supern- Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Fikk plutselig et skikkelig kick på å fiske krabbe. Noen som har tips til hva jeg bør bruke som agn i krabbeteina, samt på hvor stort dyp jeg bør sette teina og i hvilket type terreng? Har hørt at blåskjell, reker og snegler funker som agn og at teina bør settes på rundt 25m dyp et sted hvor det er steiner, tang, tare osv. Stemmer dette? Og finnes det spessielle regler for selve fisket i Oslofjorden? Tenker på årstider, lengdemål, mengde, lovlige/ulovlige steder osv. Mvh. Lenke til kommentar
CopyDog Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Så dypt bør du vel helst ikkje sette teiner denne tiden på året(vertfall ikkje her hvor jeg bor) sånn på rundt 7-10 meter tipper jeg, å mye tare og litt stein liker krabben. agn hvilkensomhelst fisk men ikkje makrell Lenke til kommentar
supern- Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 (endret) mener de 25m greiene dreide seg om at det ikke var lov å sette grunnere. men da er det vel ikke sånn? tenkte å dra opp noen blåskjell i morgen å bruke det sammen med reker og no fisk (torsk) fra fryseren. foresten, hvor mange teiner bør jeg sette ut for å forvente ca. 2-3 stk? tenkte å kjøpe 3-4 "sammenleggbare" teiner fra biltema/xxl. bør vel holde? Endret 29. august 2007 av supern- Lenke til kommentar
CopyDog Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 nå vet ikkje jeg hvordan det er der du bor, men her kan du fiske krabbe hvor du vil så sant du har et hull i teina der hummeren kan stikke av Her jeg bor får du vanligvis 8-9 krabber per teine Lenke til kommentar
supern- Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Når bør jeg sette dem ut/ta dem opp da? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) sett dem ut på kvelden og ta den opp igjen på morgenen/formidagen. husk at blåsen må merkes med navn og telefonnummer. hobbyfiskere kan maks bruke 20 teiner om gangen. hvis du får tak i noe berggylte eller annen fisk så er dette det beste å bruke. Det beste er å feste fiskedeler inne i teinen med feks ståltråd. I perioden da hummeren er fredet er det ulike dybdebegrensinger for krabbeteiner. Fra svenskegrensa til Varnes Fyr på Lista skal krabbeteiner settes på minst 25 meters dyp. I Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane 15 meters dyp, og i Møre og Romsdal minst 10 meters dyp. Fredningsperioden for hummer varierer i de ulike delene av landet: - Fra svenskegrensa til og med Sogn og fjordane: 1. januar - 1. oktober - Møre og Romsdal: 1. juni - 16. september - Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag: 1. juli - 16. september - Tysfjord kommune i Nordland: 1. mai - 1. oktober - Resten av landet: 15. juli - 1. oktober Endret 29. august 2007 av ilpostino Lenke til kommentar
varmit Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hva er det som gjør at berggylta er bra som agn, men ikke makrell? Har alltid trodd det var andre veien jeg.. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 tja... var egentlig ikke sånn sett. berggylte er mindre verdsatt som matfisk så jeg tok den som alternativ. alle fisketyper går egentlig greit. Lenke til kommentar
CopyDog Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) levde av å fiske krabbe og hummer en stund og av en eller annen grunn så fisket ikkje makrell noe serlig... "Forbudet mot bruk av krabbeteiner på grunnere vann enn 15 meter i Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane gjelder ikke dersom det er montert fluktåpning i teinene. Fluktåpningens diameter skal være minst 80 millimeter. I teiner med flat bunn skal åpningene plasseres helt nede ved redskapsbunnen. I teiner med sylinderform skal åpningene være helt nede ved redskapets bunn, men ikke lenger nede enn at det blir fri passasje gjennom åpningene når redskapet står ute for fangst" Endret 29. august 2007 av CopyDog Lenke til kommentar
supern- Skrevet 31. august 2007 Forfatter Del Skrevet 31. august 2007 ca hvor stort må et hummerhull være da? jeg må modde teinene mine for det er ikke høl i bånn (det er på den ene siden, helt ved bunnen man skal ha de?) fra før.. Lenke til kommentar
Macinboss Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Ja, du skal ha to(tror jeg) hull og de må være minst 80 mm. I mine teiner er det et hull i enden av hver langside med en tynn stålring rundt. Disse teinene kan også brukes til hummer i sesongen, det er bare å klemme disse ringene litt sammen. Teinene jeg bruker er ganske like som biltema/obs/europris sine, men er ca dobbelt så store og kraftigere. De koster ca 100 kroner per stk. Agn: Jeg har hørt mye forskjellig. Jeg tror det er mange meninger og noe avhenger sikkert av stedet man er. Jeg fisket med makrell fredag/lørdag og fikk 8-9 krabber. Jeg egnet de på nytt i går med sei og i dag trakk jeg opp 17 stk. Prøver med sei til i morgen og så da får jeg se om det fortsatt virker. Lyr skal visst også være grei agn. Snegler og blåskjell også. Lenke til kommentar
Macinboss Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Ja, da ble det 16 krabber i dag og. Sei fisker bra det. Men det ser ut til at de teinene som står nærmest strømmen, men fortsatt i bakevjen, fisker best... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 et inlegg som inneholdt dialekt er fjernet. hold dere til bokmål eller nynorsk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå