Gå til innhold

plassering i rundkjøring


DaJev

Anbefalte innlegg

Det er to typer vikeplikt som gjelder i en rundkjøring: Vikeplikt for trafikken i rundkjøringa når man skal inn i den og vikeplikt ved feltskifte inne i rundkjøringa.

 

Skal man bruke ytre felt så behøver man ikke vike for de som ligger i indre felt rett og slett fordi man ikke kommer i konflikt med hvor man skal legge seg. Bilen i indre felt kan derimot komme i konflikt med den i ytre felt hvis den velger å bytte til ytre felt. Altså vikeplikt ved feltskifte. Her er det den bilen som ligger i indre felt som har vikeplikt for den i ytre felt. Dette gjelder også når bilen i ytre felt kjørte inn i rundkjøringa etter den som ligger i indre felt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to typer vikeplikt som gjelder i en rundkjøring: Vikeplikt for trafikken i rundkjøringa når man skal inn i den og vikeplikt ved feltskifte inne i rundkjøringa.

 

Skal man bruke ytre felt så behøver man ikke vike for de som ligger i indre felt rett og slett fordi man ikke kommer i konflikt med hvor man skal legge seg. Bilen i indre felt kan derimot komme i konflikt med den i ytre felt hvis den velger å bytte til ytre felt. Altså vikeplikt ved feltskifte. Her er det den bilen som ligger i indre felt som har vikeplikt for den i ytre felt. Dette gjelder også når bilen i ytre felt kjørte inn i rundkjøringa etter den som ligger i indre felt.

Hvis det er sånn som du sier, hvordan ville du forholdt deg til denne rundkjøringa?

 

Du er i innerste felt, du skal inn på ringveien (som er det venstre feltet i avkjøringa). Teknisk sett foretar du et feltskifte i det du forlater rundkjøringa. Skal du da stoppe for trafikk som kommer fra høyre?

Lenke til kommentar
Hvis det er sånn som du sier, hvordan ville du forholdt deg til denne rundkjøringa?

 

Du er i innerste felt, du skal inn på ringveien (som er det venstre feltet i avkjøringa). Teknisk sett foretar du et feltskifte i det du forlater rundkjøringa. Skal du da stoppe for trafikk som kommer fra høyre?

Foretar man et feltskifte som du forklarer her, så har man vikeplikt for trafikken i høyre felt ja. Derfor lønner det seg å skifte fra indre til ytre felt før man når den armen av rundkjøringa man skal ut. Det forutsetter at det er ledig i ytre felt. Er det ikke ledig plass så må man bare fortsette til muligheten åpner seg. Når man ligger i ytre felt, da har all trafikk som står ved vikelinja vikeplikt for deg.

 

Ligger man i indre felt så har man førsterett til å ligge nettopp der. Bilister som vil inn til indre felt (enten fra ytre eller fra utenfor vikelinja) har vikeplikt for de som allerede ligger der. Vanlig vikeplikt ved feltskifte.

Lenke til kommentar

Normen virker allikevel i Norge å være at man viker for biler som skal bytte felt og gjør det seint så lenge de gir signal om at de skal ut (eller om man kan regne med at de skal det, noe man stort sett kan siden det er veldig få som tar en U-sving i rundkjøringer). Dette er i og for seg greit nok siden det i Norge ofte ikke er særlig god plass til å foreta feltbytte før man kjører ut. Man kan vel kanskje tolke det dithen at om bilen i rundkjøringa i god tid har gitt signal om at han har tenkt å bytte felt for å kjøre ut av rundkjøringa så vil det føre til at man har vikeplikt for denne bilen om man selv skal inn i rundkjøringen selv om man ikke kjører inn i det feltet han ligger i når han gir tegn.

Lenke til kommentar

Svar til Simen: Det vil jo ødelegge all flyt i rundkjøringa. Du må da altså plassere deg til venstre ved innkjøringa til rundkjøringa, kjøre 3/4 av rundkjøringa, bytte felt til høyre, forlate rundkjøringa, for deretter kjapt bytte felt til venstre igjen for å få lov til å kunne kjøre på ringveien. Dette kan umulig stemme. Nå kom jeg for så vidt på at bilene som kommer fra høyre på bildet må ligge i venstre felt for å få lov til å kjøre rett fram eller til høyre ut på ringveien, da deres høyrefelt går ned mot Grefsen stasjon. Det jeg mener her er at deres tilnærming til rundkjøringer umulig kan stemme i rundkjøringer med armer med flere felt.

Endret av BaronSlask
Lenke til kommentar

Det stemmer faktisk. Du får følge lenken og lese PDF-dokumentet fra statens vegvesen og oppdatere deg på kjøring i rundkjøringer så du ikke skaper noen farlige situasjoner.

 

Angående trafikkflyt så er det eneste logiske at folk som allerede kjører i et felt ikke må vike for de som vil skiftet til det feltet. Det gir klart best flyt at de som vil bytte felt må vike.

 

Når man ligger i ytre felt i rundkjøringa så kan man fritt velge om man vil kjøre ut i venstre eller høyre fil i en arm med to felt ut.

Lenke til kommentar

Fra PDF-en: "Når du skal inn i rundkjøringen, har du vikeplikt for trafikken som er i rundkjøringen". Syns dette forteller alt. Jeg skaper heller ikke farlige situasjoner, da de aller fleste kjører på samme måte som meg. Derimot skjønner jeg godt at rundkjøringer skaper problemer da det tydeligvis er altfor mange motstridende meninger om dette.

Lenke til kommentar

Det er vel bare i utkjøringen mot carl berner som potensielt kan skape trøbbel for de som ligger i venstre felt, men det er til gjengjeld en enfeltsvei (som blir til to felt hvor det ene er kollektiv), så her bør den som skal ut ha byttet felt til det ytterste innen han kommer dit. Ellers består jo rundkjøringen av innkjøringer med 2 felt hvor det ene konsekvent er merket med pil til høyre, og kommer du da i venstre felt og skal videre så vil du jo ikke ha noen i høyre felt for deg (gitt at alle følger skiltingen og merkingen) - og de som skal rett frem eller til venstre for deg vil jo ligge i venstre felt og dermed få vikeplikt for deg siden de skal inn på det feltet du allerede ligger i. Siden det også er forbudt å kjøre forbi på høyresiden vil det jo ikke være et issue om noen bak deg bytter felt ut mot høyre og prøver å kjøre forbi deg. Så ift vegvesenets beskrivelser av rundkjøringer så ser jeg faktisk ikke noen nevneverdige problemer med sinsenkrysset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...