estate Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hei! Har nå begynt på Service og Samerdsel på videregående. En linje som fokuserer endel på salg, markedsføring, økonomi og service. Jeg er litt usikker på om jeg har valgt riktig linje i forhold til mine¨ambisjoner for å bli siviløkonom. På Service og Samferdsel er det kun en type matte, den kalles 1SS. Dette er en matte type som ligner mer på 1p(litt mindre avansert) enn 1t(litt mer avansert). Jeg lurer på om jeg skal bytte til studiespesialisering med samfunnsfag og økonomi som programfag og 1T i matte. Lærer jeg mer relevante ting her? Er forskjellen stor? Hvis ikke jeg bytter, burde jeg kjøpe matte bøkene å gjøre endel av oppgavene der? Jeg lurer nå på hva tidligere studenter og folk som kan dette ville ha valgt og gjort! Kan dere hjelpe meg? TUSEN TAKK FOR SVAR Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Det første jeg tenker når jeg hører siviløkonom er AKADEMIKER. Salg og service er det jeg forbinder med akademiker minst i hele verden. Du burde komme deg til allmenn, eller det som kanskje kalles STUDIESPESIALISERING nå om dagen. Der kan du få deg studiekompetanse og komme deg på BI eller noe og utdanne deg til siv.øk. Men stå på uansett, og lykke til. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Hei! Har nå begynt på Service og Samerdsel på videregående. En linje som fokuserer endel på salg, markedsføring, økonomi og service. Jeg er litt usikker på om jeg har valgt riktig linje i forhold til mine¨ambisjoner for å bli siviløkonom. På Service og Samferdsel er det kun en type matte, den kalles 1SS. Dette er en matte type som ligner mer på 1p(litt mindre avansert) enn 1t(litt mer avansert). Jeg lurer på om jeg skal bytte til studiespesialisering med samfunnsfag og økonomi som programfag og 1T i matte. Lærer jeg mer relevante ting her? Er forskjellen stor? Hvis ikke jeg bytter, burde jeg kjøpe matte bøkene å gjøre endel av oppgavene der? Jeg lurer nå på hva tidligere studenter og folk som kan dette ville ha valgt og gjort! Kan dere hjelpe meg? TUSEN TAKK FOR SVAR 9385353[/snapback] Du har definitivt valgt feil linje, du må over på allmennfag. Det kan godt tenkes at det nå er mulig å søke på siviløkonomstudier med bakgrunn fra andre linjer ved å velge rette kombinasjoner osv., men uansett vil det være en stor fordel å ha gått allmennfaglig retning. Når det gjelder matte så har de fleste siviløkonomstudier krav om at man må ha hatt 2MY (heter det det nå lengre?). Du må dermed sjekke om du kvalifiserer, noe jeg egentlig tviler på at du gjør med den matematikken de har på disse yrkesrettede linjene. Grunnlaget for en god akademisk utdannelse starter med gode resultater fra allmennfag. Husk det Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Som nevnt tidligere, pell deg over på allmennfag, pronto. Ta 2MX og 3MX (eller tilsvarende, vanskeligste matten du kan få i hvertfall). Økonomi er mye matte, og det kan være en grei indikator på at man faktisk er interessert i å ta dette videre, og får man selv det i vrangstrupen kan det være greit å revurdere. Det er riktignok bare 2MX/3MZ (fra gammel ordning) som er kravet, men du får det så utrolig mye enklere hvis du har hatt begge deler. Ikke dumt å prøve å ta en del økonomikurs også, gjerne både samfunnøkonomi og bedriftsøkonomi (lurer på om det kanskje heter næringsøkonomi nå). Jeg gikk 1.året på NHH (som i motsetning til BI er en gratis utdannelse) etter videregående på siviløkonomlinjen, og jeg merket fort at det var en stor fordel å ha hatt begge årene med matematikk, både i selve mattefagene og også da vi hadde statistikk selv om det ikke er _nødvendig_. Studerer samfunnsøkonomi nå, en del matte der også. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg ville ha anbefalt i prioritert rekkefølge: 1. Matte 2/3MX 2. Samfunnsøkonomi 3. Regnskap 4. Bedriftsøkonomi 5. Rettslære Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Ikke helt enig med deg. Regnskap på VGS er for mye bilagsføring og likn til at det kan prioriteres over bedriftsøkonomi (skal sies at jeg hadde begge fag, men skulle jeg valgt ville det vært sistnevnte. Er ikke så veldig dumt å ta litt ekstra engelsk også Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Mye avansert matte for en siv.øk. Anbefaler deg å ta mattefag og statistikk. