Gå til innhold

Kjøler til q6600


Gjest Arveen

Anbefalte innlegg

Hei. Skal se om jeg kan klare å presse q6600`en opp til 3 ghz. I allefall så nært som mulig.

 

Kjører stock kjøler for øyeblikket, som ikke klarer 100 mhz over standard frekvenz :S

 

Sett litt på tester av kjølere, og funnet en som kansje kan klare 3ghz?

 

http://www.hardware.no/tester/kjoling/aatt...kjolere/34980/2

 

Evt noen andre luftkjølere som kunne klare det bra?

 

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen i overklokkbarhet mellom stock kjøling og en relativt god standalone løsning er ikke enorm, kanskje i størrelsesorden 10 celcius på load. Det igjen gir ikke noe stor forskjell i overklokkbarhet, kanskje rundt 100-120mhz mer.

 

Om prosessorne din faktisk stopper opp på 100Mhz over stock hastghet så kan du bare glømme å få den opp i 3Ghz, uansett om du så bruker LN2...

 

Jeg tviler dog veldig veldig sterkt at prosessoren din faktisk stopper opp der. Du gjør nesten garantert noe feil, ellers har du klart å kjøpe den værste C2D prosessoren som verden noengang har sett (og det med stor margin).

 

Før du går ut og kjøper noe så annbefaler jeg at du tar en titt til på BIOS instilling osv. sjekk at RAMen din klarer å henge med osv. Det er sansynligvis der feilen ligger.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Kjører stock kjøler for øyeblikket, som ikke klarer 100 mhz over standard frekvenz :S

9383539[/snapback]

Noe er galt... Enten er det forferdelig dårlig kontakt mellom cpu og kjøler, eller så har du defekt hardware (sannsynligvis cpu eller hk i så fall). Stock kjøler til en Q6600 er jo ikke så veldig dårlig, men den bråker noe helt for jævlig. Det skal med andre ord være mulig å klokke en del med denne bare man tåler lydnivået.

Lenke til kommentar
Kjører stock kjøler for øyeblikket, som ikke klarer 100 mhz over standard frekvenz :S

9383539[/snapback]

Noe er galt... Enten er det forferdelig dårlig kontakt mellom cpu og kjøler, eller så har du defekt hardware (sannsynligvis cpu eller hk i så fall). Stock kjøler til en Q6600 er jo ikke så veldig dårlig, men den bråker noe helt for jævlig. Det skal med andre ord være mulig å klokke en del med denne bare man tåler lydnivået.

9398839[/snapback]

 

Det var den stålramma som gjorde attempen etter 100mhz lå på 70 grader. Kunne kansje klokket mere en 100mhz, men anså dette som ikke forsvarlig...

 

Så en guide her på forumet ang "Få laver temp på din q6600"

 

Før: 70" load @2500mhz

 

Nå: 58" load @ 3000mhz

 

Standard kjøler!

 

Men når jeg klarer såpass langt med såpass grei temp med stock kjøler, så må jeg nesten dra videre...

 

Thermalright Ultra120 Extreme virker meget lovende. Å støy er noe jeg ikke tar så tunkt, så det blir vel en ganske feit vifte, og et mål på 3500mhz+

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

sniker meg inn i tråden her, leter etter en kjøler som er bedre enn stock.

problemet er at dette skal inn i et htpc kabinett og plassen er derfor veldig begrenset.

Høyden kan være max 12cm og bredden kan ikke være no mer enn stock kjølern, ca 9cm om jeg ikke har målt helt feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det var vanskelige mål skal jeg si deg. Særlig hvis du vil ha en stille vifte som kjøler bra. Jeg sjekket litt på Microplex, men jeg fant ingen i 775-kategorien som jeg ville vært fornøyd med, med de målene.

Lenke til kommentar
sniker meg inn i tråden her, leter etter en kjøler som er bedre enn stock.

problemet er at dette skal inn i et htpc kabinett og plassen er derfor veldig begrenset.

Høyden kan være max 12cm og bredden kan ikke være no mer enn stock kjølern, ca 9cm om jeg ikke har målt helt feil

 

Fant en her litt fort nå. Noctua NH-U9F er 12.8CM høy, men er en ganske god kjøler. :)

 

Link til info på Noctua sine sider.

 

Link til kjøleren i prisguiden.

 

;)

 

Finnes sikkert flere og bedre alternativer, men har dessverre ikke tid til å lete mer nå.

Lenke til kommentar

Dra opp denne tråden litt til jeg.

 

Skaffet meg denne kjøleren jeg ble anbefalt. Satte på en Papst vifte, 144m³/time vifte på den. Tempen ser utrolig fin ut :)

 

Men før jeg dra avgårde til 3.6+ vil jeg se litt hva andre synts er en sikker temp på q6600en. Synts selv at man skal holde seg unna 60tallet. Googlet litt på det, så fant flere poster hvor de var sagt fra intel et safe temp var en del høyere en 60.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar

80 grader?

 

Detter er det jeg har funnet på google:

 

B3 Q6600 - 105w TDP, 62°C max temp

G0 Q6600 - 95w TDP, 71°C max temp

 

Jeg har G0, som da vil si at jeg kan dra den til 71 safe.

 

Kom med meninger da folkens. Jeg trenger sært litt input her :)

Lenke til kommentar
80 grader?

 

Detter er det jeg har funnet på google:

 

B3 Q6600 - 105w TDP, 62°C max temp

G0 Q6600 - 95w TDP, 71°C max temp

 

Jeg har G0, som da vil si at jeg kan dra den til 71 safe.

 

Kom med meninger da folkens. Jeg trenger sært litt input her :)

9512463[/snapback]

Nei, de temperaturene er IKKE max temp, de angir TDP (thermal design temperature) som er en rettesnor ved design av kjøleløsninger osv.

 

Tjunction er 100C for både B3 og G0, dette angir max kjernetemperatur før throttle-mekanismen slår inn (redusert prosessorhastighet). Så lenge kjernene ikke er throttlet er alt i teorien OK, men det er jo greit med litt overhead... 80C er iallfall helt ufarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...