MercedesMotor Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Jeg mener at det er best å holde seg ytterst i rundkjøringen, da trenger du ikke passe på før du svinger av. De til venstre har vikeplikt for de som er ytterst. Rett meg opp hvis jeg tar feil Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Jeg mener at det er best å holde seg ytterst i rundkjøringen, da trenger du ikke passe på før du svinger av. De til venstre har vikeplikt for de som er ytterst. Rett meg opp hvis jeg tar feil 9534896[/snapback] Hvis du bryter kjørereglene ved å kjøre rundt for å komme til venstre så er det du som skifter felt og ikke den som holder riktig felt. Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 (endret) Jeg mener at det er best å holde seg ytterst i rundkjøringen, da trenger du ikke passe på før du svinger av. De til venstre har vikeplikt for de som er ytterst. Rett meg opp hvis jeg tar feil 9534896[/snapback] Hvis du bryter kjørereglene ved å kjøre rundt for å komme til venstre så er det du som skifter felt og ikke den som holder riktig felt. 9534940[/snapback] Leste setningen din 5 ganger før jeg forsto den helt Det du sier er sant... rundkjøringer er ikke så vanskelig, så lenge du kjører sakte og ikke så fort igjennom. Endret 20. september 2007 av MercedesMotor Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Han som opplevde dette sier konsekvent hun, andre oppfatter det som han. 9534073[/snapback] Nei, ikke i det første innlegget, der står det bl.a. "...jeg lå på siden av han..." og "...da skvatt han..." Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Hmm.. Ja, så sannelig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Etter å ha opplevd en situasjon i en rundkjøring vil jeg gjenopplive tråden med et spørsmål. - En firearmet rundkjøring med armene nord, sør, øst og vest. Den har to felt, indre og ytre. - Blå bil kommer fra sør og skal vestover, altså 3/4 runde i rundkjøringa. - Grønn bil kommer fra øst og skal vestover, altså 1/2 runde i rundkjøringa. - Armen i vest har to utgående felt (vestgående retning), altså der disse to bilene skal ut. Den blå bilen foretar feltskifte ved utkjøringen i vest, slik at han skal komme ut i høyre felt. Hvis bilene hadde kollidert, hvem hadde kjørt riktig og galt? Hvordan hadde skylddelingen blitt? Endret 11. desember 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Den som foretar feltskifte har skylden. dvs den blå bilen. Lenke til kommentar
Albatraum Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Blå bryter paragraf 3 i veitrafikkloven og paragraf 7 og 8 i forskriften om kjørende og gående trafikk. Endret 11. desember 2012 av Albatraum Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Godt å høre! Da gjorde jeg ingenting galt når tullingen nesten kjørte inn i meg. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 (endret) Godt å høre! Da gjorde jeg ingenting galt når tullingen nesten kjørte inn i meg. Dette er dessverre kjørefeil som jeg ser daglig, spesielt i rundkjøringen nært Krambua og Telenor på Kokstad i Bergen. Har ikke tall på hvor mange ganger. Er også derfor jeg har denne .pdf-filen på telefonen min. Jeg prøvde å finne filen på statens vegvesen sine sider igjen, men linken jeg har filen fra (http://www.vegvesen....1/binary/203631) eksisterer ikke lenger tydeligvis. Ikke vet jeg hvorfor. Like morsomt hver gang noen skal forklare meg "sånn er det, så hold kjeft!" og det er bare til å pent ta frem telefonen og smile. Det samme gjelder for øvrig om det bare er ett felt ut av rundkjøringen du har tegnet. Blå bil foretar feltskifte til grønt felt. Gitt at de ligger "side om side". Om du som grønn ligger bak blå er det hensiktsmessig og kjøremessig fornuftig at du slipper blå inn. Men det er ingenting som hindrer grønn fra å kjøre inn i rundkjøringen helt lovlig. Endret 14. desember 2012 av Halsoy 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 I praksis fungerer det ikke slik. Det samme gjelder for øvrig om det bare er ett felt ut av rundkjøringen du har tegnet. Blå bil foretar feltskifte til grønt felt. Gitt at de ligger "side om side". Om du som grønn ligger bak blå er det hensiktsmessig og kjøremessig fornuftig at du slipper blå inn. Men det er ingenting som hindrer grønn fra å kjøre inn i rundkjøringen helt lovlig. Min erfaring er at det ikke fungerer slik i praksis. Hvis det er kun ett utkjøringsfelt så pleier bilene i grønt felt å stoppe hvis bil er i ferd med eller er inne i rundkjøring. Forøvrig liker jeg ikke denne regelen der bilisten skal vurdere om det er ett eller to felt. "Dersom det er plass til to biler i bredden, har rundkjøringen to kjørefelt, selv om feltene ikke er oppmerket" I Stavanger har vi massevis av halvstore rundkjøringer der det er vanskelig å avgjøre om det er ett eller to felt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. desember 2012 Del Skrevet 14. desember 2012 Dette er dessverre kjørefeil som jeg ser daglig, spesielt i rundkjøringen nært Krambua og Telenor på Kokstad i Bergen. Har ikke tall på