oleredv Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 Har et problem som eg ikkje kan finne ut grunnen til. Det heile starta med at eg kjøpte meg ny harddisk. Sidan eg har to hdd allereie og i tillegg har både dvd og cd-rom, så fann eg ut at eg skulle kopiere over alt frå den minste harddisken eg hadde og deretter bytte den ut med den nye. Alt gikk veldig bra heilt fram til eg tok ut den gamle og sette i den nye (etter å ha kopiert over innholdet frå den gamle harddisken). Problemet no er at hovudkortet ikkje finn noken ide-enheta... Noke som igjen sjølsagt medfører full stopp i oppstarten. Kan noken her hjelpe meg med å finne svaret på dette problemet?? Mvh Ole Lenke til kommentar
Howard Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 Ta en BIOS-reset, det bør gjøre susen. Gjøres vha en jumper på hovedkortet. Lenke til kommentar
xonic Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 har du satt master/slaven greiene riktig da etter at du tok ut den ene disken Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 2. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2002 Kabling og plassering av jumper er riktig. Har dessuten prøvd å nullstille BIOS, uten resultat.... Lenke til kommentar
aresag Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 Oppdater biosen din. Eldre bioser klarer ikke og finne nye disker. Skulle fikse problemet ditt. :smile: Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 2. januar 2002 Del Skrevet 2. januar 2002 Quote: On 2002-01-02 18:31, oleredv skrev:Har et problem som eg ikkje kan finne ut grunnen til. Det heile starta med at eg kjøpte meg ny harddisk. Sidan eg har to hdd allereie og i tillegg har både dvd og cd-rom, så fann eg ut at eg skulle kopiere over alt frå den minste harddisken eg hadde og deretter bytte den ut med den nye. Alt gikk veldig bra heilt fram til eg tok ut den gamle og sette i den nye (etter å ha kopiert over innholdet frå den gamle harddisken). Problemet no er at hovudkortet ikkje finn noken ide-enheta... Noke som igjen sjølsagt medfører full stopp i oppstarten.Kan noken her hjelpe meg med å finne svaret på dette problemet?? Hva er komponentene dine? Det er alltid lettere å hjelpe dersom man vet hvilken komponenter du har. :smile: Hvor stor er den nye disken? Dersom det er en stor disk og hovedkortet ditt ikke takler store disker, kan du løse det hele med å oppgradere biosen. Får du "normal" oppstart dersom du kobler til den store "gamle" harddisken og CD og DVD - romene? Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 2. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2002 Eg trur nok ikkje problemet er at hovudkortet ikkje taklar den nye disken for det var ingen problem i starten når eg kobla ut dvd-spelaren og partisjonerte og formatterte disken. Men harddiskane er en Fujitsu Siemens på 13,7 gb og den nye er en IBM på 40 GB. Kan og nemne at diskane er kobla på kvar sin kabel med IBM som slave på den eine og den andre harddisken som master på den andre kabelen. Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 3. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2002 Og dessuten så får eg ikkje normal oppstart ved tilkobling av den gamle harddisken på samme måte som før.... Det virka som at hovudkortet trur at det ikkje er tilkobla noken ide-enhetar. Hovudkortet er forresten et Microstar K7 PRO. Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Prov å gå inn i bios å sjekk om ide er aktivert. Hadde akkurat samme problem etter bios resetting. gikk i bios og satte ide til auto på alle kanaler. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Sett begge hardiskene på en å samme kabel. Med den eine som master og den andre som slave. Så kobler du DVD på secondary port evt brennar på samme kabel.. Sånn har æ d. :smile: Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 3. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2002 Eg har tidligare prøvd å søke etter harddiskane i bios, og dessuten prøvd å sette på "auto". Begge delar enda uten resultat. Eg har dessuten prøvd å koble til kun en harddisk men den blir sjølsagt ikkje funnen.... Prøvde dessuten å bytte ut kablane utan resultat... Kan det vere hovudkortet som har havarert fullstendig? På den andre side... alt går jo bra fram til ide-enhetane skal lastast inn..... Ole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå