Gå til innhold

plassering i rundkjøring

DaJev

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei du!

Plassering i rundkjøring er egentlig ikke så vanselig. Når du kommer til rundkjøringen så tegner du en rett linje fra der du kom. Skal du da rett frem eller til høyre for denne linjen, plasserer du deg til høyre. Venstre så til venstre. To unntak fra denne regelen fins det. 1. Det står skiltet at du skal bruke venstre felt. 2. Det går ingen vei til venstre.. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Kunne trengt noen innspill her jeg og :)

Ta en titt på den rundkjøringen her. I det siste har jeg sett folk som kommer nedenfra legge seg på høyreside (bil D) når de skal kjøre ut til venstre (utkj. 1). Er det noen unntak til de vanlige rundkjøringsnormene jeg ikke har fått med meg? Jeg har alltid lagt meg til venstre (Bil C) uansett om jeg skal videre på fil 1 eller 2, og er rimelig sikker på at det er her man skal ligge... Problemet er at det er flere som legger seg til høyre, og hvis vi bulker er det vel jeg som får skylda siden jeg ligger innerst (han til høyre for meg).

Har til og med sett en som skulle ut fil 5 og kom fra venstre legge seg der bil B er illustrert. Det hadde ikke jeg regna med akkurat, så det ble bråstopp på meg (jeg lå da ved bil C).

Og for å presisere, det er ingen retningspiler på bakken (eller på skilt).

post-56797-1188511242_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er ingenting som hindrer deg fra å kjøre hele rundkjøringen i "ytterfila". Da slipper du feltskifte når du skal ut av rundkjøringen.

Hvis jeg hadde vært bil D som skal ut på utkjøring nr.1 hadde jeg tatt ytterfeltet, og håpet at noen var uoppmerksomme nok til å kjøre inn i sida mi...

Hvis både bil A og B skal ut i avkjøring nr.5 så vil bil A få vikeplikt for bil B, hvis bil A holder innerste fil rundt rundkjøringa. Bil A må da krysse ytterfila og får da vikeplikt for bilene som befinner seg i den fila, slik som ved vanlig feltskifte.

Lenke til kommentar

I kristiansand har vi en litt vrien rundkjøring, her kan du både plassere deg i venstre og høyre fil når du skal rett fram (de fleste plasserer seg til venstre). Så det gjelder vel bare å flette dersom det kommer flere biler i hvert felt som skal rett frem. Vet ikke hvordan regelen er, men man skal vel vike for dem som er til høyre.. ?

post-51593-1188543706_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det er ingenting som hindrer deg fra å kjøre hele rundkjøringen i "ytterfila". Da slipper du feltskifte når du skal ut av rundkjøringen.

Hvis jeg hadde vært bil D som skal ut på utkjøring nr.1 hadde jeg tatt ytterfeltet, og håpet at noen var uoppmerksomme nok til å kjøre inn i sida mi...

Hvis både bil A og B skal ut i avkjøring nr.5 så vil bil A få vikeplikt for bil B, hvis bil A holder innerste fil rundt rundkjøringa. Bil A må da krysse ytterfila og får da vikeplikt for bilene som befinner seg i den fila, slik som ved vanlig feltskifte.

9395766[/snapback]

Dette er vel et klassisk tilfelle på en 2-felts rundkjøring. Velger du høyrefelt,skal du ha høyrefelt hele veien.

Lenke til kommentar
Kunne trengt noen innspill her jeg og :)

Ta en titt på den rundkjøringen her. I det siste har jeg sett folk som kommer nedenfra legge seg på høyreside (bil D) når de skal kjøre ut til venstre (utkj. 1). Er det noen unntak til de vanlige rundkjøringsnormene jeg ikke har fått med meg? Jeg har alltid lagt meg til venstre (Bil C) uansett om jeg skal videre på fil 1 eller 2, og er rimelig sikker på at det er her man skal ligge... Problemet er at det er flere som legger seg til høyre, og hvis vi bulker er det vel jeg som får skylda siden jeg ligger innerst (han til høyre for meg).

Hvis rundkjøringen har kun ett felt inn og ett felt ut kjører man som beskrevet over, høyre felt til høyre og rett fram, og venstre felt til venstre. MEN hvis rundkjøringen har flere felt inn/ut blir det litt annerleders.