hvor mange ganger. Er også derfor jeg har denne .pdf-filen på telefonen min. Jeg prøvde å finne filen på statens vegvesen sine sider igjen, men linken jeg har filen fra (http://www.vegvesen....1/binary/203631) eksisterer ikke lenger tydeligvis. Ikke vet jeg hvorfor. Like morsomt hver gang noen skal forklare meg "sånn er det, så hold kjeft!" og det er bare til å pent ta frem telefonen og smile. Det samme gjelder for øvrig om det bare er ett felt ut av rundkjøringen du har tegnet. Blå bil foretar feltskifte til grønt felt. Gitt at de ligger "side om side". Om du som grønn ligger bak blå er det hensiktsmessig og kjøremessig fornuftig at du slipper blå inn. Men det er ingenting som hindrer grønn fra å kjøre inn i rundkjøringen helt lovlig. Eitt problem er at det ikkje er så lett å sjå kva side av rundkjøringa avkjørselen er på. Ser ein den frå fugleperspektiv så er det kanskje greit, men når du står der er det ikkje alltid greit å vite om avkjørselen er på første eller andre halvdel. Uansett korleis ein kjører så gjeld vikeplikta. Den som ligg i inste felt må vike for dei som eventuelt kjem i ytre felt. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Jeg er ikke enig. Jeg mener grønn bil bryter vikeplikt ved å forstyrre trafikken som allerede er i rundkjøringa. Dette er det jeg mener og lærte på kjøreskolen. Nå skal jeg titte på PDF-en det ble linket til lenger opp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 (endret) Sitater fra PDF-en: - Dersom det er plass til to biler i bredden, har rundkjøringen to kjørefelt, selv om feltene ikke er oppmerket. - Husk vikeplikt ved skifte av felt i rundkjøringen (her fra innerst til ytterst) Heldigvis er det ikke opp til hver trafikant å utforme sine egne regler. Alle skal følge de samme lover og regler i trafikken. Føler man seg i konflikt med lovene og reglene så må man innrette seg etter de. Det er ikke lovene og reglene som må innrette seg etter hva hver enkelt trafikant synes burde være riktig. Endret 15. desember 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Jeg er ikke enig. Jeg mener grønn bil bryter vikeplikt ved å forstyrre trafikken som allerede er i rundkjøringa. Dette er det jeg mener og lærte på kjøreskolen. Nå skal jeg titte på PDF-en det ble linket til lenger opp. Det avhenger litt av hvor stor rundkjøringen er. På mindre rundkjøringer bør man kjøre som du beskriver, dvs vike for biler som allerede er i rundkjøring. På litt større rundkjøringer så vil det være mer aktuelt med vikeplikt ved feltskifte. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Forstyrre trafikken? Er det to felt inn og to felt ut så er det meininga at du skal bruke dei. Du kan eventuelt skifte felt etter rundkjøringa om du skal over i det høgre feltet. 1 Lenke til kommentar
exonum Skrevet 15. desember 2012 Del Skrevet 15. desember 2012 Zeph har her et godt poeng. Skift felt etter rundkjøringen, for å unngå slike problemstillinger - det er også langt mer oversiktlig og overkommelig. For øvrig: er man i tvil om hva sjåføren fra venstre kommer til å gjøre, da det for eksempel er langt i fra alle som gir signal ut av en rundkjøring - ja da kan man jo vente. Effektivitet er viktig, men tålmodighet er gull. 1 Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 Mens vi er inne på rundkjøringer... I rundkjøringer med oppmerkede felt, har jeg rett i at kryssing at linje er å regne som skifte av felt i vanlig forstand, og man dermed har vikeplikt uansett? Jeg kjørte for en ukes tid siden gjennom Lillestrøm og kommer her (dog i høyre felt). Til venstre kommer det en bil i innerste felt i rundkjøringen uten å blinke, som det viser seg skal ut til høyre for meg. Jeg kan jo ikke annet enn å regne med at han skal videre rundt, og triller ut i rundkjøringens høyre felt, hvorpå jeg blir tutet ned av denne sjåføren. Såvidt jeg har forstått hadde jeg all rett til å kjøre ut der, da det er han som får vikeplikt for meg om jeg ligger i rundkjøringens høyre felt når han blir nødt til å skifte felt. Forøvrig irriterer jeg meg over trege sjåfører som blinker til venstre i rundkjøringer, men fortsetter rett fram allikevel. Måtte dere brenne langsomt for å gi meg falskt håp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. desember 2012 Del Skrevet 25. desember 2012 (endret) Du har helt rett. I rundkjøringer der det er plass til to biler ved siden av hverandre, er det to felt selv om det ikke er oppmerket. Det er vikeplikt ved feltskifte også inne i rundkjøring. F.eks fra indre til ytre felt. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=821814&view=findpost&p=20024491 Endret 25. desember 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Vikeplikt for de andre i rundkjøringa ja, vikeplikt for trafikk som skal inn i rundkjøringa, neppe. Det står jo faktisk et vikepliktskilt der som betyr at man har vikeplikt for trafikken i rundkjøringa. Greit nok at han skulle ha blinka og plassert seg i høyrefeltet for å kjøre ut, men vikeplikta gjelder uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå