Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele internett mellom 2 pc`r

Anbefalte innlegg

Hei. er veeldig grønn her :roll:

Jeg har 2 pc`r. Ene med et helt fint 3com nettverkskort. Den andre med nettverkskort på Hovedkortet.

http://www.asus.com/products/mb/socket478/...pe/overview.htm

Har adsl fra NGT.

Problemet er at kun den ene er på nett. Vi krangler bare mer og mer om hvem som kan bruke pc`n når :grumpy:

Nå er jeg dritt lei å vil ha tilgang til nettet fra begge maskinene. Maskinene står bare 3 meter fra hverandre.

Hvordan kan jeg løse dette på en enkel og billig måte? Vil understreke at det er kun 2 maskiner det er snakk om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste er å anskaffe en bredbåndsrouter (Koster godt under 1000lappen nå).

Hvorfor kjøpe brebåndsrouter når NGT har det innebygget i modemet?

Kjøp en billig hub og koble de to pc-ene og adsl-en inn i hub-en....

enklere kan det ikke bli heller...

Lenke til kommentar
Ligger en slik bredbåndsguide under guider.

Billigste vil nok være å kjøpe et nettverkskort til i en maskin, og bruke ICS (Internet Connection sharing) .

Enkleste er å anskaffe en bredbåndsrouter (Koster godt under 1000lappen nå).

-ahh. fant den guiden nå. Takk skal du ha

Lenke til kommentar

Har du bredbånd fra nextgentel har du allerede en ruter. Du trenger bare en switch eller hub, som ikke koster mange hundrelappene og som fås kjøpt på alle pc-nettbutikker (og ikke-nettbutikker) . Så setter du kabel fra ruteren(trolig nettopia) din inn i hub'en eller switchen du har kjøpt deg og trekker kabler fra denne til pc'ene dine, så er dere begge på nett. No problem.

Lenke til kommentar
Har du bredbånd fra nextgentel har du allerede en ruter. Du trenger bare en switch eller hub, som ikke koster mange hundrelappene og som fås kjøpt på alle pc-nettbutikker (og ikke-nettbutikker) . Så setter du kabel fra ruteren(trolig nettopia) din inn i hub'en eller switchen du har kjøpt deg og trekker kabler fra denne til pc'ene dine, så er dere begge på nett. No problem.

-Heisan. Har ikke nettpia men cisco. Hvis det virkelig er så enkelt, hva heter kablene jeg trenger da? :roll:

Hadde vært glimrende hvis det var så enkelt.

Lenke til kommentar
Hva med å plukke opp en zvitsj til 300,-, og plugge alt sammen. Jeg regner med at du har en router fra netopia eller cisco, og da tror jeg det skal gå fint.  

Kan noen med litt mer erfaring si deres meninger?

:D fantastisk hva man kan få hjelp til midt på natten. Tusen takk for svar alle sammen. Nå blir det nettverk på meg. Slutt på kranglingen med dama om hvem som skal på :D

Lenke til kommentar

Kjøp en billig hub og koble de to pc-ene og adsl-en inn i hub-en....

Helt rett det dere sier, men hvorfor anbefaler du å kjøpe hub nå til dags når man får 8 ports switch til under 400 kr? Dette ser jeg ikke helt vitsen med. Greit nok om man har en hub liggendes, men ved ny kjøp er det jo ikke noe å tenke på en gang. Personlig hadde jeg nok gått for en switch uansett.

Jeg har og så NGT som leverandør, og jeg fant ut at ved å koble en router etter NGT sin router sparer man seg for mangen problemer om man skal hoste servere av forskjellige typer. Tenk deg f.eks at du skal kjøre flere maskiner med forskjellige server. Da må man inn i NGT routeren og fikse dette for alle interne adresse. Er i hvertfall dette jeg måtte gjøre for å få det til å funke. Nå man har en router på innsiden igjen (gjerne med en innebygget switch for enkelhets skyld), trenger man bare å konfigurere mot en intern adresse. På den interne routeren er det som regel ikke brukt for så mye konf.

Gled litt ut fra topic, men måtte bare få det ut :)

Edit: Ser jeg var litt treig med å skrive, men bedre sent enn aldri :)

Lenke til kommentar

Jeg har og så NGT som leverandør, og jeg fant ut at ved å koble en router etter NGT sin router sparer man seg for mangen problemer om man skal hoste servere av forskjellige typer. Tenk deg f.eks at du skal kjøre flere maskiner med forskjellige server. Da må man inn i NGT routeren og fikse dette for alle interne adresse. Er i hvertfall dette jeg måtte gjøre for å få det til å funke. Nå man har en router på innsiden igjen (gjerne med en innebygget switch for enkelhets skyld), trenger man bare å konfigurere mot en intern adresse. På den interne routeren er det som regel ikke brukt for så mye konf.

Jaha?

Det burde da være like greit og sette opp NGT-routeren skikkelig.

To routere som NAT-er må uansett bli masse søl.

Og hvordan vet router nr2 at du har serbere og greier? Du mått da sette den opp tenker jeg.

Lenke til kommentar
Kjøp deg en router det koster ikke mer en ca. 500,- Hvis ikke kan du også bruke en switch men da må du ha to nettverkskort på den ene PC`en. Deretter lager du en Gateway fra den en PC`en

skjekk denne URL-en http://forum.hardware.no/wiewtopic.php?t=79388

Lykke til

Neppe, han har NGT og de leverer ut routere til alle sine kunder så han behøver kun en hub/switch og ikke noe mer mikkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...