hean Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Har ikke lest gjennom her så jeg vet ikke om dette er nevnt. Ta på deg treningstøy 3 ganger i uken og tren, gå deg en tur eller ta en tur på studio. Trening har en mye bedre virkning enn piller og du kommer også i bedre form Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Har ikke lest gjennom her så jeg vet ikke om dette er nevnt. Ta på deg treningstøy 3 ganger i uken og tren, gå deg en tur eller ta en tur på studio. Trening har en mye bedre virkning enn piller og du kommer også i bedre form 9658901[/snapback] Jeg skjønner virkelig ikke dette. Tror dere alle er deprimerte fordi de er i dårlig form? Teiteste jeg har hørt. Jeg trener 3-5 ganger i uken, og har gjort det lenge. Har ikke bedret noen ting. Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Har ikke lest gjennom her så jeg vet ikke om dette er nevnt. Ta på deg treningstøy 3 ganger i uken og tren, gå deg en tur eller ta en tur på studio. Trening har en mye bedre virkning enn piller og du kommer også i bedre form 9658901[/snapback] Jeg skjønner virkelig ikke dette. Tror dere alle er deprimerte fordi de er i dårlig form? Teiteste jeg har hørt. Jeg trener 3-5 ganger i uken, og har gjort det lenge. Har ikke bedret noen ting. 9661613[/snapback] Har ikke noe med formen å gjøre men vi snakker vel om mental helse her og ikke fysisk. Trening har så klart ikke samme effekt på alle men har bedre effekt enn piller på de fleste. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Har du noe data som backer opp at trening er bedre enn piller for folk flest? Altså, hvis det bare var så enkelt som å trene og ta seg sammen, så hadde ikke staten brukt så mange milliarder på på mental helse. Jeg bare lurer, hva er det du mener trening kurerer? En vond barndom? Et dårlig ekteskap? Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Trening øker nivåene av ”velværemolekylene” serotonin og noradrenalin, som motvirker depresjon. Sist, men ikke minst, opplever personer som trener, en økt grad av mestring og i tillegg et sosialt fellesskap hvis man trener sammen med andre. http://www.matoghelse.no/trening-mot-psyki...7025-49278.html Endret 8. oktober 2007 av tonna Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Gjerne info fra en troverdig kilde som ikke har egen nettbutikk der der selger naturmedisin og kosttilskudd. Og uansett, les oversktiften. Visste du at trening kan gi like god effekt som legemidler ved lette til moderate psykiske plager? De som går på antidepresiva har som regel ikke lette/moderate plager. Jeg var moderat jeg, men ikke slik. "Moderat suicidal" tror jeg de kalte det. Det blir litt drøyt å fortelle deprimerte mennesker at de bare skal begynne å trene. Hva hvis treningen ikke har noen effekt? Tror du de vil føle seg bedre da? Ikke kom med lettvindte løsninger. Det hjelper ingen. Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321984 http://www.dinside.no/php/art.php?id=346867 http://www.helsenett.no/index.php?option=c...=4777&Itemid=69 http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_...rtene/1.2079100 forebyggende.no/PDF/ungdom%20og%20depresjon.pdf http://www.mil.no/sjo/start/article.jhtml?articleID=97081 Jeg vil mye heller anbefale folk å trene først enn å begynne rett på piller som kan gi bivirkninger man kan risikere å slite med resten av livet. Endret 8. oktober 2007 av tonna Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg er ikke imot trening, og synes at det er noe alle bør drive litt med, mental sykdom eller ikke. Jeg ser også at det for mange kan hjelpe. Det jeg ikke støtter er alle som kaster ut "bare tren litt" og "ta deg sammen" som vidundermedisin. Dette kan faktisk ødelegge for veldig mange. Hvordan vil de oppleve det hvis trening ikke virker? Hvordan vil de oppleve det hvis man virkelig har prøvd å ta seg sammen? Det står også i mange av guidene at folk med sterke depresjoner og/eller annen sykdom ikke bør trene. Og piller hjelper faktisk for veldig mange. Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg er ikke imot trening, og synes at det er noe alle bør drive litt med, mental sykdom eller ikke. Jeg ser også at det for mange kan hjelpe. Det jeg ikke støtter er alle som kaster ut "bare tren litt" og "ta deg sammen" som vidundermedisin. Dette kan faktisk ødelegge for veldig mange. Hvordan vil de oppleve det hvis trening ikke virker? Hvordan vil de oppleve det hvis man virkelig har prøvd å ta seg sammen? Det står også i mange av guidene at folk med sterke depresjoner og/eller annen sykdom ikke bør trene. Og piller hjelper faktisk for veldig mange. Hvem har bare kastet det ut? Hvem har bedt noen andre ta seg sammen? Hvordan kan det ødelegge, altså gjøre ting verre? Hvis trening ikke virker kan man begynne å tenke medisin men piller bør være det siste man vurderer! Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 9. oktober 2007 Del Skrevet 9. oktober 2007 DavidH sa at det bare var å ta seg sammen. Problemet med å komme med så bastante utsagn er at det ikke virker likt på alle. Hvordan tror du et menneske som er veldig deprimert vil føle det, når du sier at det bare er å trene så blir alt mye bedre? Hva om personen har prøvd trening, og det ikke hjelper? Da vil de få enda en ting i livet som de ikke mestrer like godt som andre. De kan fort bli enda mer deprimerte. At du sier "Trening har en mye bedre virkning enn piller", virker det som om du mener for alle. Dette er ikke tilfellet. Når man gir råd til personer over internett, som man egentlig ikke kjenner, bør man veie sine ord nøye. Trådstarter spurte om hvordan man får antidepresiva, jeg svarer at hvis man er deprimert bør man kontakte fastlegen sin. Legen skal ordne time til psykolog osv. Det jeg synes er veldig dumt er folk som kjøper piller på internett. Dette er noe man ikke kan medisinere seg selv bedre av, det er tross alt en grunn til at slikt er reseptbelagt. Det finnes utrolig mange medisiner, som virker litt forskjellig. Tar man feil kan det få katastrofale følger. Legene vet ikke hvilken type medisin de skal gi før etter mange tester. Jeg vet at det kan være utrolig vanskelig og tungt å snakke med legen sin om slikt, men det er ikke noe å være redd for. Jeg gikk deprimert utrolig lenge før jeg snakket med noen om det. Dette angrer jeg veldig på. Livet mitt kunne vært mye bedre hvis jeg hadde tatt tak i dette tidligere. Jeg vet ikke hvem trådstarter har snakket med i det medisinske apparat, men at han spør på internett er i allefall en bra start. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 DavidH sa at det bare var å ta seg sammen. Sorry, har ikke fått med meg det og slike uttalelser er selvfølgelig helt feil. Problemet med å komme med så bastante utsagn er at det ikke virker likt på alle. Hvordan tror du et menneske som er veldig deprimert vil føle det, når du sier at det bare er å trene så blir alt mye bedre? Hva om personen har prøvd trening, og det ikke hjelper? Da vil de få enda en ting i livet som de ikke mestrer like godt som andre. De kan fort bli enda mer deprimerte. At du sier "Trening har en mye bedre virkning enn piller", virker det som om du mener for alle. Har ikke sagt det gjelder alle, ingenting vil gjelde alle men på ett generelt grunnlag. Husk man blir ikke depresseiv på grunn av at man ikke mestrer ting hvis du tror det har du misforstått litt, selvsagt også en uttalelse på generelt grunnlag men er rett i de aller fleste tilfeller. Har man ikke prøvd å trene så prøver man, virker det ikke så virker det ikke enkelt å greit. Men treningen er jo likevel ikke bortkastet når man tenker på alle de andre fordelene det gir. Har ALDRI hørt om tilfeller der trening gjør deg verre og det kommer vel sannsynligvis ikke til å skje. Har man prøvd å trene ja da kan man jo bare si det.... du legger ting fram her som om depressive er dumme og ikke klarer å tenke rasjonelt men det gjør de i akkurat samme grad som andre. Trådstarter spurte om hvordan man får antidepresiva, jeg svarer at hvis man er deprimert bør man kontakte fastlegen sin. Legen skal ordne time til psykolog osv. Det jeg synes er veldig dumt er folk som kjøper piller på internett. Dette er noe man ikke kan medisinere seg selv bedre av, det er tross alt en grunn til at slikt er reseptbelagt. Det finnes utrolig mange medisiner, som virker litt forskjellig. Tar man feil kan det få katastrofale følger. Legene vet ikke hvilken type medisin de skal gi før etter mange tester. Enig, ikke finnes det bare medisiner som virker forskjellig men også andre ting som blir solgt som legemiddel og ikke er det. Det beste vil så klart være å snakke med lege først. PS. Med 99% sikkerhet vil en lege anbefale trening, enten før piller prøves eller i en kombinasjon. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 PS. Med 99% sikkerhet vil en lege anbefale trening, enten før piller prøves eller i en kombinasjon. Ja, men hva om personen som spurte her f.eks har en spiseforstyrrelse? Det kan vi jo ikke vite. Det jeg vil fram til er egentlig at det er legen som bør komme med råd, ikke folk på et internett-forum. Derfor blir mitt råd bestanding at man bør oppsøke fastlegen sin. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Ja, men hva om personen som spurte her f.eks har en spiseforstyrrelse? Det kan vi jo ikke vite. Det jeg vil fram til er egentlig at det er legen som bør komme med råd, ikke folk på et internett-forum. Derfor blir mitt råd bestanding at man bør oppsøke fastlegen sin. Det var ikke det trådstarter spurte om... enkelt å greit. Med det spørsmålet trådstarter stiller gir jeg ett råd som ikke kan gjøre ting verre om man da ikke skader seg under trening. Ville aldri gitt ett "medisinsk" råd som kunne forverret situasjonen, hadde jeg for eksempel visst hvor hun kunne fått tak i slike piller hadde jeg ikke sagt det. For hadde trådstarter fulgt ett slik råd og på en eller annen måte tatt skade av disse pillene ville jeg være delvis ansvarlig for dette. Med å anbefale trening har jeg mitt på det tørre. Forstår du hvor jeg vil? Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Ja, jeg skjønner hvor du vil. Tingen er bare at mange som føler seg deprimert egentlig lider av andre ting. De kan være deprimerte fordi de ikke er fornøyd med kroppen sin (og kanskje lider av spiseforstyrelse). Jeg vet også om mange som trodde de var deprimerte, men da de kom til psykolog fant de ut at de led av angst eller psykoser. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Ja, jeg skjønner hvor du vil. Tingen er bare at mange som føler seg deprimert egentlig lider av andre ting. De kan være deprimerte fordi de ikke er fornøyd med kroppen sin (og kanskje lider av spiseforstyrelse). Jeg vet også om mange som trodde de var deprimerte, men da de kom til psykolog fant de ut at de led av angst eller psykoser. Nettopp, og uansett hva de lider av kan de ikke ta skade av trening Edit: Nei, trening løser ikke alt men det gjør heller ikke ting verre.... Endret 10. oktober 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå