Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brudd på AML / HMS ?!


Wild Berries

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har begynt i en ny jobb med ett nytt firma.

 

Der mangelen på AML / HMS er meget stor, det er mye sykefravær og meget høy turnover. Og meget høyt arbeidstempo. Med lite mulighet for pauser, og matpauser kan godt komme på slutten av skiftet. :thumbdown:

 

Verken Verneombud og Tillitsmannen gjør det de skal :dontgetit:

 

Verneombudet har en mellomleder stilling, så er det lov ?.

 

Så vil jeg om Dere kan se om dette er lovlig :

 

Arbeidstider :

 

mandag 1300-2100 8,00 0,00 8,00

tirsdag 1430-0030 10,00 0,00 10,00

torsdag 1500-0030 9,50 0,00 9,50

fredag 2100-0500 8,00 0,00 8,00

lørdag 2100-0500 8,00 0,00 8,00

søndag 2100-0500 8,00 0,00 8,00

51,50

 

tirsdag 1300-2200 9,00 0,00 9,00

onsdag 1400-1800 4,00 0,00 4,00

torsdag 1500-0030 9,50 0,00 9,50

22,50

 

mandag 1300-2200 9,00 0,00 9,00

tirsdag 1300-2200 9,00 0,00 9,00

onsdag 1300-2200 9,00 0,00 9,00

torsdag 1300-2100 8,00 0,00 8,00

fredag 1500-0030 9,50 0,00 9,50

lørdag 1300-2400 11,00 0,00 11,00

søndag 1500-2400 9,00 0,00 9,00

64,50

 

tirsdag 2100-0500 8,00 0,00 8,00 onsdag 2100-0500 8,00 0,00 8,00

16,00

 

Hva er Dere`s synspunkter på dette ?

 

Synes personlig at det går over stokk og stein, og er redd jeg blir en av de mange som søker meg bort derfra. Synd å si da dette er ett av norges mest kjente firma.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dette ført opp på vaktlister, eller er det sånn at du blir pålagt å jobbe 2 timer ekstra til tider? Hvilken type arbeid er det snakk om? Høres ut som Buss / Tog.

9383925[/snapback]

 

Takk for svar. :)

 

Jeg jobber som vekter, og det er "min" personlige vaktliste.

 

Pålagt og pålagt, det er for lite folk til alle tider, og firmaet skviser de som er "igjen".

 

Så det var derfor jeg lurte på om dette ikke er klare brudd på HMS /AML.

 

Takk igjen.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Uten videre så ser jeg timeaktiviteten som brudd på aml. men jeg legger til grunn at det da ikke foreligger avtale med tillitsmannen eller arbeidstilsynet som kan gi disp. fra denne delen for en kort periode.

 

Men har dette vært vedvarende?

 

paragrafer kan godt komme senere, men jobber selv 13 timers vakt i dag, så sitter på jobben nå.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Uten videre så ser jeg timeaktiviteten som brudd på aml. men jeg legger til grunn at det da ikke foreligger avtale med tillitsmannen eller arbeidstilsynet som kan gi disp. fra denne delen for en kort periode.

 

Men har dette vært vedvarende?

 

paragrafer kan godt komme senere, men jobber selv 13 timers vakt i dag, så sitter på jobben nå.

9383991[/snapback]

 

Hei, Takker atter engang for svar :thumbup:

 

Som skrevet så er både tillitsmann og verneombud fraværende.

 

Når De spør om vedvarende, så er det alltid mangel på folk. Det er forskjellige nivåer / klareringer en må igjennom for å være på den og den plassen.

 

Og dermed er det faretruende for oss andre, og vi blir gitt vakter slikt som følger... :thumbdown:

 

Fikk tildelt en turnus som tilsa at jeg kunne snu i døra hjemme og gå på jobb. Husker jeg ikke feil var det 365 timer på 4 uker. Med en dag fri :nei:

 

Så kom med forslag og eventuelle tiltak som en kan gjøre :thumbup:

 

Forøvrig kan vi ikke varsle arbeidtilsynet anonymt heller lenger, og det vet bedriftene, og dermed er rovdriften igang.

