Gå til innhold

S-ATA på WD Caviar 80GB 8MB

kikk0

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lyst til å sette opp seriell ATA på harddisken min. Har prøvd og prøvd med forskjellige løsinger. finner ikke ut av det. har søkt en del på internett, men fant ikke noe serleg info :(

Det eg lurte på var om harddisken min i det hele tatt kan køyre S-ATA.

harddisken er som nemt i topicen en Western Digital Caviar 80 GB med 8MB cache. kan den brukes i en S-ATA tilkobling?

Har to inganger for S-ATA på hovedkortet mitt (ABIT AT7 MAX2). det fulgte også med adapter IDE til S-ATA.

Må eg endre noe i bios for å få den til å BOOTE fra S-ATA?

Må eg ha ein spesiell HDD som støtter S-ATA (hviss ikke min gjør det)?

Takker for respons

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan nok koble disken din til serial ata controlleren med hjelp av adapternen, men du vil ikke få dratt nytte av serial ata standarden.

Disken din støtter ikke serial ata og vil dermed fremdeles kjøre some en ata/100 disk. Du vil ikke tjene noe farstmessig, kan til og med bli ørlite senere siden man drar en adapter inn i bildet.

Vet ikke hvilken side adapteren plugges, men er det mot disken kan du jo dra nytte av at du slipper flat kabelen.

Lenke til kommentar
Hvor mye pin strømkabel tar Seagate Barracuda V 120GB S-ATA 7200RPM- S-ATA/150, harddisk 8MB cach ST3120023AS og følger det somme kabler med Chieftec Dragon Midi Tower- Kabinett m/300W DG-01W P4 / AMD

Denne var ikke lette å forstå? Det er vel samme strømkontakten, eneste som er forskjellen mellom ata150 og 66 er kabelen.

Ata 66 bruker en brede kabel, mens ata150 er en lite kabel.

Kabinetter følger det ikke med noen kabler, kanskje hovedstrøm kabel om du kjøper med psu.

Lenke til kommentar

Strømkontakten til s-ata disker er anderledes enn de vanlige molex kontaktene. Men det følger sannsynligvis med en kabel siden disse ikke finnes på noen strømforsyninger enda.

Når det gjelder wd disken med s-ata kontrolleren tror jeg du er nødt til å sette jumperen på master for å få det til å funke. Hvis den står på master nå og det ikke funker kan du prøve å fjerne jumperen totalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...