 En ting du bør gjøre innimellom er å starte motoren, ruse den opp en gang, trå inn bremsen alt du makter og hold den inne, så drar du brekket hardt på tre-fire ganger. Det kan vippe inn neste hakk på selvjusteringa. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Jepp, jeg får prøve. Men jeg ville anta at flere harde vanlige nedbremsingen foran og bak skulle skyve den ut. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Du får en del mer trykk bak om du først planter foten hardt på bremsen og i tillegg napper i brekket. På veien ville det trolig være laaaangt forbi blokkeringspunktet. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Ja, du har rett i det. ABS vil slå inn. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Det hjalp ikke en dritt hva jeg prøvde av bremsing og håndbrekk røsking. Måtte av med hjul og tromler og dra den ut så mye, at jeg så vidt fikk dunka på trommelene igjen. Ser det når jeg tar tak å drar i selvjusteringa selv, at den skal rimelig langt ut før den skyver seg ut. Så det er nok en løsning som ikke er prøvd mye i prakis før de serieproduserte den, for det håndbrekket har aldri vært spesielt bra. :-) Endret 30. august 2007 av sesteen Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Har samme problem med en '98. Nylig inne på verksted og fått skiftet selvjusteringsbrakettene. Håndbrekket må ha full ereksjon før det fungerer... Regner med de ikke har sett på båndene inni tromlene (eller må de av med tromlene for å skifte selvjusteringsbrakettene? Uansett... De funker ikke. Hvordan tar man av tromlene for å få strammet opp båndene? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Du tar av hjulene, så tar du av tromlene, ev. skrur ut skruen som holder tromlen fast om det er noen skrue der. Det som ofte, veldig ofte er problemet, er at tromlene har stor slitekant. Ettervært som selvjusteringa sånn ca. gjør jobben sin vil båndene ligge langt nok ute til at slitekanten i tromla tar tak i båndene når du prøver å ta tromla av. Da ligger du an til en god halvtimes banking, lirking, banking, lirking og hen hel haug med bannskap. Er det slitekant av betydning bør den dreies eller om ikke annet slipes bort, slik at det er mulig å justere ut båndene til riktig posisjon og etterpå faktisk være istand til å sette dem på bilen igjen. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Jeg har knota med det samma på min -94 mod mondeo siden august. Selvfølgelig, bytta tromler, sko, wire'ere, selvstramme-faen. Det får bare holde. Bestikker verkstedet i september. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Endte med at verkstedet innrømte dårlig arbeid. Nå er alt i orden (men fortsatt lengre vandring enn normalt...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå