Gå til innhold

Partier og folkets ønsker/meninger

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett mang en debatt, spesielt med Siv vs Jens, hører jeg gang på gang argumentet at FRP skifter politikk altfor ofte.

Spørsmålet mitt er da som følger: Bør partier ha en fast politikk, eller bør partier endre politikken etter det folk ønsker og mener?

Tankegangen min er at FRP får mye kritikk fordi de er et populistisk parti. Om jeg ikke driter meg helt ut her, så betyr det at de endrer meninger etter hva som er populært? Men er ikke de folkevalgte der for å få folkets meninger og ønsker gjennomført i politikken? Dersom vi kun har muligheter for å stemme på partier som former politikken sin slik partiets sentralstyre vil, er ikke det et slags velg-hva-slags-type-diktatur-du-vil-ha?

Skjønner dere tankegangen? Ble litt mer vanskelig å forklare enn jeg trodde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordbokdef. av populisme:

politisk retning el. synspunkt med hovedvekt på spredning av økonomisk og politisk makt og på vern om miljø og naturressurser; også neds: (det å hevde) synspunkter om politikk og samfunnsforhold som (en tror) er populære blant folk

For å si det sånn, om jeg stemmer på et parti fordi jeg er enig (eller minst uenig) med deres politikk, så vil jeg ikke at de plutselig skal gjøre helomvending i en rekke saker bare fordi andre synspunkter blir populære.

Samtidig er det utrolig dumt å fastholde samme valg basert på ideologi når det framkommer at andre alternativer faktisk er bedre i praksis. Det blir en balansegang.

Så svaret blir både og: partier bør ikke ha et så statisk standpunkt at de aldri kan innse at de har tatt feil, men de bør kun endre synspunkt om det er en god grunn til det, og aldri kun fordi folket mener det. Folk mener mye dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...