Gå til innhold

Dell PC-oppsett for fotografer

Anbefalte innlegg

Håper noen kan bidra med gode råd og vink.

Gjelder dataoppsett for fotostudio/butikk med to fotografer.

Det grunnleggende valget er allerede tatt: det blir PC og ikke Mac, ettersom jeg ikke er lysten på nytt operativsystem. Mac er nok best på design, men kostnadene følger med... Ønsker å kjøpe Dell, ettersom jeg har gode erfaringer med dette før, og synes forholdet pris/ytelse er bra. Det vi skal ha er følgende:

1. En primær arbeidsstasjon for bildebehandling, med Eizo 24" skjerm. Skal i hovedsak kjøre de vanlige Adobe-programmene (Photoshop CS3, Lightroom, Camera RAW samt katalogprogram)

2. En nummer to-maskin, som skal kjøre en del bildebehandling, samt vanlige office-program. Standard 19" skjerm.

3. En tredje maskin, helt enkel, for å kjøre visninger av bildene, men med Dells 30" storskjerm.

4. Til sist skal jeg også ha en kraftig laptop, her er valget allerede falt på Inspiron 1720 i farge blå. Dell kan noe om design de også, men med 6 ukers leveringstid begynner dette å haste...

Tenker i utgangspunktet å plukke maskiner fra Dells privat-serie, selv om Vostro kan være like aktuelt. Det jeg trenger fra kyndige er noen innspill vedrørende hva jeg bør utstyre maskinene med av prosessorkraft, internminne og grafikk-kort. Dersom noen vil anbefale konkrete oppsett fra Dell, desto bedre, men trenger i alle fall noen parametre å starte med.

Bildene skal lagres på eksterne hot-swap harddisker, så vi trenger ikke så mye intern lagringsplass. Pris er selvfølgelig et tema: må kjøpe det vi trenger, men heller ikke mer.

Håper noen gidder å hjelpe oss!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...