firkantsopp Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Tja, kristne er som folk flest der borte. En kompis som var utvekslingsstudent hos en "kristen" familie i California hadde en gang ei alenehelg med vertsfaren. Etter at kone og barn har dratt jekka fyren opp en 'Bud til hver av dem og kom med følgende perle (tenk litt hillbilly Texas dialekt - han kom visst derfra):"Say, son, how'bout you 'n me git to 'Vegas and get ourseves 'couple of hookers..." Hvorpå en stammende og lett rødmende nordmann i sin ungdoms vår til slutt får frem at han har... ehh.. mye skolearbeide.... Så en vet aldri hva en kan komme ut for, hehe Regner med folka er greie, har ikke hatt noe problem med amrisene jeg har truffet på oppgjennom åra. 9386377[/snapback] De kan vel være kristne selv om de er horekunder, hehe. Man trenger tross alt bare å tro på Jesus. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Tror jeg velger å vente litt å se hvordan famillien er før jeg kjøper boken. De godtar helt sikkert at jeg leser boken, men tror jeg velger å bli litt kjent med dem først. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Et kompromiss kan jo være Daniel C Dennets 'Loosing The Spell'. Mer anonym og noe snillere enn Dawkins bok. Begge anbefales uansett Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Tja, tror jeg holder meg til God Delusion, fordi denne Dawkins virker som en meget smart person. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Tja, jeg vet ikke jeg.. de må vel akseptere det! Jeg leste God is not great og jeg fikk ikke noen invendinger ( men dette er min egen familie da ) Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Hva er forskjellen mellom God Delusion og Loosing the spell? Hvilken er best? Noen som kan tipse om andre ateist bøker? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Tja, tror jeg holder meg til God Delusion, fordi denne Dawkins virker som en meget smart person. 9387821[/snapback] Skal vi først måle gluphet fra skriverier så tror jeg ikke Dennett ligger noe etter. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hva er forskjellen mellom God Delusion og Loosing the spell? Hvilken er best? Noen som kan tipse om andre ateist bøker? 9388471[/snapback] Spørs hva du legger i en ateistisk bok. Det finnes mange bøker som raker ned på Gud i flere former og på flere måter. Men etterhvert klarer du selv å tenke deg frem til argumentene. Derfor syns jeg Dawkins er inne på et godt poeng i The Blind Watchmaker, hvor han skriver litt om vi i dag ikke bare kan benekte Gud, men også komme med et glimrende alternativ. Sitat fra boken: An atheist before Darwin could have said, following Hume [Filosof og økonom, kjent for å være en forkjemper for tidlig empirisme]: "I have no explanation for complex biological design. All I know is that God isn't a good explanation, so we must wait and hope that somebody comes up with a better one." I can't help feeling that such a position, though logically sound, would have left one feeling pretty unsatisfied, and that although atheism might have been logically tenable before Darwin, Darwin made it possible to be an intellectually fulfilled atheist. Derfor kan du godt lese en god del populærvitenskaplige bøker, og på samme tid få en god del argumenter mot fundamental kristendom (kreasjonisme). Dawkins har naturlig nok stort fokus på biologi og evolusjonsteori, i og med at han er en biolog selv, men det finnes også andre grener innen vitenskapen, og spesielt fysikk kan være interessant. A Short History of Nearly Everything er en morsom og veldig interessant bok, hvor første halvdel handler om alt fra big bang til geologi og kjemi, og siste halvdel ca tar for seg evolusjon og menneskenes historie. På fysikkens domene er vel Stephen Hawkins kongen selv, og har skrevet mange populærvitenskaplige bøker om tid og big bang, jeg vil anbefale "Et univers uten grenser", hvor han også tar opp litt om Gud helt i starten Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Jeg er ute bok som forklarer om ateisme generelt og som viser forskjeller på kristne og ateister. Vet ikke helt hvilken bok som passer best, men skal kjøpe meg God Delusion snart. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Jeg er ute bok som forklarer om ateisme generelt og som viser forskjeller på kristne og ateister. Vet ikke helt hvilken bok som passer best, men skal kjøpe meg God Delusion snart. 9388875[/snapback] Du trenger ikke en forklaring i form av en bok på det. En ateist er enkelt og greit en som ikke tror på Gud. Noe mer er praktisk umulig å si, i og med at en ateist kan være alt fra human-etiker til "satanist", og ha alt fra kommunistisk til markedsliberalistisk politisk syn. Det å være teist er å tro på Gud, og alt det innebærer, mens en ateist er en som rett og slett ikke tror på Gud (og "mister" dermed også alt det å tro på Gud innebærer, uten at en "får" noe tilbake). Du kan godt titte innom min egen tråd; Ateisme og agnostisisme - oppklaring, hvor jeg forklarer litt om forskjellene Edit: For å oppklare litt. The God Delusion fokuserer på forskjellige måter å avkrefte Gud på, på alt fra i en vitenskaplig hypotese om Gud, til sannsynelighet, og forskjellige måter å argumentere mot argumenter for Gud (vanskelig setning gitt). De fleste andre bøker som kun fokuserer på Gud, mot Gud, vil stort sett komme med like argumenter, og "punchlinene" vil stort sett være de samme. Men for all del, The God Delusion er en meget god bok, som jeg anbefaler alle å lese. Lettlest og lett å henge med på. Edit 2: skrivefeil, sent på natta... Endret 29. august 2007 av smoothie Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Jeg spør ikke om en bok som heter ''Hva er ateisme''. Det jeg er ute etter er en bok som handler om ateistme generelt. Jeg vet hva en ateist er, jeg vet hva ateistme står for. En bok med forskjeller på kristene og ateister, en bok som handler om ateisme generelt. Jeg prøver God delusion, tror jeg kommer til å like den. Lenke til kommentar