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Ikke helt enig med deg. Regnskap på VGS er for mye bilagsføring og likn til at det kan prioriteres over bedriftsøkonomi (skal sies at jeg hadde begge fag, men skulle jeg valgt ville det vært sistnevnte. Er ikke så veldig dumt å ta litt ekstra engelsk også 9432476[/snapback] Engelsk glemte jeg selvfølgelig, det er faktisk nesten like viktig som matte og svært anvendelig Jeg mener imidlertid at bokføring og kontantstrøm (som iallfall jeg hadde på vgs) er viktig for å forstå bakgrunnen for mer kompliserte regnskapsprinsipper. Regnskap kan imidlertid være fryktelig kjedelig og det er kanskje en grunn til å unngå det i seg selv. Bedriftsøkonomi mener jeg er såpass elementært på vgs at det gir meget lite fortrinn i forhold til de man møter som ikke har hatt bed.øk. Det er vel kun utregning av dekningsbidrag og DB/knapp faktor som er verdt å ta med seg. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg ser ikke problemet med å gå service og samferdsel, hvor man faktisk lærer en god del økonomi og man får et veldig godt innsikt i næringslivet og bedriftsøkonomi ved å drive ungdomsbedrift, og det er viktig, og du vil ikke få det samme på studiespesialiserende! Matten kan man ta igjen på forkurs senere. Man trenger strengt tatt ikke 3MX (eller hva det nå heter) for å klare seg som siviløkonom. Lenke til kommentar
estate Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 takk for mange nyttige svar! Er fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre, men er innstilt på å jobbe mye også utenfor skolen. På min skolen kan man ikke velge regnskap som ekstra fag, selv om det er endel regnskap i fagene både på almenn og Service og Samferdsel. på almenn kan man velge: Markedsføring, strategi og ledelse Rettslære Samfunnsøkonomi Næringslivsøkonomi Slik jeg ser det er det ikke noe særlige forskjeller ved disse fagene som man ikke har på Service og Samferdsel, bortsett fra rettslære. Noen synspunkter? takk for svar Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg ser ikke problemet med å gå service og samferdsel, hvor man faktisk lærer en god del økonomi og man får et veldig godt innsikt i næringslivet og bedriftsøkonomi ved å drive ungdomsbedrift, og det er viktig, og du vil ikke få det samme på studiespesialiserende! Matten kan man ta igjen på forkurs senere. Man trenger strengt tatt ikke 3MX (eller hva det nå heter) for å klare seg som siviløkonom. 9434627[/snapback] Jeg vet ikke hvordan det er andre steder, men der jeg gikk på vgs var de sterke studentene på allmenn. Det faglige nivået var langt høyere på allmenne fag enn ellers, også disiplin og læringsmiljø. Jeg vet ikke om du kjenner til faginnholdet i en siviløkonomgrad, men "innsikt i næringsliv" og enkelt bedriftsøkonomi gir ikke så voldsomt mye. Innsikt i tall, analyse og å kunne tolke matematiske uttrykk er langt mer relevant. Mer matte = bedre. Siviløkonomer med sterke kvantitative egenskaper er mer ettertraktede enn de samme med "myke" evner, men det er riktig at 3mx ikke er nødvendig. NHH har kravet Generell studiekompetanse (GENS) og: 2MX/2MY/3MZ, vet ikke om det er mulig å ta forkurs uten å sløse bort et semester... Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Forkurs kan tas på et helt semester, men man kan også ta det intenst om sommeren før skolen begynner eller man kan ta det på siden av økonomutdannelsen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Førstekullister på siv. øk har både et relativt omfattende mattekurs og et statistikkurs det første året. Jeg tror ikke jeg hadde likt å ta et forkurs der jeg lærte å derivere samtidig som resten av kullet mitt lærte om optimeringsproblemer, for å være ærlig. Derfor vil jeg faktisk se på gode kunnskaper i matematikk som det absolutt viktigste å få med seg fra VGS, når det gjelder kunnskaper. I tillegg kan økonomifag være greit for å teste om dette faktisk er noe man har lyst å drive med, i tillegg Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Forkurs kan tas på et helt semester, men man kan også ta det intenst om sommeren før skolen begynner eller man kan ta det på siden av økonomutdannelsen. 9435304[/snapback] Tilbyr NHH forkurs for de som mangler opptakskravet i matte? De gjorde det ikke da jeg gikk der - kun oppfriskningskurs. Mener du at det er mulig å ta forkurs andre steder og dermed få betinget opptak til NHH? