TheHead Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Hvorfor i all verden skal det norske idol ha 4 dommere? Det eneste jeg har opplevd så langt er følgende: - På grunn av tidspress får ikke alle dommerne uttalt seg til enhver tid - Ofte er bare dommeren enig med forrige dommer, for det er rett og slett ikke mer å mene hvis man ikke bare skal fremstå som "kul" - Jan Fredrik Karlsen får lov å si innimellom "Ja, men det er jeg som har dobbeltstemme, så det er jeg som bestemmer". HVORFOR DET? For å ta American Idol, som det norske Idol er en kopi av, så har de bare 3 dommere, og alle avgjørelser blir derfor demokratiske. Greit at Simon Cowell er en myndig mann, men får han de to andre dommerne mot seg er det fortsatt flertallet som bestemmer. Kutt ut dommer nr 4! Lenke til kommentar
Beerian Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hvorfor i all verden skal det norske idol ha 4 dommere? Det eneste jeg har opplevd så langt er følgende: - På grunn av tidspress får ikke alle dommerne uttalt seg til enhver tid - Ofte er bare dommeren enig med forrige dommer, for det er rett og slett ikke mer å mene hvis man ikke bare skal fremstå som "kul" - Jan Fredrik Karlsen får lov å si innimellom "Ja, men det er jeg som har dobbeltstemme, så det er jeg som bestemmer". HVORFOR DET? For å ta American Idol, som det norske Idol er en kopi av, så har de bare 3 dommere, og alle avgjørelser blir derfor demokratiske. Greit at Simon Cowell er en myndig mann, men får han de to andre dommerne mot seg er det fortsatt flertallet som bestemmer. Kutt ut dommer nr 4! 9381427[/snapback] Hehe , skjønner ikke at du gidder å engasjere det i slikt søppel som Idol men smaken er som baken.. delt. Men for å svare på spørsmålet så er helt klart 3 dommere bedre enn 4, raskere avgjørelser og mer rettferdig. Hvis man ser i en Norsk rettsal , så finnes det 1 hoved dommer og 2 lekdommere , lurer på om hoved dommer har dobbeltstemme der og jeg ? Lenke til kommentar
SurfingElite Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hvor får du energien til å bry deg om dette fra? Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 Hvor får du energien til å bry deg om dette fra? 9384781[/snapback] Mulig jeg får denne energien fra samme sted som deg, siden du bryr deg om hvor jeg får energien fra til å lure på dette .... Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Er enig i problemstillingen. Kunne i tillegg blitt mye morsomere med 3 dommere, litt uenigheter osv. Og som sagt tidligere, mer demokratisk. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Er ikke Idol sånn at dommerene stemmer om de skal videre eller ikke? Hva om 2 stemmer for, og 2 stemmer imot? Holder det på nå, med 4 dommere, eller er det rykter du har hørt? Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Er ikke Idol sånn at dommerene stemmer om de skal videre eller ikke? Hva om 2 stemmer for, og 2 stemmer imot? Holder det på nå, med 4 dommere, eller er det rykter du har hørt? 9452279[/snapback] Hoveddommer har dobbeltstemme, litt av urettferdigheten med dette systemet er blant annet et av temaene som blir diskutert i denne tråden. Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Har inntrykk av at 4 dommere er et litt særnorsk fenomen? En slags tåpelig "fornorsking" av et utenlandsk konsept? Både i American Idol, engelsk Idol, Got Talent osv er det tre dommere. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Jeg er for tre dommere. Og jeg er for dommere som henger med i flere sesonger. Kjedelig med nye dommere hver sesong. Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 9. september 2007 Forfatter Del Skrevet 9. september 2007 Enig i det, det bringer en bedre integritet i programmet.. Man vet litt mer om hva man kan forvente seg, og dommerne blir litt bedre i jobben sin for hver sesong... Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) Idol Sverige hadde 4 dommere de tre første sesongene, men i år så har den ene dommeren gitt seg, så nå er det bare 3 dommere der også. Jeg synes også det hadde vært bedre med oddetall antall dommere, for da hadde ikke den ene dommeren hatt fullmakt når det oppstod uenighet blant de øvrige tre dommerne. Det er 8 ulike scenarioer som kan oppstå blant de tre andre dommerne: (J=JA, N=NEI) 1.JJJ (Deltakeren går videre med 100% sikkerhet) 2.NNN (Deltakeren blir avvist med 100% sikkerhet) 3.JNJ (All makt til JFK) 4.JNN (All makt til JFK) 5.JJN (All makt til JFK) 6.NJJ (All makt til JFK) 7.NJN (All makt til JFK) 8.NNJ (All makt til JFK) Kun i scenario nr 1 og 2 har ikke hoveddommeren fullmakt (der alle de tre andre dommerne er enstemte), dvs i 75% av tilfellene så er de tre andre dommerne veggpynt. De har absolutt ingen funksjon. Endret 12. september 2007 av VikingF Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 xMeget bra analysert Har faktisk aldri tenkt på denne måten, og det understreker jo bare poenget mitt... Bort med 4 dommeren, og la det bli en demokratisk avgjørelse blant forskjellige mennesker i en god jury. Dermed unngår man at det er en manager med $ i øynene som avgjør... Lenke til kommentar
Jennifer Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 har fundert på dette selv... og det må jo koste mer penger å ha en ekstra dommer også.. Nei håper det bare blir tre hvis det blir en runde til Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 20. september 2007 Forfatter Del Skrevet 20. september 2007 Under sendingen i går, ble det veldig tydelig hvorfor vi ikke bør ha 4 dommere. Flere av avgjørelsene ble da 100% tatt av Jan Fredrik, og det var bare de TV sendte auditions.. Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Må nesten si meg enig i at det skulle vært tre dommere istedet for fire. Som noen har analysert her tidligere, så har ikke de tre andre dommerene til dags dato ikke så veldig mye å si i forhold til hoveddommer, som er Jan Fredrik Karlsen. Det akn jo bli spennende å se hva de kommer til å gjøre med neste sesong, hvis det kommer en ny sesong da. Det må da snart være tomt for folk som virkelig kan synge i dette landet. Folk som ikke kan synge blir det vel egentlig aldri tomt for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå