Gå til innhold

Hvilken gud ber jeg til?

Anbefalte innlegg

Det hender noen ganger at jeg ber til gud, som mange andre. Jeg er ikke relgiøs og jeg tror ihvertfall ikke på den kristene gud. Jeg er døpt og konfimert i kirka.

Bønnene kan f.eks være; gud ikke la noe vondt skje med mine nærmeste, plz gud bilen min må ikke stoppe nå. Eller gud vær så snill å la meg få slippe å ha så mye ufalks.

Så det jeg lurer på er hvem gud er det jeg egentlig ber til? Kan det hende at det er den kristene gud fordi jeg er døpt og konfimert? Eller har jeg kansje min egen gud?

Endret av Lofferen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller du bare gjør det som faller naturlig idet det er en godt inndoktrinert "vane" eller idè å be -eller å føle at det er riktig å be i slike situasjoner.

Uten at dette hadde vært en innarbeidet idè - eller mem om en vil - hadde en ikke hatt uttrykk som "herregud, nei!" og "for guds skyld".

For at disse skulle utvikle seg måtte en først ha en godt rotfestet idè om at det var noe å be til. Dette er ikke noe en kan skru av og på som en vil, da det ligger i underbevisstheten. Likevel mener jeg at om en velger å fokusere på det kan en mest sannsynlig dempe denne tendensen og redusere eller totalt kvitte seg med denne tilbøyeligheten.

Ironisk nok er det en ren evolusjonær mekanisme som har ført til denne type utbrudd og tendenser til bønn ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Du ber til en gud som kun eksisterer i hodet ditt.

9390241[/snapback]

Kult!,,har alltid ønsket meg en egen gud. Lurer på om min gud er bedre en den kristene gud.

Håper ihvretfall ikke at min gud dømmer meg til et evig liv i himmelen sammen med en haug relgiøse.

Lenke til kommentar
Det hender noen ganger at jeg ber til gud, som mange andre. Jeg er ikke relgiøs og jeg tror ihvertfall ikke på den kristene gud. Jeg er døpt og konfimert i kirka.

Bønnene kan f.eks være; gud ikke la noe vondt skje med mine nærmeste, plz gud bilen min må ikke stoppe nå. Eller gud vær så snill å la meg få slippe å ha så mye ufalks.

Så det jeg lurer på er hvem gud er det jeg egentlig ber til? Kan det hende at det er den kristene gud fordi jeg er døpt og konfimert? Eller har jeg kansje min egen gud?

9384031[/snapback]

Vel, det du ber om er bare egoistiske ting, så jeg tror nok at du innerst inne tror på Gud fordi da tror du at du kan få de tingene oppfylt. Du tror ærlig talt ikke på Gud, men siden det gir så mange goder så tror du på han uansett.

Newflash: Ikke noe av det du ber om bestemmer Gud, Gud finnes ikke, og det du ber om og får oppfylt er bare tilfeldig.

Jeg kan godt be til Gud at det skal gå bra på den neste 3MX prøven min, hvis det går bra på den prøven så var det ikke fordi jeg ba til Gud, siden jeg bare ba fordi jeg ville ha noe(og fordi han ikke finnes).

Edit: Folk som ber husker gjerne bare de gangene de ba og fikk det oppfylt, ikke de millioner av gangene det ikke gikk å bli lottomillioner og lignende.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Du ber til en gud som kun eksisterer i hodet ditt.

9390241[/snapback]

Kult!,,har alltid ønsket meg en egen gud. Lurer på om min gud er bedre en den kristene gud.

Håper ihvretfall ikke at min gud dømmer meg til et evig liv i himmelen sammen med en haug relgiøse.

9390463[/snapback]

Siden det er du som har skapt guden, er jeg rimelig sikker på at han er bedre enn den kristne guden.

Siden han kun eksisterer i hodet ditt, har han jo ingen innflytelse på hva som vil skje med deg når du dør.

Lenke til kommentar
Er ikke bønn bare en «gammeldags» måte å... eh, meditere på da?

Litt psykisk rekreasjon liksom...?

:ermm:

9390941[/snapback]

Nei.

Bønn går ut på at man tror man har kontakt med overnaturlige vesener og ber dem om å gjøre en tjenester.

Meditasjon handler om å få sin egen psyke i balanse ved egen hjelp.

Lenke til kommentar
Er ikke bønn bare en «gammeldags» måte å... eh, meditere på da?

Litt psykisk rekreasjon liksom...?

:ermm:

9390941[/snapback]

Nei.

Bønn går ut på at man tror man har kontakt med overnaturlige vesener og ber dem om å gjøre en tjenester.

Meditasjon handler om å få sin egen psyke i balanse ved egen hjelp.

9390965[/snapback]

Joda, skjønner. Men det er sikkert mange som har utført sin daglige pålagte bønn opp gjennom tidene, uten å hatt den store troen på overnaturlige vesener (gud). Ser for meg dette i «strenge» hjem. Kanskje disse menneskene har fått en meditasjons-effekt av dette.

Nei, dette har jeg ikke peiling på!!

:blush:

Lenke til kommentar
Jeg er ikke kristen og jeg er min egen gud. Er ikke det fantastisk? Sleppe å gå i kirka og alt mulig. Kan be akkurat når jeg vil og akkurat når det passer meg.

9393156[/snapback]

Du tilber deg selv?

9393212[/snapback]

Nei, på en måte ikke. Jeg ber ikke, jeg formulerte litt feil. Jeg mener at mennesket kan være sin egen gud og ikke trenger noen andre guder, hvis du forstår?

Lenke til kommentar

Om du føler trygghet i å be til Gud syntes jeg folk skal slutte å komme med tåplige kommentarer. Gud er hva du vil han/hun skal være, og mener du det vil komme noe godt ut av det, ja så gjør det det. Mener det ikke slik at du feks vil vinne i lotto eller noe, men hente styrke (som høres veldig klisje ut, men dog) duger Gud til.

Vil forresten reklamere litt for min nye religion jeg velger å kalle Glede. Vil folk melde seg inn blir det statsstøtte! Poenget med religionen er å tilbe glede, og da bli glad. Er et mye bedre konsept enn blant annet "Pi-religionen" som for ikke så alt for lenge siden mistet statsstøtten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...