Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startproblemer ved varm motor


Anbefalte innlegg

Min gamle Mazda 323 1985 modell sliter med å dra rundt startmotor når motoren er varm.

 

Batteriet er helt nytt og jeg fikk sjekket batteriet og lading fra dynamo ved sist EU-kontroll for kort tid siden. Dette så helt fint ut.

 

Hva kan det være som skaper dette problemet?

 

Har 3 teorier selv:

Startmotor

Spenningslekkasje

Komponent som kiler seg når motor er varm

 

 

Andre som har innspill eller erfaring med lignende?

 

 

Blackburn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt høres ok ut når motoren kommer i gang.

Har kjørt flere langturer nå i sommer og bilen går fint.

Ikke unormalt høyt bensinforbruk, men temperaturen blir oppmot rød.

 

Vurderer å skifte olje+filter og evt. også tømme og fylle på ny kjøleveske.

Lenke til kommentar
Alt høres ok ut når motoren kommer i gang.

Har kjørt flere langturer nå i sommer og bilen går fint.

Ikke unormalt høyt bensinforbruk, men temperaturen blir oppmot rød.

 

Vurderer å skifte olje+filter og evt. også tømme og fylle på ny kjøleveske.

9391101[/snapback]

 

Varm??

 

Kanskje tenningsinnstilllingen har gått helt ut av kurs?

Det kan også forklare at den er tung å starte, ettersom tenningen jobber mot motoren. Må sjekkes omgående. Dette er hardt for motoren!

Lenke til kommentar

Det er ikke problemer med tenningen, men med å dra rundt startmotor når bilen er varm.

 

Eksempel:

 

Så lenge bilen er kald eller i allefall ikke gjennomvarm, så starter bilen fint og det er ingen problemer med å dra rundt startmotor.

 

Men, når motoren er gjennomvarm, så er det akkurat som om det ikke er strøm på batteriet og det er så vidt at startmotor greier å dra rundt i det hele tatt. Har opplevd at den greier 1 runde og så er det stopp.

 

Så snart motoren er kald igjen er det ikke noe problem å få start...

Lenke til kommentar

Dette er antakelig dårlige børster eller gjengrodd kommentator på startmotoren. Har fikset dette flere ganger selv. Plukk ut starteren og del den. Sjekk børster og gjør rent kommentatoren med en syl eller helst en tynn fil. Smør opp lager og monter sammen. Det kan også lønne seg å sjekke ledninger(den tykke til starteren, og jordingen) :)

Lenke til kommentar

Takk for tips :-)

 

Aner ikke hva kommentatoren er, men det kan du kanskje forklare?

 

Starteren ble kjøpt brukt og satt i bilen sommeren 2003, så den kan nok være slitt. Håper det er starteren som er problemet, da det ikke er allverdens jobb\kostnad å bytte eller fikse denne.

Lenke til kommentar
Takk for tips :-)

 

Aner ikke hva kommentatoren er, men det kan du kanskje forklare?

 

Starteren ble kjøpt brukt og satt i bilen sommeren 2003, så den kan nok være slitt. Håper det er starteren som er problemet, da det ikke er allverdens jobb\kostnad å bytte eller fikse denne.

9395158[/snapback]

 

Vel, startmotoren er et teknisk vidunder egentlig, men hva er ikke det på en bil :)

Klarte ikke å finne noe på nettet så forklarer det litt lettvint: Det er ofte et deksel bakerst på starteren. Skru av dette og du ser børstene og en masse riller. Dette er kommentatoren.Det skal ikke være masse skitt i mellom disse rillene(børstestøv). Det er faktisk ganske lett å ta service på en starter, og det er robuste greier som sjelden går i stykker etter min erfaring hvertfall. Søk litt på nettet om du kan finne noen bilder og sånn. :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel, startmotoren er et teknisk vidunder egentlig, men hva er ikke det på en bil :)

Klarte ikke å finne noe på nettet så forklarer det litt lettvint: Det er ofte et deksel bakerst på starteren. Skru av dette og du ser børstene og en masse riller. Dette er kommentatoren.Det skal ikke være masse skitt i mellom disse rillene(børstestøv). Det er faktisk ganske lett å ta service på en starter, og det er robuste greier som sjelden går i stykker etter min erfaring hvertfall. Søk litt på nettet om du kan finne noen bilder og sånn. :thumbup:

9395605[/snapback]

 

Takker igjen.

 

Fant bilder av kommutatoren og skal prøve en service på starteren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I helgen hadde jeg ute startmotoren og tok en service på den.

 

Inntrykket jeg fikk av den var at den var rimelig slitt. Rengjorde den og smurte opp "lagrene".

 

Etter en kjapp test virker det som om den er litt mer hissig på oppstart nå, men har ikke fått testet den på varm motor enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...