ken8 Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jeg sitter å jobber med et Excel ark der jeg kopierer tall fra nettet og inn i Excel. Problemet mitt er at flere at tallene gjøres automatisk om til datoer feks.: 12.25 blir des.25 2.18 blir feb. 18 12.10 blir 12.okt osv. Tall materialet henter jeg fra en tabell på internett, er det mulig å få limt inn dette uten at det blir datoer? En løsning er kanskje å lime det inn i notepad og importere datafilen, for da blir det ikke automatisk datoer for disse tallene. For så deretter å så gå på søk og erstatt og endre "." til ","? Finnes det en kjappere/bedre måte å løse dette på? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Excel forstår tall.tall som en dato så lenge du har norske regionale innstillinger i kontrollpanel. Du kan endre innstillingene til Engelsk (USA), starte Excel og lime inn dataene, lagre og lukke, endre innstillingene tilbak til Norsk i kontrollpanelet og åpne filen igjen. Eventuelt kan du lime inn alt i notisblokk, søke og erstatte . med , og deretter kopiere og lime rett inn i Excel igjen. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 -og dersom du har norsk Excel 2002 / Excel XP eller Excel 2003, kan du sette dette i meny Verktøy - Alternativer, fane Internasjonal. Fjern haken ved Bruk Systemskilletegn og sett punktum som desimalskille. Så slipper du å gå i kontrollpanelet og rote til for andre programmer. Jeg maser alltid om dette: Opplys alltid om årgang og språkversjon når du spør om hjelp med Excel. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Bruker norsk versjon av både office 2003 og 2007, og begge steder oppstår problemet. Eventuelt kan du lime inn alt i notisblokk, søke og erstatte . med , og deretter kopiere og lime rett inn i Excel igjen. Hvordan blir det når tabellen inneholder både datoer, navn og tall. Det er vel ikke mulig i notepad å kun velge kolonner og endre "." med ","? Takker begge for svar og skal teste ut begge løsningene når jeg kommer hjem. Endret 29. august 2007 av ken8 Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Da kan du bruke Excel til å søke og erstatte. Formater celleområdet hvor tallene skal være som tekst før du limer inn. Deretter søker og erstatter du . med , i kun det området du ønsker. Så klipper du ut dataene og limer de inn med Rediger -> Lim inn utvalg -> Verdier. Nå er jo ikke det nødvendig i ditt tilfelle siden det finnes andre løsninger men det viser hvorfor Excel er uunværlig på enhver PC. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 I Excel 2007 finner du "international"-valgene via Office-knappen, knapp Excel-alternativer (?) nederst, kategori Avansert. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå