Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ødlagt skruehode. hvilket værktøy ?

S.M.

Anbefalte innlegg

Fra tid til annen klarer jeg å jevne kantene på skruehoder, spesiellt på rustne biler.

Finner ikke noe værktøy som kan løse skruen, bare tips om å bårre ut skruen.

Ikke akkurat lett når hardheten på skruen er bedre enn borren :p

Mener jeg har sett en slik runding med 3 skruer som en skrur fast rundt skruen og bruke den til å løse..? Selges noe slik noensteder ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fra tid til annen klarer jeg å jevne kantene på skruehoder, spesiellt på rustne biler.

Finner ikke noe værktøy som kan løse skruen, bare tips om å bårre ut skruen.

Ikke akkurat lett når hardheten på skruen er bedre enn borren :p

Mener jeg har sett en slik runding med 3 skruer som en skrur fast rundt skruen og bruke den til å løse..? Selges noe slik noensteder ?

9382821[/snapback]

Anbefaler deg at du bruker en "Grispikk" ;) Du kan lese mere om fremgangsmetoden her !

Ellers er den siden til www.bilforumet.no veldig kjekk hvis man lurer på noe slik :)

Lykke til.

Lenke til kommentar

Har ødelagt alt for mange borr på akkurat dette selv.

Stjerneskruer er det værste som finnes.

Har ikke hørt om slikt verktøy som du nevner, men har søkt litt og lest flere forslag på hvordan man kan løse slike problemer.

Det beste forslaget jeg har sett, er iallfall dette:

går ann å bruke en dremel eller lignende med kappskive på.. og kappe et flatt spor i hodet og skru den ut med en flattrekker..

kilde

Edit; noen med bedre forslag svarte før meg gitt :)

Endret av Steina
Lenke til kommentar
visst du kommer til å sveise så funker det....

har forøvrig et pinneapparat til salgs, helt nytt.

ikke så stort.  helt knall til hobbysveising

9383003[/snapback]

Å,, hvilket merke, hvor mye og hvorfor selger du det ?

Lenke til kommentar

En slagskrutrekker er kjekt å ha av og til.

Det er et slags stort skrujern som du setter inn bits i fronten på, så slår du med hammer på enden av dette verktøyet.

Når du slår på den så skapes en vriende bevegelse som stort sett får de fleste skruer til å løsne :)

Lenke til kommentar
kremt: En slagtrekker hjelper deg desverre ingenting når skruesporet er rundet, som er trådstarters problem.

9386088[/snapback]

Trikset er å bruke denne FØR man begynner med et pinglete skrujern og ødelegger sporet totalt til ingen nytte.

Viktig også å bruke den riktige bitsen, få ut all dritt fra skruehodet vha trykkluft, samt presse slagtrekkeren ordentlig inntil når man skal slå på baksiden av det.

Jeg har fått ut selv de verste skruene med denne metoden, selv de som satt så fast at de knakk når jeg fikk løsnet dem (nesten bare hodet som ble med ut, resten av skruen var rustet fast inne i gjengene i godset) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...