wikket Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Dette blir vel en brannfakkel, men jeg anser kabelsalget som hi-fi kjedene driver med som ren svindel. Et godt og tykt stykke kobber med plast rundt og solide terminaler er alt som trenges. MEN, hva med cd-spillere? Hva er det liksom som skal skille en hi-fi cd-spiller fra en crappy diskman? Selv ser jeg at en dyr cd-spiller kan: 1) Være stillegående 2) Solid/robust 3) Ha et lekkert design Ligger det egentlig noe mer i dyre cd-spillere? I så fall hva? Lyden burde vel bli den samme uansett. En cd-spiller skal lese av 1`ere og 0`er og sende det til forsterkeren. Dette kan gjøres perfekt av en billig cd-spiller, og "beviset" på dette er avlesning av cd-plater i pc`r. Her leses data av feilfritt (evt etter feilkorreksjon) i et tempo som tilsier at hi-fi cd-spiller lyd ikke er stort annet en opphypa kabel-sprøyt. Finnes det dobbel blinde tester som sier noe annet/det samme så link meg gjerne dem.. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 det er vel dekodingen av signalet fra digitalt til analogt det går i , dyrere elektronikk i dyrere spillere . Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Stikkord er: - Evne til å lese gjennom riper i plata - DAC - Hvor presis den er mtp sync av signalene (har vel noe med hvor presis den interne klokka er) - Drivverk - Kretskortlayout - Estetikk Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Edit: glem det, holder meg utenfor her Endret 29. august 2007 av Vandalen Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Dette blir vel en brannfakkel, men jeg anser kabelsalget som hi-fi kjedene driver med som ren svindel. Et godt og tykt stykke kobber med plast rundt og solide terminaler er alt som trenges. Har du hørt et oppsett med skjermet signalkabelkabel, kontra et oppsett med signalkabel uten skjerming? Min erfaring at en signalkabel med god skjerming er alfa og omega. Den trenger på ingen måte å koste allverdens. MEN, hva med cd-spillere? Hva er det liksom som skal skille en hi-fi cd-spiller fra en crappy diskman? Selv ser jeg at en dyr cd-spiller kan: 1) Være stillegående 2) Solid/robust 3) Ha et lekkert design Ligger det egentlig noe mer i dyre cd-spillere? I så fall hva? Lyden burde vel bli den samme uansett. En cd-spiller skal lese av 1`ere og 0`er og sende det til forsterkeren. Dette kan gjøres perfekt av en billig cd-spiller, og "beviset" på dette er avlesning av cd-plater i pc`r. Her leses data av feilfritt (evt etter feilkorreksjon) i et tempo som tilsier at hi-fi cd-spiller lyd ikke er stort annet en opphypa kabel-sprøyt. Finnes det dobbel blinde tester som sier noe annet/det samme så link meg gjerne dem.. 9384190[/snapback] Det er helt klart hørbar forskjell på billige og dyre cd-spillere. Helt utvilsomt, det tør jeg vedde årslønnen min på. Ta med deg den bærbare spilleren din, så kjører vi dobble blindtester mot cd-spilleren min. Jeg møter mange folk på jobben som har vanskelig for å forstå at jeg kan bruke opp mot 10.000 på en cd-spiller. Jeg pleier å legge frem denne sammenligningen; Tenk deg en Skoda mot en Audi. Begge er biler, de drives av bensin/disel og er bygget opp av grovt sett de samme delene. I Audien finner du jevnt over deler av høyere kvalitet enn hva du finner i Skodaen. En Audi gir en bedre kjøreopplevelse og høyere eierglede enn hva en Skoda gjør. Men de går fremover begge to, altså betaler du mer for en bedre kjøreopplevelse. Jeg velger å betale litt ekstra for komponenter som gir meg en bedre lytteopplevelse og høy eierglede. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Dette blir vel en brannfakkel, men jeg anser kabelsalget som hi-fi kjedene driver med som ren svindel. Et godt og tykt stykke kobber med plast rundt og solide terminaler er alt som trenges. ... Finnes det dobbel blinde tester som sier noe annet/det samme så link meg gjerne dem.. 9384190[/snapback] regner med ikke du har store referangser når det kommer til kabler? Har det i papir form. Der er blir resultatet som du kanskje ikke liker. De skryter mest av de dyreste, klarer tilog med å høre hviken spiller det er! Så det er store forskjeller Men de skryter også av en av de billigere i testen, den blir tippet at den koster ca 10.000,- når det faktisk koster 2.500,- Men de er ikke i tvil når prisene går over det vanlig folk kjøper på elkjøp. Kan sikkert sitere litt hvis jeg finner testet når jeg kommer hjem. Endret 30. august 2007 av GnoMiz Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Ligger det egentlig noe mer i dyre cd-spillere? I så fall hva? Lyden burde vel bli den samme uansett. En cd-spiller skal lese av 1`ere og 0`er og sende det til forsterkeren. Dette kan gjøres perfekt av en billig cd-spiller, og "beviset" på dette er avlesning av cd-plater i pc`r. Her leses data av feilfritt (evt etter feilkorreksjon) i et tempo som tilsier at hi-fi cd-spiller lyd ikke er stort annet en opphypa kabel-sprøyt. 9384190[/snapback] Her tar du grundig feil. Når det gjelder digital lydutgang, blir saken en helt annen, for da må sensoren bare lese av en haug med ettall og nuller, for bare å sende disse videre til en annen enhet. Om mediet (CD-platen) er ripefri og av god kvalitet, går dette som regel smertefritt. Men hvis du har planer om å koble cd-spilleren analogt, er det andre ting som avgjør. Da er det konverterene, som skal omforme de digitale signalene til analoge. Og her er det mye varierende kvalitet. Dårlige konvertere kjennetegnes av mye egenstøy, stygg diskant og dårlig dynamikk. Så, dyrere cd-spillere har ofte mye medre dynamikk, klarere lyd og mindre støy. De er ofte mer solide fysisk, mer stabile elektronisk. Men mye av det er klart snobberi, når du begynner å komme i cd-spillere over 10-15000. Jeg tør å påstå at ingen klarer å skille en cd-spiller til 20 000 fra en til 100 000 ved en blindtest. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Jeg tør å påstå at ingen klarer å skille en cd-spiller til 20 000 fra en til 100 000 ved en blindtest. 9389666[/snapback] I testen jeg skriver om hører de vel klare forskjeller mellom spiller til 35 000,- og en til 70 000,- hvis jeg ikke husker feil Lenke til kommentar
Opticane Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Blindtest? Men joda, er påstår ikke at alle cd-spillere i denne prisklassen lyder LIKT (selv om det kanskje var det jeg sa), spillere har jo ulik karakter og klang osv. Men jeg mener at ingen klarer å høre at en til 100 000 lyder BEDRE enn en til 20 000. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Blindtest? 9389794[/snapback] Det stemmer! Skal se om jeg finner testen når jeg kommer hjem å kan jo sitere litt fra den. Lenke til kommentar
wikket Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 Hmm jeg skjønner, antok forsterkeren utførte DAC`en jeg, men ok.. lite gjennomtenkt fra min side. =\ Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Det skal ikke være lett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå