Gå til innhold

Refinansiering av lån etter verdistigning (bolig)

stearic

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål rundt det å refinansiere et førstehjemslån.

Madammen og jeg har en leilighet som vi kjøpte for 1,5 år siden for 1.2m. Vi har pusset opp gangen i tillegg til en voldsom prisstigning på lignende leiligheter i nærheten (disse går for rundt 1.5-1.7 med ca. lik størrelse og lik eller dårligere standard).

Vi lurer på om noen her har erfaring med å refinansiere opp til boligens nåværende markedsverdi, selvfølgelig etter å få takst fra aut. takstmann, og deretter låne opp mer penger på huslånet for å pusse opp leiligheten ytterligere. (Eller i mitt tilfelle: pusse opp kjøkken og kjøpe utendørs boblebad).

Jeg har følgende spørsmål i forbindelse med det:

1. Vil det være mulig å refinansiere et førstehjemslån som i utgangspunktet er fullfinansiert for å låne mer penger til oppussing?

2. Hvis det er mulig: Godtar banken at pengene kan gå til f.eks innkjøp av utendørs boblebad eller har de ingen mulighet/ønske om å sjekke hva pengene blir brukt til?

3. Hvilken type takst trenger banken for å kunne innvilge noe slikt, eller i værstefall forhandle om lavere rente? Jeg har sett at det er mulig å få gratis takst/verdivurdering av meglere. Holder dette for banken eller må de ha en full takstrapport fra aut. takstmann ?

Håper noen har gode tips til meg vedrørende refinansiering

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svarene på alle spørsmålene dine avhenger sansynligvis an på hvilken bank du bruker, men med dagens situasjon i låne- og boligmarkedet er det nok vanskeligere enn for et år eller to siden. Du må nok ta en ringerunde.

9382688[/snapback]

Jeg brukt DNB Nor i alle år, men jeg er åpen for å skifte bank. Jeg regnet nok med at jeg måtte ta en ringerunde til forskjellige banker, men ønsket å få noen tilbakemeldinger på om det i det hele tatt kan være mulig, og om noen andre har gjort noe liknende?
Lenke til kommentar

1. Det er fullt mulig å refinansiere ett førstehjemslån, men da får du som regel til "vanlige" betingelser.

2. Så lenge banken har sikkerhet for lånet, er det likegjyldig for dem om du bruker pengene på boblebad, parkett eller luksustur til Jamaica.

3. De fleste banker godtar skriftelig verdivurdering fra megler. Takst er selvsagt også godtatt.

Det hele koker egentlig ned til om dere har tilstrekkelig sikkerhet og betjeningsevne. Jeg kjenner ikke betingelsene i DnB så godt, men der jeg jobber (jeg jobber i bank) får du beste betingelser så lenge lånet er innenfor 80% av verdien på boligen. Beste tipset er egenlig å høre med banken, evt flere banker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...