 

Takk atter engang.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Skal svare senere, må første få sove hehe, men ja aml tillater wistlerblowers uten represalier. Dog minnes jeg siemens saken der retten mente dete heller ikke var tillat av siemens.

9385189[/snapback]

 

Den wistlerblower saken hørte jeg endel om før, og uheldigvis så viser det seg alt for ofte at Norske bedrifter driter seg ut, med å behandle folk som skitt.

 

Og det er alltid trist og måtte se folk slutte, fordi at det ikke taes nok hensyn til at det er mennesker som er på golvet.

 

Blir kjekt å se hva som skjer.

 

Takker Dem for at De bruker tid til å løse dette.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Da har jeg fått summet meg litt;

 

Hva angikk det å varsle arbeidstilsynet uten å få represalier, så er jeg litt i tvil. Ut i fra aml. kan jeg se at §2-4 som regulerer det området, ikke er virksomt. Dvs har ikke trått i kraft.

Dog foreligger det lite som taler for at en wistleblower skal få lide dersom noe blir sagt utad, da det uansett vil kreves en saklig årsak til oppsigelse, noe jeg har vanskelig for å tro at en sak hos arbeidstilsynet vil da være.

Videre så legger loven til grunn at det normalt skal varsles innad i bedriften, men om dette er umulig eller hensiktsløst, vil varslig utad være et alternativ.

 

Når det gjelder verneombud, så finner jeg ikke noe konkret regel om habilitet, men om personen viser seg udugelig, så burde vel de ansatte klage slik at personen eventuelt byttes ut?

 

Når det gjelder arbeidstiden, så virker det som dette faller under døgkontinuerlig skiftarbeid. Jeg legger til grunn at arbeidstidene dine fremstår å være både natt og dag, hele uken lang. reelt sett skal ikke den totalte arbeidstiden være lengre enn 38 timer jf aml. § 10-4(5).

 

Nå er det visse forbehold;

Arbeidsgiver kan etter avtale med de ansatte regulere en snittberegning som kan vare i inntil 1 år, men da er begrensningen at arbeidstiden over det året i snitt må holdes innenfor de normale tidsreglene i aml. En kan også ha avtale med de tillitsvalgte eller arbeidstilsynet, men da begrenses lengden av "rovdriften" enda mer mhp. tiden det kan foregå over.

Lenke til kommentar

Hei

 

Et normalt årsverk er 1950 timer for arbeidere som omfattes av AML altså deg sjøl, dette er dog med ferie. Utover dette kan man jobbe 200 timer overtid uten å avtale dette med arbeidstilsynet, utover disse 200 timene må det gis spesiell dispensasjon. Dette er et klart brudd på AML.

Lenke til kommentar
Hei

 

Et normalt årsverk er 1950 timer for arbeidere som omfattes av AML altså deg sjøl, dette er dog med ferie. Utover dette kan man jobbe 200 timer overtid uten å avtale dette med arbeidstilsynet, utover disse 200 timene må det gis spesiell dispensasjon. Dette er et klart brudd på AML.

9398140[/snapback]

 

Takker Dere for Dere`s svar.

 

Som skrevet, så lager de (Firma) turnus som det passer seg, og det føyer seg inn i rekken av mange "feilslag" på oss som er igjen.

 

Det kan hende at neste måned får jeg en annen turnus tildelt, men aldri mindre enn 155 timer. Selv om jeg vil ha mindre timer.

 

Men som Dere ser på turnusen, som gjelder for september 2007, så er det 51.50 timer den ene uken, så er det 22.50 timer neste uke, så 64.50 timer.

 

Selvsagt er det tøft å jobbe 51.50 og 64.50 timer i de ukene det gjelder, så det er jo snakk om hvor langt en skal strekke seg.

 

For er det ett brudd på AML / HMS, så er jo jeg like skyldig som firma som lager turnusen.....