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Forkurs kan tas på et helt semester, men man kan også ta det intenst om sommeren før skolen begynner eller man kan ta det på siden av økonomutdannelsen. 9435304[/snapback] Tilbyr NHH forkurs for de som mangler opptakskravet i matte? De gjorde det ikke da jeg gikk der - kun oppfriskningskurs. Mener du at det er mulig å ta forkurs andre steder og dermed få betinget opptak til NHH? 9435915[/snapback] Altså, jeg vil tro oppfriskningskurs og det som går under "forkurs" er to forskjellige ting. Forkurs skal jo være et alternativ for de som ikke har nok matematikk, det er i hvert fall sånn jeg har forstått det når jeg har snakket med høyskolelærere/elever på utdanningsmesser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Forkurs er noe helt annet. 2MX for å komme inn på siv.øk er et KRAV, ikke noe du har en fordel av å ha. Hvis man da skal ta det før man tar en økonomiutdannelse må man vente et år. Derfor synes jeg at det er helt bak mål å foreslå å gjøre det i steden for å ta det som en del av VGS. Lofsnes: Du er født i 1990 og såvidt jeg ser ut fra profilen din går du da fremdeles på VGS, da blir det litt feil å anbefale hva som "trengs" i en utdannelse du ikke har tatt, og spesielt blir sånne uttalelser om at man egentlig ikke trenger 3MX i sivøk utdannelse litt dumme, i hvertfall når det er to stykker i tråden som faktisk har gått der NHH hadde ikke forkurs da jeg gikk der heller, bare oppfriskingskurs i matte og i et i regnskapsprinsipper(?? denne er ikke jeg helt sikker på for hadde regnskap fra VGS og gikk ikke) Endret 6. september 2007 av Slettet-Axby2kEH Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Jeg har aldri anbefalt noen til noe som helst, jeg ser bare ikke problemet med å ta den andre veien. Ved opptak til høyskoler blir 80% tatt inn med studiekompetanse,og 20% blir tatt opp uten studiekompetanse. Det vil si, at man kan gå over til høyskole etter to år på service og samferdsel for eksempel. Man vil såklart ikke havne i samme kullet som de 80% andre, men man kommer i hvert fall inn på samme utdanningen, og da har man bare hatt 2 timer matte i uken første året (VG1). Edit: det blir muligens tungere den veien, men hvs trådstarter er villig og vil jobbe mye på fritiden, da er det absolutt mulig. Regner med utdanningen har en god del matteopplæring. Hvis du har mulighet, er det en god ide og skifte over. Må du vente helt til neste år og søke på nytt, ville jeg vurdert det. Jeg går selv på service og samferdsel, og tenker bli noe innen økonomi. Endret 6. september 2007 av Lofnes Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Ok, da kan vi iallfall slå fast at NHH ikke har forkurs for de som ikke oppfyller de formelle inntakskravene. Oppfriskningskursene på NHH (eller forkursene som de selv litt misvisende kaller det) er for de litt rustne i matte og de som ikke har hatt regnskap eller kan noe om bokføring. Service og samferdsel er sikkert ok som basis for en del økonomiutdannelser, men jeg tror kanskje ikke det er optimalt for siviløkonomutdannelsen, den er forholdsvis teoretisk og et godt fundament i matematikk er gull verdt. Man kan da ikke begynne på siv.øk etter to år med Service og Samferdsel og et forkurs i 2MY, det kreves generell studiekompetanse OG matematikken. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Læreren min sa til meg for et par dager siden, at man kan begynne på en bachelor grad (noe en siv.økonom-utdanning begynner som) uten studiekompetanse + ta et forkurs, men det er ytterst få som kommer inn. Jeg trodde også studiekompetanse var et krav, men jeg har i hvert fall fått vite dette fra "folk som har sjekka det opp". Om dette gjelder på alle høyskoler, har jeg ingen anelse om. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Du kommer ihvertfall ikke inn på noen god sivøkutdannelse uten studiekompetanse, og du har i alle fall ikke den bakgrunnen som kreves for å faktisk komme seg gjennom studiet. Har man valgt letteste vei vil man møte veggen forbanna raskt. Forkursene som tilbys rundt omkring erstatter ikke manglende matematikkfag fra VGS, de er som nevnt ment som oppfriskningskurs for de som allerede har hatt matematikken de skal ha på VGS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå