Gå til innhold

Mac Mini som stue PC?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i noe tid nå vurdert å anskaffe meg en stuepc/htpc eller hva det nå heter. Jada, jeg vet det er noe forskjell på begrepene her, men dog;

Maskinen skal brukes til å se film (lagret både lokalt og streamet via det trødløse nettverket), spille musikk og muligens litt internett og selvfølgelig opptak. Den kommer ikke til å bli brukt til spilling.

Etter å ha kikket litt på diverse ferdigbygde "konvensjonelle" maskiner fikk

jeg en ide om å kanskje kjøpe en mac-mini istedet. Tror egentlig den passer bra til min bruk, samt den er liten og ser bra ut. Likevel hadde det vært greit om andre har erfaringer, evtentuellt innspill rundt dette.

Andre løsninger er også av interesse, det som for meg er viktig er at maskinen er liten og veldig stille/støysvak og ellers "passer" inn i en vanlig stue.

Budsjett inntil 10K +/- uten skjerm selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Mac mini er lekker liten stuepc. Men den vil nok fungere best som en "frontend" da du ikke får plass til noen tuner kort (muligens USB basert tuner kort). Mac OS X bruker Linux som operativsystem. Det er en distribusjon som heter Darwin. Det grafiske grensesnittet er Apple sitt eget.

Hvis du vil ha en open-source HTPC programvare ville jeg ha tenkt Mythtv. Det er noen ulemper med det som dårlig driverstøtte (tunerkort, skjermkort osv), men dette kan unngåes ved å sjekke godt på forhånden. Fordeler er innebygd kommersial skip på programmer som er tatt opp, støtte for de fleste mediafil formater.

http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Diskless_Mac-Mini_Howto

http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Myth_on_Mac_OS_X

http://www.mythtv.org/wiki/index.php/Insta...ni_using_Ubuntu

Apple har jo en egen htpc programvare, men dette koster

http://www.machtpc.com/ Hvis du liker KISS (Keep it simple and stupid) så ville jeg ha gått for det.

Trådløst nettverk fungere dårlig hvis du skal streame videofiler. Musikkfiler lar seg gjøre å streame da de ikke er så store. Å streame musikk og bilde krever at det er lite pakketap på nettverket noe du vil få på et trådløst nettverk. Trådløst nettverk egner seg egentlig best til å surfe og lese mail. Men hvis du setter opp den trådløse ruteren slik at det er god dekningsgrad og på G-bånd så skulle det gå. Men jeg har prøvd dette å funnet ut at kobberkabel er er best fortsatt.

Lenke til kommentar

Hjemme hos meg har jeg ikke noe problemer med å streame videofiler, muligens et par lag i løpet av en DVD som er streamet rett fra disk hvis andre bruker trådløsnettet samtidig. G-båndet, er som du sier, et must for at dette skal fungere. Kabelnettverk er selvfølgelig best, men man kan jo prøve med trådløstnettverk først hvis man absolutt vil unngå kabelen.

Lenke til kommentar

Det er min erfaring også når det kommer til streaming, eneste gangen jeg opplever antydning til lag er når jeg "skipper eller spoler" fremover mitt i en film, men det skulle jo nesten bare mangle. Hvordan det blir dersom andre surfer på nettet eller laster ned store filer med høy download-rate har jeg ikke prøvd enda, men jeg antar jo at det ikke er den beste medisinen mot lag... Skal sjekke ut mythtv samt macs egen htpc-programvare etterhvert.

Lenke til kommentar

Hei igjen... Har sjekket litt i full fart her nå, og mythtv tror jeg ikke er noe for meg, er som du sier i første svar litt tilhenger av "keep it simple...", noe av grunnen til at jeg vurderer mac mini i utgangspunktet.

Tror det blir en mac mini nå, virker jo som at andre har relativt gode erfaringer med den som htpc.. iallfall så lenge den ikke brukes til spill.

Lenke til kommentar

Å hallo!

Mac Mini bruker IKKE os x! Darwin er IKKE en linux distribusjon.

Darwin stammer fra NeXT. Og er en UNIX klone. Den heller mer mot BSD enn mot Linux.

Når det er sagt så kan man både

* Kompilere mythtv på OS X.

* Legge inn linux på Mac Mini og kjøre mythtv "native"

* Legge inn Windows på Mac Mini og kjøre MediaPortal.

Alternativene er mange :)

-C-

Lenke til kommentar

Ja, kikket litt på mediaportal som Spragleknas nevnte og det så jo temmelig lekkert (og samtidig brukervennlig ut). Tror nok jeg kommer til å gå for det alternativet fremfor mythtv da det virker som det er en del "knoting" bare å få lagt inn mythtv, noe av vitsen med en stuepc for min del er jo at alle i huset kan bruke den....

Men det er jo greit å ha litt å velge mellom...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Å hallo!

Mac Mini bruker IKKE os x! Darwin er IKKE en linux distribusjon.

Darwin stammer fra NeXT. Og er en UNIX klone. Den heller mer mot BSD enn mot Linux.

Når det er sagt så kan man både

* Kompilere mythtv på OS X.

* Legge inn linux på Mac Mini og kjøre mythtv "native"

* Legge inn Windows på Mac Mini og kjøre MediaPortal.

Alternativene er mange :)

-C-

Mac Mini leveres da vitterlig med OS-X Leopard! Men Apple har dog ikke linux som basis for noen ting.

Red: Oi, ser nå at det ikke er like høy aktivitet på dette forumet som andre jeg er på....

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...