 

Så kan jeg med loven i hånd, si 35.50 timer`s uke, eller ?

 

Det er jo også masse kveld / natt inni dette...

 

Takker Dere igjen for gode svar.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
§ 1-9. Ufravikelighet - Loven kan ikke fravikes ved avtale til ugunst for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt.

 

http://lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-4

 

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

"tirsdag 1430-0030 10,00 0,00 10,00" <= Hvis dette er en fast ordning så er det brudd på arbeidsmiljøloven.

§ 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri 

(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

Igjen så er det her klart brudd på arbeidsmiljøloven.

 

Under forutsetning av at du ikke er bundet av tariffavtale så kan du ikke få sparken dersom du nekter å godta en arbeidstidsplan som er lovstridig. Hvis du er bundet av tariffavtale så anbefaler jeg deg å ta direkte kontakt med fagorganisasjonen din. (Du er medlem, er du ikke).

 

Hvis tillitsvalgte ikke gjør jobben sin så er tillitsvalgt ikke en beskyttet stilling. Gå sammen med de andre og krev nyvalg av tillitsvalgt. Selvfølgelig så er det en fordel om personen som blir valgt vil ha vervet.

 

Les også hvilke bestemmelse som gjelder i en eventuell tariffavtale og les arbeidsmiljøloven. Spør også sjefen om å få eventuelle lokale avtaler skriftlig.

 

Men ta kontakt med fagforeningen din. De er der for å hjelpe deg. Hvis du ikke er medlem av fagforeningen så vet du nå hvorfor du burde være det!

Lenke til kommentar
§ 1-9. Ufravikelighet - Loven kan ikke fravikes ved avtale til ugunst for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt.

 

http://lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-4

 

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

"tirsdag 1430-0030 10,00 0,00 10,00" <= Hvis dette er en fast ordning så er det brudd på arbeidsmiljøloven.

§ 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri 

(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

Igjen så er det her klart brudd på arbeidsmiljøloven.

 

Under forutsetning av at du ikke er bundet av tariffavtale så kan du ikke få sparken dersom du nekter å godta en arbeidstidsplan som er lovstridig. Hvis du er bundet av tariffavtale så anbefaler jeg deg å ta direkte kontakt med fagorganisasjonen din. (Du er medlem, er du ikke).

 

Hvis tillitsvalgte ikke gjør jobben sin så er tillitsvalgt ikke en beskyttet stilling. Gå sammen med de andre og krev nyvalg av tillitsvalgt. Selvfølgelig så er det en fordel om personen som blir valgt vil ha vervet.

 

Les også hvilke bestemmelse som gjelder i en eventuell tariffavtale og les arbeidsmiljøloven. Spør også sjefen om å få eventuelle lokale avtaler skriftlig.

 

Men ta kontakt med fagforeningen din. De er der for å hjelpe deg. Hvis du ikke er medlem av fagforeningen så vet du nå hvorfor du burde være det!

9398471[/snapback]

 

Takk igjen, for meget utfyllt svar :thumbup:

 

Ja jeg er medlem av NAF (Norsk Arbeidemands Forbund).

 

Men som skrevet tidligere, tillitsmannen er fraværende, og det samme er verneombudet, som igjen har mellom leder ansvar.

 

Når det gjelder NAF, så er de litt for feige. Og mange vet at det ikke medfører seg noe godt å gå til "krig" med bedriften.

 

Samt at det virker som om de spekulerer i å ha høy turnover, slikt at ingen "gidder" å ta seg bryet verdt å sloss for ordinære AML / HMS regler.

 

Leste siste utgave av Norsk Arbeidmands Forbunds sitt blad, om en tillitsvalgt som ble regelrett mobbet ut av sin stilling, da han ville ta opp fighten, men han ble utslitt og utbrent....

 

Han sluttet i jobben :roll:

 

Det er synd det skal være slikt idag (2007).

 

Men atter engang Takker jeg Dere for Dere`s evne og vilje til å avhjelpe med disse spørsmålene. :thumbup:

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...