ManagHead Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Neinei. Dette er fysikk Det er en utenfor "historia" som skyter, og som sitter et stykke bort fra dem. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Sitter 3 karer på en brygge. Det blir avfyrt et skudd fra en rifle som treffer en stolpe like ved. Den ene ser røyken fra geværet, en ser kula treffe stolpen og den siste hørte smellet. Hvem oppdaget det først?Litt avhengig av avstand, hastighet på prosjektil (og reaksjonsevne!!), om han som ser røyken fra geværet ser på geværet hele tida, osv., så vil jeg si at det ikke finnes noe klart svar her? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg vil si det er et klart svar, bare ikke tenk så vanskelig:p Du må anta at de oppdager det med det samme ja (altså følger med hele tida). Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Da tror jeg det må bli han som hørte smellet.. Innbiller meg at det tar noen millisekund før røyken siger ut av geværet.. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 (endret) Lyden er jo ikke spesielt rask sammenlignet med lyset, og prosjektilet har kanskje en fart som ikke er så ulik lydens. Så hvis lyden og kulen når stolpen ca. samtidig, kommer de begge frem lenge etter "bildet" av røyken. ): Han som så røyken oppdaget skuddet først. Edit: Forutsetter her at røyken kommer ut samtidig med kulen, men det gjør den vel? Brukbart trykk inne i løpet når geværet avfyres ... Endret 9. november 2007 av TwinMOS Lenke til kommentar
000111222 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 , men spørst om det er så lett å få auge på røyken frå ein slik avstand. Kanskje munningsflammen hadde vore betre å ha i oppgåva. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Lyden er jo ikke spesielt rask sammenlignet med lyset, og prosjektilet har kanskje en fart som ikke er så ulik lydens. Så hvis lyden og kulen når stolpen ca. samtidig, kommer de begge frem lenge etter "bildet" av røyken. ): Han som så røyken oppdaget skuddet først. Edit: Forutsetter her at røyken kommer ut samtidig med kulen, men det gjør den vel? Brukbart trykk inne i løpet når geværet avfyres ... Jess, dét var svaret jeg var ute etter. En relativt god rifle har vel utgangshastighet på 8-900m/s? Det blir en del raskere enn lyden isåfall. Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Avhenger litt av avstanden til denne stolpen som blir skutt på da.. Men ser argumentet.. God oppgave btw! Lenke til kommentar
GeO Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 En relativt god rifle har vel utgangshastighet på 8-900m/s? Det blir en del raskere enn lyden isåfall. Du har rett. Husket ikke prosjektilhastighetene som ble brukt i 3FY i fjor jeg, men 8-900 m/s stemmer nok bra. Lenke til kommentar
Doffar Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Den siste krona mangler fremdeles i regnestykket jeg satt opp, men regnestykket stemmer i SeaLions svar. Det er nettopp det som er "problemet" - måten man presenterer regnestykket på. "Feilen" har et navn/uttrykk som jeg ikke husker Men gåten er et artig partytriks Er det noen som vet hva det heter? det matematiske uttrykket for dette problemet? Jeg klarer ikke å finne det ved å google. Lenke til kommentar
elbeem Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Ny oppgave: Du har to små bøtter fylt med vann, og en stor tønne som er tom. Hvordan kan du få vannet fra begge bøttene opp i den store tønna og fortsatt kunne si hva som kommer fra hvilken bøtte? Du har ikke lov å ha de små bøttene oppi tønna, og du har ikke lov å bruke noen form for skillevegg i tønna. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Først den ene, frys vannet i tønna, så det andre og frys dette. Da har du to permanente lag fra hver sin bøtte. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Eller bare frys den ene, og la isen flyte i vannet fra den andre bøtten. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Eller bare frys den ene, og la isen flyte i vannet fra den andre bøtten. Ingen permanent løsning, men det fungerer en stund :- ) Lenke til kommentar
GeO Skrevet 11. november 2007 Del Skrevet 11. november 2007 Hehe, ingen av løsningene er vel egentlig særlig permanente. Men skjønner hva du mener, så klart. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 11. november 2007 Forfatter Del Skrevet 11. november 2007 Helle den ene bøtta oppi og sette den andre i? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) nevermind:) Endret 19. mars 2008 av Slettet-120696 Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Ikke fysikknøtt men: Ola Nordmann kjørte hjemover i sin raske sportsbil. I setet ved siden av ham, satt Lille Ola, sønnen hans. Nordmann mister kontrollen over kjøretøyet og i stor fart kolliderer han med fjellveggen. Nordmann blir drept på stedet, men hans sønn, Lille Ola, overlever, men er hardt skadet. I full fart blir gutten fløyet til sykehuset med luftambulansen, og på sykehuset er operasjons-teamet klart til en vanskelig oppgave. Legen, som er på vakt, kikker på Lille Ola, gir fra seg et gisp, og sier:"Jeg beklager veldig, men her må noen andre overta. Det er min sønn som skal opereres." Hvordan henger dette sammen? --- En skarpskytter henger av seg hatten og får bind for øynene. Deretter skritter han opp 100 skritt, snur seg og skyter ett skudd. Det blir et perfekt hull midt i hatten. Bindet for øynene var helt pottetett, så hva er forklaringen på dette mesterskuddet? --- En mann blir stilt for retten og funnet skyldig i overlagt drap. Dommeren ser på ham og sier: " Dette er en av de styggeste forbrytelser jeg noensinne har hørt om, eller har måttet være nødt til å dømme i, og det finnes overhodet ingen formildende omstendigheter ved ugjerningen. Jeg skulle ønske, av hele mitt hjerte, å dømme deg til lovens strengeste straff, men dessverre har jeg ikke noe valg. Du er en fri mann og kan nå forlate rettsalen." Hvorfor avsier dommeren denne dommen? --- De to vennene, Tor og Per, var sammen med Tora Torden, en av byens mest omsvermte damer. Denne kvelden blir imidlertid skjebnesvanger for en av dem. Uten at de vet det, vil Tora helst ikke se de to mennene, og derfor serverer hun dem gift i drinkene. Begge mennene vil ha whiskey med is, eller "On the rocks" som de verdensvant sier. Tor er svær til å supe, så han svelger raskt unna og setter seg til å prate med Tora etterpå. Han føler han har draget nå. Per er mer forsiktig i omgangen med alkohol, så han blir sittende å nippe til drinken i nesten en time. Senere samme kveld dør Per av forgiftning, mens Tor aldri merker noen ting. Hva er forklaringen, begge hadde jo fått en forgiftet drink? --- Ikke lov å google Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Nr 1. Legen er homo Nr 2. Han hang av seg hatten på børsa Nr 3. Diplomatisk immunitet? Nr. 4. Hun hadde lagt giften i isbitene Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 (endret) Nr 1. Legen er homo Eller så er legen moren til Ola, trist gåte. Endret 19. mars 2008 av Slettet-120696 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå