Reeve Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hei Jeg så en episode med Smallville her om dagen, og der ble det ekstremt mye aktivitet på solen pga. en komet traff den. (Dette gav Superman noen problemer pga. han får kraften sin fra solen) Det jeg tenker da, en komet som treffer solen kan vel ikke noe noe å si? Kometer er jo så små, at de ikke engang har begynt å bli rundtformet (gjerne MAKS et par kilometer i diameter) og slik jeg ser på det, så ville det uansett blitt ødelagt, smeltet og revet opp i biter på vei ned gjennom kronosfæren (2 millioner grader Celcius etc.) sammen med de ekstreme sjokkbølgene i krobnosfæren som gjør at den nettop er så varm (kan vel kalles lysbølger, ettersom de forplanter seg gjennom gass) Og hvis den mot alle odds hadde klart å treffe overflaten, så har jeg svært vanskelig for å tro at den kan gjøre noe skade eller ha noen spesiell effekt på solen. Er det noen som har fasitsvar her? Jeg har også sett en del bilder fra SOHO satelitten, og der var det en gang for et par år siden en komet kresjet i solen, men jeg husker ikke hva effektene var av dette, men jeg tror det var lite. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Jeg tror også at effekten av et kometnedslag på sola ville vært umerkelig. Et lite blaff som neppe hadde vært farlig for noen hadde nok vært det eneste. Selv overflaten på Sola holder omtrent 6000 K, det er mer enn nok til at f.eks jern omtrer i gassform (kokepunkt 2750°C). Så kometen hadde antagelig fordampet nesten før den traff selve soloverflaten. Uansett er soloverflaten ikke en overflate, men toppen av gassene som sola består av, for det meste hydrogen og helium. Filmer og TV-serier er ofte skrevet av dramatikere uten særlig kunnskap om fakta, så da er alt mulig, også det umulige. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 I og med at kometer har en kjerne av is, så ville nok den smeltet før den kom i nærheten av de ytre gasslagene på sola. Men jeg vet det ikke 100% sikkert. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Det heter science fiction, ikke science fact Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Tenk også på hvor ekstremt stor solen er. Om vi skulle se bort i fra at solen var så varm at kometen ville fordampe før den traff overflaten, så ville den uansett være for liten til å gjøre noe merkbart utslag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Bare tenk hvis jorden var like stor som solen... Man hadde bare bodd på en liten del og holdt seg der; for alltid. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Hadde Jorda vært stor som sola, så hadde vi ikke kunne bodd på den. Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 kanskje, men vi hadde nok sett litt annerledes ut. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Noe lignende det som hendte med jupiter for noen år siden, men det vil se mye mindre ut siden solen er så mye større enn Jupiter. Solen er dessuten så varm at is vil nok ikke bare vil fordampe, men løse sine kjemiske bånd pga varmen hvis det kommer nærme nok. Så si alt annet av materie vil smelte av varmen på overflaten Bare tenk hvis jorden var like stor som solen... Man hadde bare bodd på en liten del og holdt seg der; for alltid. Tyngdekraften ville vært for stor for mennesker dessuten er det usasynnlig muligens også umulig å få en planet med jordens sammensettning med den størrelsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå