Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Enkeltpersonforetak - reparere pcer


^fmj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, så lenge du er over 18 år kan du starte eget firma. Du kan heller ikke bruke noen beskyttet tittel (f.eks. advokat e.l.), men det er vel ingen aktuell problemstilling.

 

Husk at du må føre regnskap osv. når du har eget firma, og at du kan bli mva-pliktig.

9382238[/snapback]

 

Det er ikke 100% gitt en at en må føre regnskap i enk. Dersom det er mindre enn 20 ansatte eller 20 mil. i eiendeler så slipper han det i enk, jf regnlv. §1-2 avsnitt 11.

Lenke til kommentar
Det er ikke 100% gitt en at en må føre regnskap i enk. Dersom det er mindre enn 20 ansatte eller 20 mil. i eiendeler så slipper han det i enk, jf regnlv. §1-2 avsnitt 11.

9382242[/snapback]

Man må fortsatt føre et regnskap, bare at reglene er mindre strenge. Regnskapet bruker man så til å fylle ut næringsoppgaven ifb selvangivelsen hvert år.

Lenke til kommentar
Det er ikke 100% gitt en at en må føre regnskap i enk. Dersom det er mindre enn 20 ansatte eller 20 mil. i eiendeler så slipper han det i enk, jf regnlv. §1-2 avsnitt 11.

9382242[/snapback]

Man må fortsatt føre et regnskap, bare at reglene er mindre strenge. Regnskapet bruker man så til å fylle ut næringsoppgaven ifb selvangivelsen hvert år.

9382244[/snapback]

 

Hvor hentet du det fra? Det er praktisk for et enk da å føre regnskap, men det er ikke noe plikt når de ikke omfattes av §1-2 (regnskapsplikt).

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Hvor hentet du det fra? Det er praktisk for et enk da å føre regnskap, men det er ikke noe plikt når de ikke omfattes av §1-2 (regnskapsplikt).

9382250[/snapback]

Altså, for å klare å føre næringsoppgaven, så må man ha et regnskap. Hvis man bare kaster kvitteringene og driter i å føre fakturaer, så blir det heller ingen næringsoppgave.

Lenke til kommentar
Hvor hentet du det fra? Det er praktisk for et enk da å føre regnskap, men det er ikke noe plikt når de ikke omfattes av §1-2 (regnskapsplikt).

9382250[/snapback]

Altså, for å klare å føre næringsoppgaven, så må man ha et regnskap. Hvis man bare kaster kvitteringene og driter i å føre fakturaer, så blir det heller ingen næringsoppgave.

9382386[/snapback]

 

Nå er jeg kanskje litt slem her, men det betyr likevel ikke at en må føre et fysisk regnskap. En kan godt ta vare på billag og regninger uten å føre det noe sted. Men ser ut til at vi mener det samme, vi bare ordlegger det på forskjellig måte. takk vet utmerket godt hva en næringsoppgave er for jeg har enk. selv :) Jeg fører regnskap, men jeg vet at jeg egentlig kunne slengt alt i en perm og gitt blanke, men jeg posterer etter reise,teknisk,mat osv osv slik at jeg vet hvor ting skal.

Lenke til kommentar

Nå er jeg kanskje litt slem her, men det betyr likevel ikke at en må føre et fysisk regnskap. En kan godt ta vare på billag og regninger uten å føre det noe sted. Men ser ut til at vi mener det samme, vi bare ordlegger det på forskjellig måte. takk vet utmerket godt hva en næringsoppgave er for jeg har enk. selv :) Jeg fører regnskap, men jeg vet at jeg egentlig kunne slengt alt i en perm og gitt blanke, men jeg posterer etter reise,teknisk,mat osv osv slik at jeg vet hvor ting skal.

9382494[/snapback]

 

Nå er det forskjell på regnskap og "regnskap". Enkeltmannsforetak under grensene som nevnt er riktignok ikke regnskapspliktige etter bestemmelsene i regnskapsloven, men derimot etter Bokføringslovens §2.

 

Om du driver enkeltmannsforetak selv, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å lese denne loven fra ende til annen, så får du kanskje et annet syn på hvor "fysisk" regnskapet ditt må være...

Lenke til kommentar
Man trenger altså ikke å sende inne noe regnskap hvis man holder seg under 50 000 i omsetning pr. år?

9395804[/snapback]

 

Såvidt jeg vet, så må alle som driver egen næring (med mindre det er å anse som ren "hobby", hvor grensa går her er ikke jeg ekspert på..) må nok føre en form for regnskap, sende inn næringsoppgave, og selvangivelse for næringsdrivende (ikke forhåndsutfylt). Grensa på 50.000 i omsetning gjelder bare for mva-registrering.

 

edit: leif var på besøk...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...