Gå til innhold

Hjelp med lang lukkertid og blits

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet meg et litt stilig tre i nærområdet jeg vil ta et bilde av. Lyst til å ta det på natten, med lang lukkertid for så å løpe under med ekstern blits for å belyse treet underfra.

Er det noen typisk fallgruver jeg bør unngå før jeg drar ut i kveld?

Edit. Leif.

Endret av eirik_a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo en fin mulighet med digitalkamera da, i forhold til dem som drev på med analog film.

Det er vel bare å ikke sette for høy ISO-verdi. Det vil føre til bildestøy.

Lukkertid er sikkert rundt 15 - 30 sekunder. Så er det bare å løpe rundt å prøve og variere blenderåpningen i løpet av flere forsøk.

Kanskje det også er ønskelig å belyse treet fra siden eller bakfra?

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke støy på slike bilder med langsom gjør noe særlig, i hvertfall ikke hvis det er riktig type støy. Chromastøy er altid stygt, men luminansstøy kan ofte skape enda mer stemning og autensitet. Jeg bruker ofte opp til iso 800 på slike bilder for å få rett kombinasjon av lukkertid og lys. Da skal det nevnes at jeg kun bruker langsom blitzsync når jeg jobber på frihånd. Liker da å holde meg rundt 1/20s på slike bilder.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke støy på slike bilder med langsom gjør noe særlig, i hvertfall ikke hvis det er riktig type støy. Chromastøy er altid stygt, men luminansstøy kan ofte skape enda mer stemning og autensitet. Jeg bruker ofte opp til iso 800 på slike bilder for å få rett kombinasjon av lukkertid og lys. Da skal det nevnes at jeg kun bruker langsom blitzsync når jeg jobber på frihånd. Liker da å holde meg rundt 1/20s på slike bilder.

9383542[/snapback]

Apropos dette - hva med å ta ett bilde med lang lukkertid og lav ISO, og ett bilde med forholdsvis lang lukkertid og høy ISO. Deretter hente ut KUN luminansstøyen (f.eks. via L i LAB) fra det siste bildet, og prøve å bake denne støyen inn i det første bildet. Kan det funke bra?

Å legge på kunstig støy i Photoshop liker jeg ikke, og dessverre gir de fleste digitalkamera mer cromastøy og mindre luminansstøy... Likevel synes jeg støy kan være sjarmerende, så om denne metoden hjelper kan det kanskje være verdt et forsøk? Alternativet er naturligvis å bruke svart-hvitt-bilder, da blir støyen fra digitalkamera mer brukandes.

(bare en idé jeg fikk i forbifarten)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Selv 3200 iso blir fint i s/h med min 20D, så det har du helt rett i. Når det gjelder din andre teori så kan jeg ikke uttale meg om det, fordi så avansert innen PS er jeg enda ikke. Jeg er litt flau over hvor lite jeg vet om PS

Ps: Hvorfor har du fjernet den flotte avataren din, anderfo?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Apropos dette - hva med å ta ett bilde med lang lukkertid og lav ISO, og ett bilde med forholdsvis lang lukkertid og høy ISO. Deretter hente ut KUN luminansstøyen (f.eks. via L i LAB) fra det siste bildet, og prøve å bake denne støyen inn i det første bildet. Kan det funke bra?
Det kan fungere fint alt etter hvilken effekt du vil ha. Man kan også gå motsatt vei ved å ta flere bilder på høy ISO og summere opp farvekanalene for å redusere støyen. Det vil gi en litt annen effekt.

Å legge på kunstig støy med Photoshop er meget vanskelig fordi støyfunksjonen behandler hver piksel uavhengig av de andre og dermed blir resultatet ofte unaturlig. Det samme problemet gjelder for mange av funksjonene i photoshop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...