Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan lage en split kabel

Anbefalte innlegg

Jeg har en TP kabel som kommer inn til 1maskin, jeg har nå 2 maskiner der. Og da isteden for å legge en ny kabel 20meter, har jeg hørt det er mulig å lage en såkalt split kabel ut av den ene kabelen?

Så jeg bruker med andre ord 1 TB kabel på 2maskiner

Noen som har peiling hvordan dette gjøres ?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja dette kan du gjøre. HVIS TP kabelen din er av typen Cat5. DVS 8 trådpar. En datamaskin bruker kun 4 av disse, så dermed kan du splitte slik at den andre maskinen får de 4 andre.

Den beste måten å gjøre dette på er å kjøpe en split, disse selges mange steder.

Men husk å kjøp 2 stykker! Det nytter ikke å kun splitte ved maskinene. Du må også splitte i andre enden, slik at du tar hver sitt punkt fra switch/hub.

Lenke til kommentar

har du en kabel med fargekode skal dette være rimelig enkelt. du tar de 4 lederne med feks bla bla/hvit rød rød/hvit i og kobler de på en rj-45 plugg. har ikke koblingskjemaet her men det finner du på www.elfa.se . Og da skal du sitte igjen med fire kabler som du bare kobler på samme måte. Det har ikke noe og si hvilke fire kabler du bruker bare de gar i fra pinn til pinn i rj 45 pluggen din.

Lenke til kommentar

koblingen er vel slik:

halvoransj

oransj

halvgrønn

blå

halvblå

grønn

halvbrun

brun

Det er bare 1,2,3 og 6 som brukes, altså halvorange, orange, halvgrønn og grønn. monter på en rj45 plugg på de lederne (husk 1,2,3 og 6 i pluggen).

Så tar du blå, halvblå, halvbrun og brun og monterer på en rj45 plugg (husk 1,2,3 og 6). Gjør det samme i andre enden. da har du en splittet kabel.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker splitterbokser får du kanskje problemer med å kjøre 100 Mbit stabilt.

Du kan ha flaks, men du kan også få et meget ustabilt nettverk. Noen ganger går det bra, andre ikke. Det avhenger av kabelkvalitet, lengde på kabel og litt flaks.

En annen sak er at de ferdige splitterboksene er såpass dyre at det er like greit å handle en svitsj- eller HUB. Svitsj har ingen effekt i små nettverk, bortsett fra at det faktisk kan bli litt tregere.

Lenke til kommentar

Hvis du har et ekstra nettverkskort liggende kan et alternativ være å sette inn kortet i den ene maskinen for så å lage en brigde.

Jeg gjør dette selv når jeg kobler opp min bærbare. På den måten slapp jeg å dra en 35 meter kabel.

Denne metoden gir ikke samme båndbredden, men det er sjelden jeg bruker nettverket samtidig på begge maskinene. Hvis du lurer på hvordan du lager en bridge, så er det meget enkelt i XP. Bare merk de to nettverkskortene i Network Neighbourhood, høyre-klikk og velg "Bridge connections" ... eller noe lignende (dette er fra hukommelsen.... ikke alltid til å stole på ;)

For meg funker dette helt glimrende, men det avhenger jo om du har et kort liggende da. Hvis du ikke har det så hadde jeg heller kjøpt meg en billig HUB/switch. Komplett har blant annet en 3com 10/100, 5 porters switch til drøye 400,- .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...