Gå til innhold

Trenger råd til kjøp av ny pc

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny PC snart. Jeg har tengt å kjøpe en pc til rund tolv tusen kroner,som jeg skal bruke til litt spilling, men stort sett vanlig bruk. Jeg har lyst til å anskaffe meg en pc som er fremtidsrettet, altså som varer noen år før jeg må kjøpe en ny.

- Det jeg lurer på er om det er lurt å vente til eventuell ny teknologi kommer eller bare kjøpe nå?

- Har dere ellers noen tips til hva som jeg bør kjøpe?

- Og hvilke av disse prosessorene er best:

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Det jeg lurer på er om det er lurt å vente til eventuell ny teknologi kommer eller bare kjøpe nå?

Kommer alltid noe nytt kjøp nå du er ikke så alt for mye i siktet ...

- Har dere ellers noen tips til hva som jeg bør kjøpe?

-Gigabyte GA-P35-DS3R eller Gigabyte GA-P35-DQ6

-Til ram kjøper du Crucial BallistiX

-Samsung eller seagate til Harddisk ....

- Og hvilke av disse prosessorene er best:

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte

Lenke til kommentar
takk for raskt svar, er det noe vits å kjøpe 4 gb med minne eller holder det med 2 eller 3 gb?

9384078[/snapback]

Kommer an på hvor mye du kommer til å spille på maskina og hvilket OS du har.

Du må ha 64-Bit Vista for å kunne utnytte 4GB RAM. Med Windows XP er det ikke vits å gå for mer enn 2GB.

Lenke til kommentar

Når det gjelder fremtidsrettethet så er det en ting å ta med i beregningen:

AMD har lovt at fremtidige socket-AM3 prosessorer skal kunne brukes i eksisterende AM2 hovedkort. Det vil si at du om 3 år kan dytte inn en ny og bedre prosessor i eksisterende hovedkort.

Hvordan det er med levetiden til Socket 775 har jeg ikke klart å finne ut. Hvis noen har en link som bekrefter/avkrefter at den lever like lenge så syns jeg de skal legge den ut.

Om 2 eller 4 GB minne så ville jeg kjøpt 2 nå og så 2 til senere når og hvis behovet dukket opp. Minne faller fortsatt i pris, og det er lett å legge til senere.

Lenke til kommentar

Det holder lenge med 2Gb og om 3år så er ikke HK verdt å ta vare på uansett om du kna bruke en AM3 CPU i den ....

Uansett er Q6600 mye mer fremtidsrettet enn en X2 6000+ da en Q6600 kan klokkes en god del noe som fort kan bli vansklig for en X2 6000+ da den ligger på randen av maks klokk mulig og det er "bare" en dualcore ikke en quadcore ....

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg ventet med vista enda og heller gått over til det etterhvert .....

Dualcore er en prosessor med 2stk kjerner akkurat som om du skulle hatt 2stk seperate prosessorer i maskinen akkurat sånn er det med quadcore og bare at det er 4stk kjerner istedenfor 2 ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...