Hvis rundkjøringen har to felt ut, bør du ligge i rundkjøringen i samme felt som du skal ut av rundkjøringen i. Hvis du tenker litt etter, skjønner du at det gir bedre flyt i trafikken. Det er derfor vi har rundkjøringer, for å få best mulig flyt i trafikken :) Jeg har lagt ved noen illustrasjoner til dette.

Og for øvrig er det ikke fletting i rundkjøring, man har vikeplikt ved feltskifte inne i rundkjøringen.

post-51689-1189811853_thumb.gif

-------------------------------------

post-51689-1189811864_thumb.gif

-------------------------------------

post-51689-1189811872_thumb.gif

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som er sykt irriterende er folk som ikke vet hvor man skal plassere seg..

Hold på å kræsje med en gamling her om dagen.. Jeg lå til høyre og skulle rett fram, han lå til venstre og indikerte da at han skulle til venstre, men valgte fortsatt å kjøre rett fram.. Og da lå jeg på siden av han og var omtrent like langt inne på den nye veien som han, men han så meg ikke så derfor tenkte jeg at det kanskje var like greit å bremse ned :p

Brukte hornet og da skvatt han som faen og lå i 40 i 60 sona resten av veien >.<

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
Noe som er sykt irriterende er folk som ikke vet hvor man skal plassere seg..

Hold på å kræsje med en gamling her om dagen.. Jeg lå til høyre og skulle rett fram, han lå til venstre og indikerte da at han skulle til venstre, men valgte fortsatt å kjøre rett fram.. Og da lå jeg på siden av han og var omtrent like langt inne på den nye veien som han, men han så meg ikke så derfor tenkte jeg at det kanskje var like greit å bremse ned :p

Brukte hornet og da skvatt han som faen og lå i 40 i 60 sona resten av veien >.<

9523635[/snapback]

Slutt å skrem gamlinger :!:

Lenke til kommentar
Det var jo farlig da.. Hadde jeg ikke sett at hun blinka til høyre så hadde jeg kjørt inn i sia på bilen hennes.. :/

9529222[/snapback]

jeg bare tuller da :) vet at det ikke er din feil, men jeg skrev det som humoristisk sans :thumbup:

gamlingen ble nok redd :p siden han kjørte så sakte i 40 sonen :D

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Jeg personlig har gitt opp å følge noen som helst regler i trafikken, jeg kjører der det passer meg, som alle andre. Jeg ser på laaang avstand hvem som ikke kan reglene, og hvem som har tenkt å følge dem når vi møtes i kryss/rundkjøring/bomstasjoner/motorvei/parkeringsplass/forbikjøring.

Lenke til kommentar
Det var jo farlig da.. Hadde jeg ikke sett at hun blinka til høyre så hadde jeg kjørt inn i sia på bilen hennes.. :/

9529222[/snapback]

jeg bare tuller da :) vet at det ikke er din feil, men jeg skrev det som humoristisk sans :thumbup:

9529326[/snapback]

Ja jeg skjønnte det da :p

Morsomme var at magenfølelsen sa at hu kom til å gjøre som hu gjorde.. Mao - følg magefølelsen :p

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

9529222[/snapback]

9529326[/snapback]

Ja jeg skjønnte det da :p

Morsomme var at magenfølelsen sa at hu kom til å gjøre som hu gjorde.. Mao - følg magefølelsen :p

9529411[/snapback]

hehe :!:

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor folk har problemer med rundkjøringer. Reglene er veldig enkle.

4-armet rundkjøring.

Skal du til høyre eller rett frem så holder du deg til høyre. Unntaket er hvis det er 2 felter inn og ut, da kan du i prinsippet velge hvis du skal rett frem, men skal du til høyre så får du holde deg til høyre.

Skal du ut av venstre arm(den som er lengst til venstre), ja da holder du deg til venstre.

3-armet rundkjøring.

Skal du til høyre holder du deg til høyre, skal du rett frem så holder du deg til venstre.

Er det to felter inn og ut så kan du velge hvis du skal rett frem, men skal du til høyre så må du fortsatt holde til høyre.

Reglene er logisk hvis du bare tenker deg om. Ikke tenk på bare de bilene som kommer samme vei som deg, men tenk på hvordan du skal få best flyt i rundkjøringen om det kommer biler fra alle retninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...