Tuftela Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Jeg ser at de fleste mobiler vises i flere ulike farger på produsentenes egne nettsider, mens det i butikkene er nesten umulig å få kjøpt i annet enn én fargevariant, og samme variant i alle butikker... Jeg ønsker meg en ny telefon, men jeg vil ha med "lommelykt" på, for jeg bruker kameralyset på telefonen som lykt veldig ofte. Da forsvinner fort en del varianter, for kameralyset er enten kun tilgjengelig i kameramodus (og forsvinner med jevne mellomrom når kameramodusen skrus av), eller så er det ekte blitz, som jo ikke akkurat fungerer som lommelykt Ok, så langt er det jo mange telefoner som fremdeles passer. Men: Hva om jeg ikke ønsker meg en standard svart Sony Ericsson, grå Nokia osv? Det burde jo være mulig å skaffe telefoner i samme farger som man finner på produsentenes hjemmesider, eller? Er jo greit med en telefon man slipper å henge dinglesaker på for å se forskjell fra naboen sin, eller slippe å tryke på X antall like telefoner på en fest, for å se hvem som har ditt bakgrunnsbilde og dermed (ganske sikkert) er din telefon... Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Grossistene / importørene - tar ofte inn kun en farge av hver modell. Dette fordi produsentene (nokia SE etc.) ikke alltid ønsker å slippe alle fargene av en modell med en gang (som oftest er det snakk om 2 forskjellige farger). Når produsenten bestemmer at det i norge skal selges grå w580i'er ja, da blir de grå den første tiden - og ikke den hvite. Jeg har svært sjelden i løpet av de årene jeg har jobbet med mobilsalg opplevd at man kan bestille sony og nokia modeller i forskjellige farger allerede fra "release" dato (unntak: L'amour serien til nokia). SonyEricsson får man alltid kun "en farge" som man må ta. Slik jeg har forstått dette er det fra SE en bevisst strategi at man kun slipper en farge på ett regionalt markedet. For når salget begynner å gå trått på modellen, ja da fyrer man av gårde en ny farge og så tar salget seg opp igjen... Men noen ganger kommer aldri telefonen til Norge i en annen farge en den opprinnelige heller. Ett godt eksempel på dette er SE w710, den kom i vanlig "grey" her i landet. I england derimot kom den også i fargen "hatha violett" - nå er denne modellen utgått så sansynligheten for at vi får den inn i "violett" i norge er liten. Poenget mitt er: En forhandler kan ikke "bare bestille" en telefon i en annerledes farge, spesiellt ikke dersom den telefonen det er snakk om er en nokia eller SE. Man får som regel bare bestillt en modell i en spesifikk farge. Fargevalg på modellene styres i stor grad av inkjøpssjef hos grossist - i samarbeid med salgsavd. hos produsent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå