Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trøbbel med kupevifte

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Ford Explorer, 1994 modell. :love:

Det har seg slik at dersom jeg starter bilen, hender det at kupeviften er helt død.

Etter en stund hender det at den starter, men ikke alltid.

Dersom jeg slår av motoren og starter på nytt, kan det hende den starter. Dersom vifta først går, slår den seg ikke av så lenge motoren er i gang.

Jeg synes dette er litt merkelig! :hmm:

Ikke så stort problem på sommeren, verre på vinteren!!

:blush:

Jeg hadde den på verksted, men akkurat da fungerte vifta, så det var vanskelig å feilsøke.

Noen som har noen tanker om hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så med andre ord har du både problemer med å slå den av og på, men når den først går så virker den?

Når den går, kan du justere hastighetene, eller er det kun det å slå den av som ikke virker?

Kjenner ikke til Explorer, men jeg vil tippe at du enten har dårlig kontakt et sted eller at det er et rele eller kontrollenheten til viftemotoren som har tatt kvelden.

Hvor du finner dette på explorer aner jeg dessverre ikke...

Lenke til kommentar

Er det noe annet som slutter og virke når vifta ikke virker?

Har sett lingnende feil på caraveller før. Da er det tenningslåsen som er sliten. Prøv og lirk på nøkkelen og se om det skjer noe.

Ellers så sitter det ikke så mange deler i forbindelse med kupevifta. Det er vel hovedsaklig bryteren, motstanden eller vifta som kan ryke.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet en del de siste dagene, så beklager litt sen respons! :)

Når vifta går, så fungerer den som normalt. Jeg kan regulere hastigheten og evt. slå den av, dersom jeg ønsker det. Da fungerer den helt optimalt.

Det er ikke noe annet som slutter å virke, bare vifta. Jeg har forsøkt å lirke med nøkkelen, røske litt i kabelsalaten over pedalene, lirke med bryteren som styrer vifta, men uten resultat.

Når jeg starter bilen så er det fifty/fifty sjanse for at den fungerer. Ofte kommer den etter noen minutters kjøring, men ikke alltid.

Jeg får vel kanskje levere den inn, slik at verkstedet kan gå over alle kontaktene i forbindelse med vifta.

Lenke til kommentar
Kan jo være børstene på motoren som er slitt eller kanskje har hengt seg opp. Forsøk å dunke på viftemotoren med noe hvis du kommer til... :thumbup:

9427962[/snapback]

enten det eller så har du dårlig kontakt ett eller annet sted. Dersom du kommer til vifta så kan du jo også sjekke om den får strøm når den skal.

Du kan også prøve å koble strøm direkte på vifta for å se om den fungerer problemfritt da.

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...