OdinTroms Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Håper noen kan bidra med gode råd og vink. Gjelder dataoppsett for fotostudio/butikk med to fotografer. Det grunnleggende valget er allerede tatt: det blir PC og ikke Mac, ettersom jeg ikke er lysten på nytt operativsystem. Mac er nok best på design, men kostnadene følger med... Ønsker å kjøpe Dell, ettersom jeg har gode erfaringer med dette før, og synes forholdet pris/ytelse er bra. Det vi skal ha er følgende: 1. En primær arbeidsstasjon for bildebehandling, med Eizo 24" skjerm. Skal i hovedsak kjøre de vanlige Adobe-programmene (Photoshop CS3, Lightroom, Camera RAW samt katalogprogram) 2. En nummer to-maskin, som skal kjøre en del bildebehandling, samt vanlige office-program. Standard 19" skjerm. 3. En tredje maskin, helt enkel, for å kjøre visninger av bildene, men med Dells 30" storskjerm. 4. Til sist skal jeg også ha en kraftig laptop, her er valget allerede falt på Inspiron 1720 i farge blå. Dell kan noe om design de også, men med 6 ukers leveringstid begynner dette å haste... Tenker i utgangspunktet å plukke maskiner fra Dells privat-serie, selv om Vostro kan være like aktuelt. Det jeg trenger fra kyndige er noen innspill vedrørende hva jeg bør utstyre maskinene med av prosessorkraft, internminne og grafikk-kort. Dersom noen vil anbefale konkrete oppsett fra Dell, desto bedre, men trenger i alle fall noen parametre å starte med. Bildene skal lagres på eksterne hot-swap harddisker, så vi trenger ikke så mye intern lagringsplass. Pris er selvfølgelig et tema: må kjøpe det vi trenger, men heller ikke mer. Håper noen gidder å hjelpe oss! Lenke til kommentar
Herr_Klovn Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Har dessverre ingen konkrete forslag. Men må bare si at jeg har erfaring med at hvis du kjører flere av de nevnte Adobe-programmene samtidig krever det en del av pc'en. EDIT: Ops! Mangla visst et punktum. Endret 28. august 2007 av Herr_Klovn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå