Lacket Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Hei:) Jeg vil gjerne starte å trene litt. Det jeg sikter på er fettforbrenning, og gå ned i vekt. Men jeg vet ikke helt hva som er lurt å spise og gode treningsmetoder for fettforbrenning og går ned i vekt. Jeg har søkt litt på nettet og finner mange finer råd om vektøkning og muskelltrening men det er ikke det jeg vil med det første. Også har jeg vært på proteinfabrikken og sett på pulver og tabletter for fettforbrenning, men kommer det til å hjelpe? hvis ja, hva burde jeg så kjøpe meg? Jeg er en gutt på 19 år. Min vekt er 89 kg Min høyde er 1,88 Så kunne dere være så snill og gi meg noen tips om hva jeg burde få i meg, altså spise osv. og gjerne noen gode trenings tips og metoder. På forhånd Takk Lenke til kommentar
lupah Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Lignende spm har blitt besvart ganske mange ganger :b Men jeg limer inn hva jeg skrev i en annen tråd: For mange høres dette rart ut, men faktisk om du spiser mer (og sunt selvsagt) øker du kroppens forbrenning. Kroppen vil hele tiden ha noe å jobbe med, og dette er positivt! De som spiser f.eks. 2-3 måltider om dagen går utrolig mange timer med mindre forbrenning i løpet av dagen. Spiser du derimot 5-7 måltid om dagen forbrenner du noe hele dagen lang. Fantastisk, hæ!? Kan høres mye ut, men er bare snakk om å spise frokost, lunch, mellommåltid, middag, mellommåltid, kveldsmat. Så altså; * Tren - Spill fotball, håndball, gå på treningsstudio, jogg eller bare gå turer * Vær aktiv til daglig - Gå eller bruk sykkelen i stedet for å ta buss eller kjøre bil. * Spis masse frukt og grønt, hold deg unna godteri og søtsaker. Spis mørk sjokolade med minst 70% kakao hvis du mååå ha noe, men begrens det. * Spis riktige porsjoner (F.eks. del opp tallerkenen i tre deler - En del til kjøtt, en til f.eks. ris og en til grønnsaker til middag. Bare et eksempel, men poenget er at du skal spise like mye av alt. Ikke masse kjøtt, litt ris og null grønnsaker.), og ikke for mye - Det tar 20 minutter for hjernen å registrere metthetsfølelsen. Ikke vær for opphengt i hvor mye du veier. Om du følger disse rådene vil du HELT SIKKERT gå ned i vekt og være sunn og frisk. Det er snakk om livsstil når det kommer til vekt. Forandrer du livsstil og følger mine forslag forandrer du også vekten din. Endret 28. august 2007 av lupah Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 jeg ville holdt meg langt unna forbrenningsøkende preparater. Aner ikke hva de gjør med kroppen, bare hva som blir resultatet. Jeg vet ingenting om kondisjonen din, energiinntaket per dag eller spisemønsteret ditt for øvrig, men jeg kan anbefale følgende: det er vanlig - å være ukritisk til sukkerinntak når man føler seg "nede". - å ikke orke å trene når en slanker seg - å spise mye når en er sulten - å overestimere energibehovet på en dag - å "spare penger" på mat av dårlig kvalitet - å spise mye kjøtt i Norge Alt dette gjør oss egentlig dvaske og tungvektige. Prøv følgende + 2 måltider per uke uten kjøtt eller fisk (bønner er bra ) + 2 måltider per uke med fisk + spis halvparten så mye ris, poteter og pasta som tidligere + drikke en halv liter vann tre ganger om dagen ved ordinær aktivitet + spise tidlig på dag. Frokost med en gang, middag klokka fire + ikke bli sulten før du spiser, og ta med nok til å spise sunt + slavisk sett av 2 timer 3 ganger i uken til trening med gruppe/venner/instruktør + bruk denne tiden på aktiviteter som gjør deg skikkelig svett + velg aktiviteter du syns er knallartig Spiser du 5 ganger om dagen og planlegger måltidene rett vil magesekken aldri fylles helt opp, og i løpet av en måned vil den skrumpe inn slik at du faktisk blir mett av den maten du trenger. Ikke spis deg stappmett, si nei til siste rest og vent et par timer med dessert hvis du vil ha. Ta den gjerne etter trening i stedet. Kutt brus og stupfyll i treningsperioden. Det hindrer kroppen i å komme seg, senker prestasjonene ved trening og er uansett ikke sunt. Kaffe kan kompromittere nattesøvnen, som gjør at kroppen blir sløvere og desto mer avhengig, så unngå etter lunsj. Som sagt vet jeg ingenting om deg spesifikt, men jeg gjetter at disse rådene kan hjelpe deg på rett kjøl. Si gjerne i fra hvordan jeg har bommet! lykke til! Lenke til kommentar
Lacket Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Mange gode tips der:) takk:) Endret 28. august 2007 av Lacket Lenke til kommentar
lupah Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Mange gode tips der:) Men burde jeg sette meg ned å lage en kosthold plan for hva jeg skal spise de forskjellige dagene? Åssen kjøtt burde jeg spise? burde jeg spise masse storfe kjøtt? svin? kylling? torsk? laks? osv. åssen tilbehør/garnityr burde jeg ha til de forskjellige måltidene? f.eks når jeg skal spise kjøtt, burde jeg steke det i olje eller margarin? hvor ofte burde jeg trene ? 4 ganger i uka? 5 ganger? Burde jeg ha hvile dag eller to? Er jogging eller sykling de beste fettforbrennende treningsmetoder? Burde jeg kjøpe meg noen slags pulver, tableter som hjelper meg? Jeg vet jeg har mange spørsmål men det er dette jeg lurer på? 9381861[/snapback] Ville ikke gjort det egentlig. Bare tenk etter hva du kjøper når du er på butikken, trenger ikke en plan for det så lenge du har oversikt over hva som er sunt å spise. Kylling, fisk, karbonadekjøttdeig, og alt mulig vanlig kjøtt. Stek alt i olje, det er sunnere. Tren 3-4 ganger i uka om du får det til. Viktig at kroppen får hviledager også. Samme om du jogger eller sykler egentlig, så lenge du gjør det regelmessig. Proteinpulver er mest for folk som vil vokse og satser på styrke. Det kan være fordelaktig å drikke en selvutblandet sportsdrikk rett etter treningene. Du får kjøpt "Carbs" på div nettbutikker og/eller på helsekost. Lenke til kommentar
Lacket Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Ahh skjønner:) Flott takk Endret 28. august 2007 av Lacket Lenke til kommentar
synsing Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) De som spiser f.eks. 2-3 måltider om dagen går utrolig mange timer med mindre forbrenning i løpet av dagen. Spiser du derimot 5-7 måltid om dagen forbrenner du noe hele dagen lang. Fantastisk, hæ!? Kan høres mye ut, men er bare snakk om å spise frokost, lunch, mellommåltid, middag, mellommåltid, kveldsmat. Forbrenningen stopper ikke/går saktere selv om man spiser sjelden. Så lenge man spiser all maten man skal ha spiller det ikke noen nevneverdig stor rolle om man gjør unna 6 eller 2 måltider om dagen. Dette er diskutert i flere tråder i det siste, og en grei gjennomgang med studier som viser dette, finnes på treningsforum.no: måltidsfrekvens. Det er også mange eksempler på folk som har spist lite/ingenting 16 timer av døgnet, og så mye de resterende 8, som har gått ned i fettprosent og beholdt eller økt i muskelmasse. (kombinert med trening, selvsagt). Liker du å spise mange og små måltider, gjør du det, liker du litt færre men mer mettende måltider gjør du det. Det som er viktigst å passe på er kaloriinntaket! Regn ut hvor mye du forbrenner hver dag, og legg deg litt under det. Ikke for mye, slik at du blir slapp, men nok til at du forbrenner mer enn du spiser. Da går du ned i vekt. Og det er jo selvfølgelig desto bedre om man rører seg 3-4 ganger i uka, enten dette er styrketrening eller løping/sykling. Husk å justere proteininntak opp hvis du begynner med styrke. Når det gjelder hva du bør spise, anbefaler jeg hele, ubehandlede råvarer, som kjøtt og fisk, egg, rå grønnsaker +++. Drikk tran! Stek i meierismør eller olivenolje, som tåler høyere temperaturer enn enkelte andre oljer som lett blir ødelagt ved oppvarming. Endret 29. august 2007 av firstperson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå