Gå til innhold

The God Delusion og kristene

Anbefalte innlegg

Hei, flytter til USA nå til uken og skal bo hos en relativt kristen familie. Ikke noe utenom det vanlige, men som dere sikkert vet er Amrikanerne som oftest kristene av seg.

Det jeg lurer på er, om kristne bryr som en person leser The God Delusion av ateisten Richard Dawkins. Ville dere kristne følt at det var feil å lese denne boken, ville dere brydd dere om en kristen leste denne boken?

Selv er jeg ateist og har virkelig ikke peiling på dette. Tenkte å kjøpe denne boken og lese den i USA, men kom akkurat på dette.

Så hva sier dere kristne og hvordan tror dere en kristen Amrikaner ville reagert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke kristen eller amerikaner og har aldri vært i USA. Jeg har dog diskutert en god del med amerikanske ateister (og teister) over nettet. Flertall av anekdoter er ikke data, men likevel, here goes:

Om du skal bo hos en moderat kristen familie (og i USA er ikke moderat kristendom det samme som her) tror jeg ikke noen ville reagert negativt på at du leste boka. Innholdet ville de nok reagert på, om de ville ønske å diskutere det så kunne det kanskje blitt hett, men det kommer sikkert an på persontype og grad av religiøsitet.

Som du sikkert vet er folkeopinionen generelt negativ mot ateister i USA (en undersøkelse som gikk sin seiersgang rundt på nettet i desember i fjor viste at bare 40% ville stemt på en person de ellers ville stemt på om de fikk vite at personen var ateist.)

Likevel tviler jeg på at du kommer i trøbbel for å lese ei bok. Om så var, kan du bare slå i bordet med ytringsfriheten (sitater fra grunnloven er fulltreffer, da (mitt inntrykk) den er nesten like hellig som Bibelen).

Lenke til kommentar

De fleste amerikanske ungdommene (18-25år) tviler jeg på er så veldig kristne. Det er iallefall mitt inntrykk av de etter mange samtaler med amerikanere over nettet på andre forum. Dette er jo såklart avhengig av hvor i landet du drar, i og med at noen steder er mye mer liberale enn andre :)

Lenke til kommentar

Mange her ser ut til å tro at det heter kristene. Det er feil. Riktig stavemåte er kristne.

Som du sikkert vet er folkeopinionen generelt negativ mot ateister i USA (en undersøkelse som gikk sin seiersgang rundt på nettet i desember i fjor viste at bare 40% ville stemt på en person de ellers ville stemt på om de fikk vite at personen var ateist.)

9385698[/snapback]

Link?

Endret av firkantsopp
Lenke til kommentar
Mange her ser ut til å tro at det heter kristene. Det er feil. Riktig stavemåte er kristne.

9385698[/snapback]

Link?

9385778[/snapback]

Her er en samling slike undersøkelser: http://www.religioustolerance.org/atheist7.htm.

Lenke til kommentar
Hei, flytter til USA nå til uken og skal bo hos en relativt kristen familie. Ikke noe utenom det vanlige, men som dere sikkert vet er Amrikanerne som oftest kristene av seg.

Det jeg lurer på er, om kristne bryr som en person leser The God Delusion av ateisten Richard Dawkins. Ville dere kristne følt at det var feil å lese denne boken, ville dere brydd dere om en kristen leste denne boken?

Selv er jeg ateist og har virkelig ikke peiling på dette. Tenkte å kjøpe denne boken og lese den i USA, men kom akkurat på dette.

Så hva sier dere kristne og hvordan tror dere en kristen Amrikaner ville reagert?

9385590[/snapback]

Anbefaler å sjekke denne siden, send en mail, legg inn forespørsel i forumet eller noe. Der får du svar både fra teister og ateister.

Personlig ville jeg ikke tenkt så mye på det. Hva jeg leser er mitt personlige valg og det at Norge for det meste består av agnostikere og ateister betyr jo at sjansen for at folk derfra ikke er så religiøse av seg. Det er jo noe vertsfamilien sikkert har (eller iallefall burdte) vurdert.

Du skal se det blir mye bordbønn og greier på deg, hehe ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

9385590[/snapback]

9386039[/snapback]

Det blir det helt sikkert, men det er noe jeg overlever helt fint. Selvom jeg ikke tror på det som blir sagt.

Btw: Dette er ikke en tråd der dere skal poste filmer av kristne familier, hold dette litt seriøst.

Endret av SurfingElite
Lenke til kommentar

9385590[/snapback]

9386039[/snapback]

Det blir det helt sikkert, men det er noe jeg overlever helt fint. Selvom jeg ikke tror på det som blir sagt.

9386077[/snapback]

Bare si at du er ateist! Hvis de ser rart på deg kan du jo bare argumentere. Ingen kan argumentere en ateist under bordet.

Lenke til kommentar
Ser ingen grunn til å snakke om religion og mitt syn på saken. Ser ingen grunn til å starte en eventuell krangel.

9386106[/snapback]

Diskusjon, ikke krangel. Du skal ikke ta iniativ til diskusjonen selv, men hvis familien reagerer på at du ikke ber, bør du jo forklare hvorfor. Håper ikke du vil joine dem i bønn!

Lenke til kommentar
Hvorfor foreslår du å lage bråk, firkantsopp, når han allerede har uttrykt en bekymring for å starte det..?

Les boka sier jeg! Jeg hadde da ikke brydd meg i det hele tatt.

9386159[/snapback]

Foreslår ikke å lage bråk, bare at han lar være å be. Slikt er opp til hvert enkelt menneske. Man kan ikke kontrollere andres overbevisninger. Blir det bråk at dette, er det den kristne familien som har skylda, ikke ateisten.

Lenke til kommentar
Tok kanskje litt hardt i :dontgetit:

Men som jeg har sagt, så trenger jeg ikke diskutere noe slikt. Når det kommer til bønn så kommer jeg bare til å sitte der, ikke si noe, men bare sitte der.

Tror ikke det kommer til å bli noen problemer.

9386267[/snapback]

Da er vi jo helt enige :thumbup:

Det jeg var litt redd for, var at du vill bukke under for presset og be med dem. Det blir for dumt. Hvis familien prøver å presse deg til å be, bør du argumentere for hvorfor du ikke vil. Du skal selvsagt ikke ta iniativ til en slik diskusjon hvis familien synes det er helt ok at du ikke ber. Ikke fordi det er mangel på respekt, men fordi kristne lett hisser seg opp over sånt, og du vil sannsynligvis ha et godt forhold til familien du bor hos.

Lenke til kommentar

Tja, kristne er som folk flest der borte. En kompis som var utvekslingsstudent hos en "kristen" familie i California hadde en gang ei alenehelg med vertsfaren. Etter at kone og barn har dratt jekka fyren opp en 'Bud til hver av dem og kom med følgende perle (tenk litt hillbilly Texas dialekt - han kom visst derfra):

"Say, son, how'bout you 'n me git to 'Vegas and get ourseves 'couple of hookers..."

Hvorpå en stammende og lett rødmende nordmann i sin ungdoms vår til slutt får frem at han har... ehh.. mye skolearbeide....

Så en vet aldri hva en kan komme ut for, hehe ;)

Regner med folka er greie, har ikke hatt noe problem med amrisene jeg har truffet på oppgjennom åra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...