Gå til innhold

Neste mann ut med snadder-kamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En storebror til A100 med 12mp, ISO3200, forbedret søker, forbedret lukker, forbedret autofokus, raskere seriebildefunksjon (alt fra 4.5 til 10bps ryktes) batterigrep, og alt dette i skallet presentert som 'advanced amateur'-tremodell på PMA. Gleder meg til å kunne klå på en selv for å kunne stole på at dette blir bra nok hvis 7D-en tar kvelden :-) Den er allerede observert flere ganger, senest på pressekonferansen til Nikon..

Lenke til kommentar

Jeg har også sett noen prototypebilder som er aldeles lekre, og helt i tråd med arven etter Minolta. Det var kanskje det som skuffet meg mest med A100, nemlig at det ikke så ut til å være noe Minolta i designet, kun fatningen. Tror det fikk mange trofaste Minoltakunder til å vente med investeringen foreløpig, evt hoppe på et annet tog. Det Sony gjorde som en generaltabbe var å ikke først ta hensyn til Minoltas kjernekundegruppe, som er folk som Kjetil, med andre ord avanserte amatører. Da kom A100 til kort, siden det var et definitivt entrylevel-kamera som landet mellom to stoler. Det er priset som en mellomting mellom 7D og 5D, og hadde et design som var bortimot motbydelig for de som er gamle Minoltabrukere. Det ble med andre ord Sony-fanboys som ble den største kjøpergruppen, samt de som kjøper slr for første gang. I følge de bildene av prototyper av den nye modellen er slik som den faktisk blir seende ut, så har de gått tilbake til essensen i Minoltas design igjen. Det er i såfall bra, for det er mange Minoltafans som har sittet vel lenge på sin 7D, og gjerne ønsker seg noe nyere.

Ventetiden er over, Kjetil. Har du pengene til oppgraderingen klar hvis det blir bra nok?

Lenke til kommentar

Tja, på dyxum sytes det i manglende "knobs" og Program modes som er dukket opp på prosumeren.

Men de har i alle fall tatt i bruk grip-sensoren, noe som er arv fra Minolta.

Og ja, har David rett, noe som han pleier, så virker dette lovende.

Avgjørende blir nok ISO egenskaper, har denne og under snittet ytelse der får nok Sony ett rykte det blir vanskelig å kvitte seg med..

Lenke til kommentar

Avgjørende blir nok ISO egenskaper, har denne og under snittet ytelse der får nok Sony ett rykte det blir vanskelig å kvitte seg med..

9388027[/snapback]

Tenkte jeg skulle nevne det, men da ville jeg virket i overmåte kritisk til Sony. Det er derfor godt at andre tar på seg den oppgaven, for det var nok det som teknisk skuffet mest med A100.

Lenke til kommentar
Nå som Canon og Nikon har lansert sine godsaker, blir det spennende å se hva resten av produsentene finner på.

Her er noen bilder av Olympus sin nye.

Tom

9381989[/snapback]

Nam nam!

Etter ryktene, blir det en 10Mpix sensor. 11 punkts AF (alle kryss type) som fungerer i MEGET svakt lys (-2EV), "verdens beste" IS... +++ Skal være meget gode spesifikasjoner. Spørsmålet er jo om det kommer på høyde med konkurrentene. Vil nok klare seg godt mot 40D, men D300 fra Nikon er jo en motstander som det virkelig krever fres for å konkurere mot.

Lenke til kommentar
Tviler veldig på at det er FF som er på trappene denne lanseringen i alle fall, men heller 7Ds oppfølger ja

9385656[/snapback]

For omtrent 7-8 mnd siden snakket jeg med en av Sony's representanter i Norge, og han bare gliste stort da jeg spurte om det ble FF på deres neste Alpha. Dessuten er all optikken som leveres til A100, både fra Sony og Zeiss klar for FF.

edit:

Hvilken produsent er det som har laget sensoren til Nikon D3 forresten? Er det Sony som på de andre Nikon kameraene? Hvis det er tilfellet, ser jeg det som enda et hint om FF på neste Sony Alpha.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
For omtrent 7-8 mnd siden snakket jeg med en av Sony's representanter i Norge, og han bare gliste stort da jeg spurte om det ble FF på deres neste Alpha. Dessuten er all optikken som leveres til A100, både fra Sony og Zeiss klar for FF.

edit:

Hvilken produsent er det som har laget sensoren til Nikon D3 forresten? Er det Sony som på de andre Nikon kameraene? Hvis det er tilfellet, ser jeg det som enda et hint om FF på neste Sony Alpha.

9388493[/snapback]

Hm. Har du sett bildene av de to prototypene som ble presentert på PMA i vår? Den ene har et klart mer fremtredende pentaprisme enn det andre og mangler samtidig sprettoppblits. Dette, som ble kalt "Flagship Prototype" (eller A-500) vil nærmest garantert ha en mindre beskjæringsfaktor enn 1.5, men det er liten grunn til å tro at A-300, Sonys svar på K10D, D300, 40D etc. vil ha fullrammebrikke. Dette ville nok ha gjort den for dyr til å konkurrere og samtidig sette store krav til A-500 for å forsvare sin posisjon mot Canons og Nikons toppmonstre.

A-300 vil etter all forventning og de fleste logiske resonnement komme først, og selv om det fortsatt stemmer at et fremtidig Alpha-hus vil ha fullrammebrikke, er ikke dette noen grunn til å holde pusten til neste uke og deretter avblåse alle rykter som løgn og bedrag. :)

Jeg er også spent på Nikons sensorkilder. Jeg mistenker dem for å bruke en modifisert versjon av den nylig annonserte 12.5MP CMOS-brikken fra Sony i D300 (litt andre pikseltall og 14bit ADC-er, mens First Price-utgaven har 12bit). Om D3-brikken er neste generasjon LBCAST, et samarbeide med Sony eller en modifisert Sony-sensor likt D200, D300 (?) og alle 6MP-kameraene er vanskelig å si uten bekreftelser fra Sony eller Nikon.

Hvis Sony har tilgang til brikken i D3 og lager et hus i 5D-klassen med denne kommer jeg til å legge ut naboens bil på finn.no...

Ventetiden er over, Kjetil. Har du pengene til oppgraderingen klar hvis det blir bra nok?

For å være ærlig har jeg ingen større problemer med 7D-en for øyeblikket. Jeg håper et fremtidig kamera vil ha autofokus på høyde med den analoge Maxxum 7 (7D har av en eller annen merkelig grunn autofokusmodulen fra billigutgaven Maxxum 70), for nå går det for det meste minst like greit med manuell fokus og splittprisme. Sigma 14/2.8 vidåpen på 2-3m avstand er et helv.... både med AF og manuelt, så om et nytt hus retter på det er det bra.

Først og fremst er jeg ute etter en slags trygghet på at jeg når 7D-en dør ikke sitter på ubrukelig optikk for en liten formue. Da må Sony tjene penger på Alpha-serien, og de må tilby et hus som passer for meg. :)

Lenke til kommentar
Tviler veldig på at det er FF som er på trappene denne lanseringen i alle fall, men heller 7Ds oppfølger ja

9385656[/snapback]

edit:

9388493[/snapback]

Ser ingen grunn til at en norsk Sony-representant skulle vite noe sånt allerede da, og kan nesten garantere han bare lekte viktig.

Og nei, alle objektivene er ikke FF klare, Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16-80 F3.5-4.5 eller bare CZ 16-80 er en av de mest omtalte objektivene til Alpha, siden det er CZs første objektiv til APS-C. Det er dyrt og appelerer typisk til litt vidrekommende, som også vil velge nye A300(?).

Ellers er det klart at alle det gamle Minolta objektivene som er renamet er FF, og selv om det kun er 3 av zoomene som er APS-C så tviler jeg, men det er jo Sony, så hvem vet.

Sensorene? Hvem vet... I specsene til D3 skrytes det av ett Nikondesign, i D300 nevnes ingenting om design og produksjon av sensoren.

Bjørn Rørslett hevder å ha fått direkte svar fra en Nikonrepresentant om at begge sensorene er rene Nikon design basert på LBCAST. Og Rørslett må jo strengt tatt regnes som en pålitelig fyr.

Kjetil H sier også mye fornuftig ang FF.

Lenke til kommentar
Nå som Canon og Nikon har lansert sine godsaker, blir det spennende å se hva resten av produsentene finner på.

9381989[/snapback]

Det ble vel Panasonic, http://www.dpreview.com/news/0708/07083011panasonicL10.asp

uten at jeg ser helt den store revolusjonen. Men et fint kamera er det!

Håkon

9394095[/snapback]

Er sannsynlig basert på samme platform som E-410/E-510, så det blir en skikkelig oppgradering. Også dette hkameraet har vridbar LCD - noe som jeg har sansen for (ved bruk i forindelse med Liveview).

Tom

Lenke til kommentar

Har noen hørt rykter om Pentax' neste modell? Planen var å slippe en oppfølger til K10D i løpet av året, blir spennende å se hvordan denne blir i forhold til Canon og Nikons nylanserte modeller. Det kan jo hende at det blir "back to the drawing board" for Pentax-ingeniørene etter dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...