Gå til innhold

Mac Mini i stuen - software/oppsetts spm.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lenge vært misunnelig på OSX brukere, og siden jeg om ikke lenge trenger en liten og stille PC til stuen så vurderer jeg å kjøpe en Mac Mini når Leopard slippes :)

I forbindelse med dette har jeg et par spørsmål:

- Hvordan funker Front Row til avspilling av diverse video-filer med forskjellige codec'er? Like enkelt som VLC eller må det installeres codec-packs og slikt?

- Satser på å streame disse video-filene (trådløst) fra en Windows Vista Ultimate maskin som har en god del mer diskplass. Er nettverket enkelt å sette opp?

- Fungerer ikke trådløsen så blir det til å plassere filene på en ekstern disk, vil OSX kunne lese den om den er NTFS formatert?

- Er en Mac-Mini kraftig nok til å vise HD-video i 1080p oppløsning? Har en Sony 40W2000 TV, og skal koble Mac'en til denne med en DVI -> HDMI kabel.

- Og til slutt, hvordan er kvaliteten på DVD-avspilling med en Mac Mini?

Ble mye spørsmål, men jeg har absolutt ingen erfaring med Mac og OSX så et sted må jeg starte :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke VLC på mac :) Jeg bruker det til all videoavspilling.

Jeg har også satt opp nettverk mellom mac og windows vista. Det var ikke problemfritt, mtp hvor kranglete windows kan være, men jeg fant en løsning på det til slutt her.

Forøvrig anbefaler jeg deg å lese forumet på mac1.no. Der finner du veldig mye info.

Lenke til kommentar
Du kan bruke VLC på mac :) Jeg bruker det til all videoavspilling.

9383476[/snapback]

Vil helst unngå å bruke VLC ettersom det mest sannsynlig ikke kan styres med fjernkontrollen. Bruker et program som heter iMedian nå hvor alt (inkludert oppstart av PCen) styres med fjernkontrollen, håper å oppnå noe liknende med Mac'en :)

Lenke til kommentar

en mac mini klarer ikke full HD, skjermkortet er for svakt for dette, sammen med prosessoren.

nettverket skal egentlig gå automatisk... eneste er en instilling i branmuren på mac som tillater deling med windows maskiner, over SMB/CIFS protokollen(e).

DVD avspilling er vel som med alle andre maskiner(?) går knirkefritt;-)

VLC er klart det enkleste for filmavspilling, codeck til quicktime er mer avansert, så det har jeg selv ikke giddet og legge inn, da jeg klarer meg fint med VLC, men ser poenget med front row... men finnes mange codecer og finnes codecpakker til quicktime, er bare og google det.

over til NTFS, så går det ikke og skrive til NTFS, men kan lese disken(tror jeg).

vis disken er delt via en annen maskin har det ikke noe og si hvordan den er formatert. NTFS skrive støtte skal være mulig og få tak i via et program, men dette koster penger, og er ikke støttet(de virker men er ingen garanti..)

Enkleste og sikreste er og kjøre disken delt over nettverket fra windows vista maskinen vis du vil ha NTFS formatert disk, ellers så er det Mac OS Extended som gjelder:)

Håper du fikk svar på noen spørsmål

Lenke til kommentar
en mac mini klarer ikke full HD, skjermkortet er for svakt for dette, sammen med prosessoren.

9385741[/snapback]

Det er ikke skjermkorte som er for svakt til å drive Full HD, har selv en Macbook med akkurat det samme skjermkorte, og den klarer Full HD. Det er prossesoren som er flaskehalsen. Tror likevell det skal gå akkurat.

Lenke til kommentar

9385741[/snapback]

Det er ikke skjermkorte som er for svakt til å drive Full HD, har selv en Macbook med akkurat det samme skjermkorte, og den klarer Full HD. Det er prossesoren som er flaskehalsen. Tror likevell det skal gå akkurat.

9385840[/snapback]

Jøss, trodde denne Core 2 Duo processoren var en liten råtass jeg. Jeg har en AMD X2 3800+ sammen med en GeForce 7800 GTX og har ingen problemer med video i 1080p, men det er kanskje grafikk-kortet som tar seg av det meste her?

Men, når det later til at dette blir vanskelig å få til sammen med Front Row så er det godt mulig jeg heller holder meg til det jeg kjenner, selv om Vista foreløpig er ustabilt som fy!

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan det er med ukomprimert HD men Mac Mini med Core Duo klarer hvertfall 720p x264 Clicky, og den nye Minien har jo Core 2 Duo så 1080p x264 burde i hvertfall ikke være noe problem.

- Hvordan funker Front Row til avspilling av diverse video-filer med forskjellige codec'er? Like enkelt som VLC eller må det installeres codec-packs og slikt?

Legger du inn Perian (Codecbibliotek til Quicktime) er det null problem å se film i Frontrow, da støtter den det samme som Quicktime.

- Satser på å streame disse video-filene (trådløst) fra en Windows Vista Ultimate maskin som har en god del mer diskplass. Er nettverket enkelt å sette opp?

Jepp, del en mappe på windowsmaskinen så skal det være null problem å koble til den med Finder. Du må nok riktignok lage et alias til filmmappen på Vistamaskinen i Filmer-mappen i hjemmappen men det er null stress.

- Fungerer ikke trådløsen så blir det til å plassere filene på en ekstern disk, vil OSX kunne lese den om den er NTFS formatert?

Jepp, OS X leser NTFS out of the box, vil du skrive til den derimot må du inn med MacFUSE og ntfs-3g.

Lenke til kommentar

Vil bare tilføye at skjermkortet GMA 950 er optimalisert for video avspilling, men har hørt om folk som har hatt problemer med film i 1080p, har til tider hakket.

Den intergrerte grafikkkontrolleren fører til at prosessoren bruker mye mer kraft på video delen, dette gjør at Full HD kan gå treigt, har bare lest om testing av full HD, så vis noen har testet at det virker så for all del.

(nyere) Kraftigere eksterne grafikkkort(PCI-E) kjører mye av video delen over GPUen så prosessoren blir avlastet som fører til at HD filmer går bedre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...