Gå til innhold

HV20 spørsmål - 24p vs. 25p, hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe et Canon HV20 videokamera på Hawaii om én måned, men jeg ser at det står at HV20 i USA har 24p, mens den europeiske har 25p.

Vil dette bety noen forskjell for meg? Og - forresten... det går greit å kjøpe dette kameraet i USA mtp. PAL/NTSC? Jeg har forstått det slik at den lagrer i formatet MPEG2, og derfor har ikke PAL/NTSC noe å si? Er dette korrekt?

Takker for alle inspill som har med kjøp av dette kameraet på Hawaii å gjøre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du ikke filmner i 24p modus er ikke dette noe problem.

24p og 25p er betegnelsen for hd format med 1920x1080 punkter og hhv 24 og 25 fulle bilder per sekund. disse formatene lagres inne i 1080i formatet på

tapen. så langt så vel. usa modellene lagrer formatet inne i filer med 60hz frekvens og interlacing, mens euro versjonene lagrer i 50hz interlaced.

for å få lagre 24 frames per sekund ok inne i et signal med 60 interlaced frames per sekund må amerikanerne gjøre et triks som kalles pulldown.

for å få et "rett" 24p format ut av disse filene må man gjøre pulldownoperasjonen i revers og det er ikke helt rett frem.

(google etter hv20 og pulldown for detaljer)

siden 25 går fint opp i 50 slipper eiere av europeiske hv20 unna dette.

så det er mao et lite praktisk problem at en amerikansk hv20 har litt andre frame rates på bildene enn den europeiske, du vil kunne få litt trøbbel med å holde kvaliteten helt på topp under redigering, samt å mikse med materiell som er "vanlig" euro frame rate. bortsett fra dette vil kameraet

virke helt som et euro kamera, forutsatt at du har en tv som takler ntsc signal dersom du ikke bruker hdmi kabel. i tillegg blir ikke kameraet ditt

dekket av kjøpsloven, noe som kan være litt kjipt med videoutstyr - det

er ikke uvanlig med problem i feks drivverk etter noen år.

så summa summarum, dersom du kun skal skyte litt vanlig familiefilm, og ikke krever perfeksjon hele veien, samt du er sikker at tv'en din har enten hdmi eller kan vise ntsc vil du neppe merke forskjell mellom en amerikansk og en europeisk hv20. jeg ville bekymret meg mest over å miste beskyttelsen fra kjøpsloven! ellers er hv20 et supert kamera - har

hatt mitt i noen måneder nå og er svært fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...