Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bmw E34 520i 12V


uzzi

Anbefalte innlegg

Hei, lurte bare på om hva som er jobben til viskosekoblingen?

 

Altså hva hvis det ikke hadde vært noe viskosekobling?

 

Det er vell den som regulerer vifta sånn at den begynner med å gå sakte men raskere ettervært og enda raskere når vi gasser og sånt?

 

men hva hvis den ikke er der? da går jo vifta på fult hele tiden? og det er jo ikke dårlig det vell`?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra hva du sier er det altså viskosekobling på radiatorvifte du snakker om.

Hensikten med dette fremfor at viften sitter fast i, og slavisk følger remhjul, og dermed altså motorens turtall er flere.

 

Det den altså gjør er at den "klamrer" seg mer og mer fast i remhjulet, jo varmere luft som kommer. Dermed vil viften gå for full når det er nødvendig, og mer eller mindre stå stille når det ikke er nødvendig med mer kjøling enn fartsvinden gir.

 

Viktigste fordelen med at denne viften ikke går for fullt hele tiden er lavere bensinforbruk/høyere motoreffekt.

Det trengs en god del energi for å flytte så mye luft som denne kan, ikke minst da på høye turtall, siden viften må være konstruert slik at den er i stand til å gi nok kjøling også på tomgang/lavt turtall. Særlig da biler med litt stor motor, som gjerne går på lavt turtall ved normal kjøring vil ha stor overkapasitet en stor del av tiden. Dette er da energi som er bortkastet, og til ingen nytte.

 

En annen stor fordel er at man reduserer støynivået betraktelig når det ikke er behov for mye kjøling. Dette kan man ofte høre like etter oppstart, da denne viskosekoblingen gjerne ikke "slipper taket" med en gang. Da hører man kraftig blåselyd, som følger motorturtall i intensitet.

 

For en del år siden var det vanlig med fast vifte direkte drevet av motor via en rem, altså uten noe slags regulering, og viften fulgte da bare turtall på motor. I moderne tid, der det jo er mest vanlig med tverrstilte motorer, er det også mest vanlig med elektrisk styrte vifter, som har samme funksjon som viskosekobling, bare at det er en elektrisk sensor som avgjør hvor fort, eller når viften skal gå.

 

Men en del biler har da som du beskriver viften drevet av rem fra motor, og regulert gjennom en viskosekobling. Noen biler har forøvrig også hydraulisk drevet vifte, og som også kan være regulert av temperaturen på kjølevann.

Lenke til kommentar
Ut fra hva du sier er det altså viskosekobling på radiatorvifte du snakker om.

Hensikten med dette fremfor at viften sitter fast i, og slavisk følger remhjul, og dermed altså motorens turtall er flere.

 

Det den altså gjør er at den "klamrer" seg mer og mer fast i remhjulet, jo varmere luft som kommer. Dermed vil viften gå for full når det er nødvendig, og mer eller mindre stå stille når det ikke er nødvendig med mer kjøling enn fartsvinden gir.

 

Viktigste fordelen med at denne viften ikke går for fullt hele tiden er lavere bensinforbruk/høyere motoreffekt.

Det trengs en god del energi for å flytte så mye luft som denne kan, ikke minst da på høye turtall, siden viften må være konstruert slik at den er i stand til å gi nok kjøling også på tomgang/lavt turtall. Særlig da biler med litt stor motor, som gjerne går på lavt turtall ved normal kjøring vil ha stor overkapasitet en stor del av tiden. Dette er da energi som er bortkastet, og til ingen nytte.

 

En annen stor fordel er at man reduserer støynivået betraktelig når det ikke er behov for mye kjøling. Dette kan man ofte høre like etter oppstart, da denne viskosekoblingen gjerne ikke "slipper taket" med en gang. Da hører man kraftig blåselyd, som følger motorturtall i intensitet.

 

For en del år siden var det vanlig med fast vifte direkte drevet av motor via en rem, altså uten noe slags regulering, og viften fulgte da bare turtall på motor. I moderne tid, der det jo er mest vanlig med tverrstilte motorer, er det også mest vanlig med elektrisk styrte vifter, som har samme funksjon som viskosekobling, bare at det er en elektrisk sensor som avgjør hvor fort, eller når viften skal gå.

 

Men en del biler har da som du beskriver viften drevet av rem fra motor, og regulert gjennom en viskosekobling. Noen biler har forøvrig også hydraulisk drevet vifte, og som også kan være regulert av temperaturen på kjølevann.

9384883[/snapback]

 

 

Men jeg er ganske sikke rpå at viskosekoblingen på bilen min er ødelagt altså... jeg har tenkt til å skru den ut og gjøre noe sånt at den viskosekoblingen funker som om den ikke er der i det hele tatt.

Altså sånn at vifta går på fult hele tiden.

 

Er det noe galt med det? blir det for høy benzinforbruk da? noe annet som ikke er bra ved det?

 

Har tenkt til å ha det sånn til jeg får tak i en billig viskosekobling egentlig.

Altså jeg skal

Lenke til kommentar

pcp 160 lista vel ganske elegant opp fordelene ved at vifta regulerer seg. I tillegg varmer motoren seg rasker opp dersom vifta ikke går hele tiden.

 

Tror ikke motoren din vil ta direkte skade av en vifte som går hele tiden, men litt høyere bensinforbruk kan jo bli resultatet.

 

Det er uansett bedre med en vifte som går hele tiden enn en som ikke går i det hele tatt, så skal du gjøre en midlertidig reperasjon kan jo du gjøre det, men det beste er selvsagt å fikse det ordentlig.

 

Har du problemer med at motoren går varm?

Lenke til kommentar
pcp 160 lista vel ganske elegant opp fordelene ved at vifta regulerer seg. I tillegg varmer motoren seg rasker opp dersom vifta ikke går hele tiden.

 

Tror ikke motoren din vil ta direkte skade av en vifte som går hele tiden, men litt høyere bensinforbruk kan jo bli resultatet.

 

Det er uansett bedre med en vifte som går hele tiden enn en som ikke går i det hele tatt, så skal du gjøre en midlertidig reperasjon kan jo du gjøre det, men det beste er selvsagt å fikse det ordentlig.

 

Har du problemer med at motoren går varm?

9387877[/snapback]

 

Ja, altså bilen holder seg bra akkurat nå da, men hvis det er rush og jeg sitter fast så kan det gå litt for varmt ja.

Lenke til kommentar

Er ikke noe problem med en midlertidig løsning der du tvinger viften til å gå.

Men du vil jo da gå glipp av det jeg nevnte som fordeler med viskosekoblingen, og i tillegg det jeg glemte å nevne ang raskere oppvarming, som Dipstick fylte inn.

 

Det er utvilsomt bedre med disse ulempene en periode, enn at du kjører med for varm motor :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...