Lafs Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Firkantsopp du virker like trangsynt som en ekstremt kristen person. I motsetning til deg så respekterer jeg kristne mennesker, jeg godtar det de står for. Selvom man er ateist må man da kunne respektere andre, uten å starte noen form for heftig diskusjon. 9386200[/snapback] Jo diskusjon er nødvendig Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Hei, flytter til USA nå til uken og skal bo hos en relativt kristen familie. Ikke noe utenom det vanlige, men som dere sikkert vet er Amrikanerne som oftest kristene av seg. Det jeg lurer på er, om kristne bryr som en person leser The God Delusion av ateisten Richard Dawkins. Ville dere kristne følt at det var feil å lese denne boken, ville dere brydd dere om en kristen leste denne boken? Selv er jeg ateist og har virkelig ikke peiling på dette. Tenkte å kjøpe denne boken og lese den i USA, men kom akkurat på dette. Så hva sier dere kristne og hvordan tror dere en kristen Amrikaner ville reagert? 9385590[/snapback] Var det meg du skulle bodd hos ville jeg selvfølgelig ikke nektet deg å lese noe som helst, men det ville sannsynligvis blitt en del interessante samtaler ut av det, noe som sikkert ingen av oss ville hatt vondt av? Men nå skal ikke jeg svare for andre heller Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 Firkantsopp du virker like trangsynt som en ekstremt kristen person. I motsetning til deg så respekterer jeg kristne mennesker, jeg godtar det de står for. Selvom man er ateist må man da kunne respektere andre, uten å starte noen form for heftig diskusjon. 9386200[/snapback] Jo diskusjon er nødvendig 9389231[/snapback] Veldig lett for deg som ikke skal bo hos en vertsfamilie, som ikke skal reise alene til USA. Diskusjon er nødvendig når det kommer til religion, men ikke i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 jeg leser breaking the spell nå, og den er veldig snill mot religion(litt for snill for min smak) jeg har ikke lest den ferdig men han er er veldig givende og snill, men det er fordi han vil få kristene til å lese boka og ikke legge den fra seg med en gang. The god delusion er det beste boka jeg har lest, leste den ferdig på en uke. og gledet meg til jeg skulle forsette å lese den, men Dawkins er ikke snill mot kristene noe jeg liker veldig godt Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 Personlig syntes jeg Dawkins opptrer helt greit ovenfor kristne, bryr meg ikke om han er ''slem'' med de. Boken skal kjøpes i statene Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 vel han påpeker bare idiontoen med religion så han er jo ikke noe slemmere enn andre, men han trår ikke lett for å si det slik, han sier det som han ser det. og jeg er helt enig med han i alt han sier i boka Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Hvis man skal respektere kristne og deres tro, og se gjennom deres øyne og ikke dømme eller henge ut... skal vi da akseptere og respektere de i visse land i midt-østen som fremdeles praktiserer steining og lemlestelse, bare fordi mennesker ikke ville gifte seg med en bestemt person, eller fordi en fattig liten gutt stjal et brød for å overleve? Deres lover og skrifter sier at slik er slik, de er fundamentalister. Skal vi akseptere og respektere disse folka som gjør dette? Skal vi det, hva synes dere kristne? Dere sier kanskje "ja, selv om de steiner, så må vi respektere deres tro". Bullshit. Vi ser like mye ned på folk som steiner andre, som på folk som tror på ei bok og tror det er sannheten om verden og alt som står der. Å tro at jorda ble skapt på seks dager fortjener et spark i ræva, ikke respekt. Samme som å steine kvinner som ikke vil gifte seg med menn de ikke elsker, det fortjener heller ikke respekt. Vi må kunne tenke, for... ikke guds skyld, men menneskets skyld! Tenk litt, folkens. Kvitt dere med disse middelalder"troene" deres, det er bullshit. Sånn, nå har jeg sagt mitt. Les dette, og tenk igjen før du, kristen, ber oss ateister respektere dere. Vi respekterer ikke steinspikka fabelhistorier. Og heller ikke folk som tror på dem, som lever idag. Nå må mennesket for faen åpne øynene og leve i nuet, leve med tiden og vitenskapen og alle oppdagelser vi gjør, og ikke tenke tilbake på ei bok som ble skrevet for 2000 år siden. Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 Herre, denne boken er utsolt i alle butikker jeg kommer over. Lenke til kommentar
.... Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå