Gå til innhold

Nytt kamera til 1MKA

Anbefalte innlegg

Hei,

har nettopp begynt på VG1 medier og kommunikasjon og trenger et kamera.

har noen et forslag til en "all-around" kamera, altså et kamera som kan brukes til det aller meste..? F.eks fotografering til skolearbeid og fritidskamera.

Kunne tenkt meg et i prisklassen 3-5 tusen kroner.

mvh

Ole-Sverre :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: Jeg skrev her et innlegg i feil kategori. Beklager, men kompaktkamera er ikke det jeg har mest peiling på. Trodde i villfarelsen at jeg svarte på en post i kategorien for slr.

I den prisklassen du etterspør så finnes det flere gode superzoomkameraer. I den klassen det Fujifilm som er mine favoritter.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
er det noen som kan linke meg et kamera? =)

Du sier jo lite om bruksområde utover allround, men jeg ville nok kikket på Fujifilm S6500fd, Fujifilm S9600 og Panasonic FZ-50 hvis du er interessert i fotografering, men ikke vil bruke en formue på utstyr i første omgang. Dette er kameraer som ligger i området 3-4000 kr, yter svært godt i forhold til prisen, og som har muligheter for mange typer fotografering. De likner mye på speilrefleks både i utseende og i bruk, men samtidig har de flere av kompaktkameraenes fordeler, som skjermsøker, video-funksjon etc.

Trenger du vidvinkel, er det Fujifilm du bør se etter, trenger du tele er det Panasonic som er tingen. S6500fd mangler blitz-sko av disse, bortsett fra det er det et meget godt kamera.

Ønsker du noe mer kompakt, men likevel med nok avanserte muligheter til å lære å fotografere, kan Canon G9 være noe å kikke på. Ikke den beste vidvinkelen, men mange andre sterke kvaliteter, som mulighet for raw, blitzsko og mange manuelle funksjoner.

Siden du også skal bruke kameraet til skolesammenheng og kanskje lære å fotografere litt skikkelig, vil jeg ikke anbefale "Ixus-type" kameraer, små design-kameraer, selv om de er veldig greie å ha med seg, taper de fort på bildekvalitet sammenliknet med de litt større kameraene.

Ellers er du jo i et prisområde der speilrefleks absolutt er konkurrerende, og du får mye brukbart for 5000 kr på den fronten også.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Hvis du har så mye som 5000 å kjøpe for, så burde du vurdere speilrefleks... F. eks. Nikon D40 eller Canon EOS 350D får du veldig billig nå for tida... Like så greit å hoppe på noe som er hakket over når du allerede går på Medier og Kommunikasjon ;)

Endret av Trussl
Lenke til kommentar
Hvis du har så mye som 5000 å kjøpe for, så burde du vurdere speilrefleks... F. eks. Nikon D40 eller Canon EOS 350D får du veldig billig nå for tida... Like så greit å hoppe på noe som er hakket over når du allerede går på Medier og Kommunikasjon ;)

9398752[/snapback]

Enig i det. Hvis man skal lære fotografiets kunst så holder det ikke med kompakt, uansett hvor stor den er. En del av kunsten er jo å lære å eksponere manuelt, og det er det i praksis ingen behov for med kompaktkamera, fordi det er nesten ingen forskjell på de blenderene som er brukbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...